Rychlebkám se ne nadarmo říká "Zapomenuté hory".
Rychlebkám se ne nadarmo říká "Zapomenuté hory". Pohraniční oblast byla nejdřív vysídlena odsunem sudetských Němců a potom dlouhých 40 let nepřístupná. Dodnes tu najdeš staré chalupy nebo základy celých vesnic, které zpustly a nikdo v nich už nežije. Kraj s bohatou historií zkrátka utichl a zůstaly tu osamocené hory, do kterých se vydává jen málokdo. Život se do Rychlebek pomalu vrací, ale jejich hraniční hřeben je stále místem, kde nepotkáš mnoho turistů. Možná nemají svá věhlasná "nej". Nejsou ani chráněné jako národní park nebo CHKO. Ale je to pro naši výpravu opravdu nutné? Kdo hledá oddych od civilizace a klid v duši na pohodové cestě, tady ho najde. Rychlebské hory jsou místem zelených horských luk, které zde vymýtili pastevci dobytka. Z nich je krásný výhled do Polska i na českou stranu. Na naši trasu se napojíme v Ostružné, abychom se vyhnuli lidem mířícím na Kralický Sněžník, a projdeme asi 80 km na sever po pěšině vedoucí po české hranici mimo turistické značky. V minulosti se v podhůří Rychlebek těžila železná ruda a další kovy a zůstalo tu mnoho štol, z nichž některé jsou stále přístupné - takže je můžeme pořádně prozkoumat!
Tato akce je pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale nechtějí se tahat s těžkým batohem a touží si spíš vychutnat okolí. Pokud nemáš problém vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou v Beskydech, máš vyhráno.
Do Ostružné se dopravíme společně z Brna expediční dodávkou. Po domluvě je možné se na sraz dopravit po vlastní ose nebo se nechat po cestě vyzvednout. To samé platí pro cestu zpět.
V Rychlebských horách je dovolené bivakování, tedy spaní pod přístřešky. A na některých místech si zajistíme spaní ve stanu. Budeš tedy potřebovat stan nebo celtu/tarp, pokud chceš jít na lehko. Vařit si budeme z vlastních zásob na plynových vařičích. Na cestě jsou místa, kde se smí rozdělávat oheň, tam si můžeme večer něco opéct. O možnostech a o výbavě ti víc poví průvodce, stačí se ho zeptat :-)
Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš na Expedičním eshopu ZDE. A pokud se ti líbí naše filozofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde - připravili jsme pro tebe v eshopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.
1. den: V odpoledních hodinách vyjedeme z Brna do vesnice Ostružná, kde přebalíme batohy a začneme stoupat na hřeben a nejvyšší vrchol Rychlebek - Smrk (1127 m).
2. - 3. den: Po hranici spojující ČR s Polskem budeme pokračovat až na nejsevernější cíp moravské hranice u Bílé Vody. Cestou se vyhneme turisticky značeným cestám, ty hezčí vedou jako malé pěšinky bokem, podél hranice. Během přechodu navštívíme Důl Hraničník nebo jinou otevřenou štolu a podíváme se dovnitř.
4. den: Naše putování zakončíme v Javorníku. Můžeme si tu zajít na dobré jídlo a následně se vlakem přesunout zpět do Ostružné, kde si vyzvedneme auto a vyrazíme zpět do Brna.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.