Reference

Natália Gachallová

Nejvyšší balkánské vrcholy, průvodce: Eva Mariánková

Super parta a průvodce. Líbilo se mi střídání dnů v horách s odpočinkovějšími dny na přesuny a památky/kulturu. Program byl nabitý, ale v případě potřeby i dost flexibilní na to, aby se všichni cítili v pohodě.  Nemůžu vytknout zhola nic.

Evka byla naprosto skvělý průvodce, na kterého byl spoleh, vše klapalo skvěle, každý problém vyřešila s grácií a nepokazila žádnou srandu. Organizace na jedničku a i lidsky jsme si, myslím, dost sedli.

Díky moc, Evi! Bylo to super!

Karel Pešata

Silvestr pod sněhem v Bosně - Prenj - PLNO, průvodce: Standa Dadák

Čekal jsem, že to bude stát za to a výprava opět předčila mé očekávání. Vlastně by mě ještě před pár dny nenapadlo, že se v zimě dobrovolně vydám do hor mimo udržované sjezdovky a upravené běžkařské tratě … a najednou jsem měl možnost poznat jak vypadá fakt hnusné počasí uprostřed hor, užít si tůry na sněžnicích nebo se vykoupat v zamrzajícím jezeře. Díky skvělé partě lidí jsem si tento Silvestr opravdu užil!

Před odjezdem do Bosny mi Standa slíbil, že mě nenechá nikde umřít a to splnil. Takže za mě maximální spokojenost ) Standa je borec, kterého to prostě baví a udělal by vše, aby si výpravu s ním užil úplně každý. A daří se mu to. Obdivuji jeho nadšení pomáhat druhým v posouvání svých psychických i fyzických hranic. Velké díky za to! Těším se na další akce s ním.

Anežka Jelečková (Marunka)

Silvestr v srdci Balkánu - PLNO, průvodce: Michal Just

Míšu bych ohodnotila dvěma zdviženými prsty! Byl výřečný, vtipný a občas i upocený, ale to jsme byli všichni.. Zas nám o kousek zvedl žebříček náročnosti výpravy, takže si teď trochu honíme triko, kolik jsme toho za těch pár dní stihli. Jednoznačně bych další výpravu s ním i jeho oslňujícím charismem podnikla!!.

Kateřina Škaldová

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Petr Tobolák

Pochválit bych chtěla hned několik věcí. Logicky a smysluplně poskládaný program. Příjemné ubytovaní ve všech destinacích, zejména však u bratrů v horách, kde jsme strávili dvě noci. A moc si vážím taky odpočinkového odpoledne, které jsme strávili v Sarajevu v termálech.

Průvodce (pro nás interně označován jako trenér) znám již nějaký ten pátek, proto nebudu ve svém hodnocení zřejmě zcela objektivní. Nicméně Peťu hodnotím velice kladně. Věděl, co a jak, dokázal poradit, nasměrovat, vykomunikovat a když nevěděl, vše vygooglil. Krásně nás provedl celou expedicí, ale zároveň jsme měli volnost a možnost prozkoumávat Bosnu každý po svém. Vždy když bylo třeba rozhodnout o dalším průběhu akce, zeptal se na naše preference a přání, což považuju za opravdu dobrý tah. Nedá se zavděčit všem, ale většina v závěru stačí. Když už jsme mleli z posledního dokázal nás vyhecovat a odměnou nám byla malá překvapení typu vafle s nutellou a banánem na nejvyšší hoře Bosny a Hercegoviny. Sečteno a podtrženo byl Peťa nejlepší trenér, kterého jsme si mohli přát. Jela bych s ním hned někam znovu, cítila jsem z něj jistotu a cítila jsem se po celou dobu trvání akce v bezpečí.

Karel Pešata

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Standa Dadák

Kdyby mi někdo před touto akcí řekl, co všechno zvládnu a zažiju, klepal bych si na čelo. Byl to intenzivní a nezapomenutelný týden. Zpětně si říkám “Waaauuu, to jsem fakt všechno zažil za jeden týden…?!”. Těžko se mi proto vybírá, co konkrétního pochválit, protože ta expedice jako celek byla neskutečný zážitek - od prvního kafe v Sarajevu až po after party v Brně, ze které jsem šel rovnou na vlak v 10 ráno. Co ale obzvlášť chválím, byla skvělá parta lidí. Až snad na jediného člena výpravy, jsme podle mého dokázali fungovat jako tým, který se zná roky a ne sotva týden. Určitě tomu nemalou měrou pomohl právě Standa, které ho jsme snad všichni vnímali jako zkušenějšího kámoše a ne jako průvodce. Tato expe posunula moji komfortní zónu (fyzickou i psychickou) a jsem za to moc rád. Nicméně byly 3 okamžiky, které pro mě byly svoji atmosférou naprosto luxusní • výše zmíněná cesta po hřebeni z Vito a její překonání • neplánovaná večerní procházka na nějaký “No name” kopec ) • párty v Mostaru (btw. doufám, že jste našli mostarskému kuželu v klubovně nějaké pěkné místo ) )

Tomáš Gábor

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Petr Tobolák

Parádní mix turistiky v horách a prozkoumávání kultury a historie Bosny. A taky skvělá parta lidí.

Petr je skvělý průvodce, oceňuji jeho osobní přístup. Vždy se s námi domluvil na programu dne a když zrovna nebylo úplně pěkné počasí, měl v záloze náhradní program. Celou dobu se o nás vzorně staral. Dík!

Jakub Janík

Babí léto v Bosně, průvodce: Tom Cimr

Byla to má první výprava s Expe, užil jsem si ji maximálně, všichni zúčastnění byli super. Myslím, že jsme dokázali, že máme týmového ducha a byli jsme schopni si navzájem pomáhat a podporovat se. Hory byly krásné i drsné, některé výstupy bych asi hodnotil jako obtížnější což mi ale naopak vyhovovalo. Jídlo v Bosně bylo fantastické, vůbec nevím jak teď budu žít bez burku a baklavy :-D. Hodně zajímavé je to jak člověk začne vnímat historii Bosny potom co ji navštíví. Děkuji za tuto zkušenost. Určitě s Expe pojedu znovu někam za dobrodružstvím.

Martina Smrčková

Podzim v Bosně a Hercegovině - PLNO, průvodce: Michal Just

Tradiční výprava, která ale ani po letech neztrácí své kouzlo. Nádherné hory, skvělé výhledy, super parta.

Michal nás bezpečně dopravil na všechna místa, která byla v plánu a výborně naplánoval cestu na Maglič. Myslím, že všichni jsme byli rádi, že jsme nakonec vyrazili napřímo a nemuseli jít cestu k jezeru dvakrát. Byl příjemným společníkem, takže bych neměla problém s ním jet na další výpravu.

Klára Vyskočilová

Silvestr v srdci Balkánu, průvodce: Zbyněk Král

Na výpravě bych pochválila:

- Zbyňka

- jeho povídání o Bosně, historie nenásilnou a zajímavou formou. Sdílel střípky, co znal, ale nezahlcoval nás zase informacemi.
 - flexibilita programu = v průběhu se několikrát měnil plán a Zbyněk vždy přišel aktivně s nějakým nápadem či změnou = určitě bylo skvělý rozdělit dojezd domu na 2 etapy a podívat se i jinde či celodenní trip v Lukomiru
  - navnímání skupiny - Zbyněk velmi dobře uměl číst energii ve skupině a i dle toho organizovat další věci (např. po půlnoci nás pár chtělo jít spát, vykomunikoval jak s ostatními lidmi tak i s majitelem podmínky pro to, abychom mohly jít spát na hoře - Díky; dále třeba i odjezd o den dříve a přespání v Chorvatsku)
  - Zbyňkova komunikace - vždy včasná a jasná, transparentní, změny byly vždy komunikovány a rozhodnuty skupinou, když bylo potřeba udělat rozhodnutí ze strany průvodce, Zbyněk jej sebevědomě udělal
  - horský průvodce Zbyněk - vyhodnocení rizik (nelezení někam, kam bychom to zřejmě nedali bez zbytečného risku), pravidelné pauzy pro shluknutí skupiny, kontrola skupiny při hiku atd.
  -  řízení

-  hike v Lukomiru byl skvělý jednodenní trip
-  Sarajevo - procházka
-  Olympijské "monumenty"

Velké díky, těším se na další výpravu se Zbyňkem - doufám, že bude mít něco takto fajnového a na pohodu třeba turista či průzkumník.

Tadeáš Západ Vala

Balkán, průvodce: Ondřej Švirák

Ondra byl super a nemám k němu ani k jeho průvodcování výhrady:-D Líbil se mi jeho přístup k plánu a organizaci akce. Opakovaně nám dával na výběr z možností, kam se podívat a kam jet, a adekvátně reagoval na naše názory co udělat jinak (např. ohledně místa spaní,...) Po pravdě nebyla žádná konkrétní věc, se kterou jsem byl nespokojen, za což kromě destinace a průvodce byla zodpovědná výborná parta lidí :-)

S Expedition Clubem jsem vycestoval už podruhé a utvrdilo mě to v myšlence, že jakmile budu mít opět čas, peníze a možnosti, pojedu s vámi moc rád někam znovu :-)

Lucie Hudcová

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Standa Dadák

Standa byl kliďas jako hrom. S dokonalou grácií ustál sociálně náročnější situace, neztrácel hlavu a když někdo přišel s něčím, co pro něj mělo představovat problém, Standa pohotově přišel s alternativním řešením nebo rovnou s několika. Tohle bych opravdu ráda zdůraznila, protože taková situace určitě nenastala jen jednou (ať už šlo o to, že někdo něco opravdu nezvládal nebo se jen prostě zrovna potřeboval vymrčet), a pokaždé ve mě dokázal tento jeho přístup vyvolat vlnu obdivu. Nedělalo mu problém zvolnit tempo s ohledem na slabšího, staral se, jestli pijeme dost vody (ikdyž já se spíš starala, jestli pijeme dost piva), snažil se rozproudit konverzaci, když zrovna vázla a prostě celkově se to snažil dělat hezký - a podle mě nanejvýš úspěšně. Mně bylo v Bosně opravdu krásně a svůj podíl na tom bezpochyby nese Standa. A poslední věc - celou tu dlouhou cestu (nejen) zpátky, kdy nás provezl neskutečnou bouřkou tak hebce, že se mi v tom bordelu podařilo usnout, odřídil sám, za což před ním taky smekám.

Moc se mi líbilo, že jsme první 2 noci spali u místního, takže proběhla interakce s místní kulturou opravdu důsledně. Členové naší smečky byli strašně fajn (až na nějakou tu výjimku), atmosféra byla hodně uvolněná a to taky udělalo svoje, stejně jako úžasný počasí.

Veronika Clausová

Silvestr v srdci Balkánu - PLNO, průvodce: Michal Just

Michal byl fakt super, udržoval v partě dobrou náladu a vždy byl otevřenej našim nápadům. Do programu přidal přespání v bivaku v horách a to bylo skvělý. V horách dával na všechny pozor, pomáhal méně zkušeným. Akorát musí trochu potrénovat Krycí jména. :D Dávám pět hvězdiček z pěti!

Na výpravě se mi líbilo všechno - super parta lidí, program a nezapomenutelné zážitky. Výpravy s Expe prostě stojí za to! Chudáci lidi kolem mě pak musí ještě dlouho poslouchat, co všechno jsem zažila.

Díky za to, co děláte! Jste boží! :)

Tomáš Kubinčák

Silvestr pod sněhem v Bosně - Prenj - PLNO, průvodce: Jan Haráč

Sprievodca Honza bol veľmi pohodový chlapík, ktorý sa vždy snažil všetkým vyhovieť. Keď nastali nejaké problémy stále bol pozitívne naladený, čo situáciu zľahčovalo. A samozrejme vždy sa všetko vyriešilo.

Veľmi sa mi páčila chata Vysočica. Jedlo, pitie a obsluha bola fantastická. Celkovo to bola moja prvá akcia s Expedition club a určite pôjdem znovu.

Jaroslav Kubicek

Silvestr v srdci Balkánu, průvodce: Zbyněk Král

Kdybych měl průvodce hodnotit hvězdičkami, tak bych jich dal pět:

-   první za schopnost improvizace v proměnlivém počasí a terénu (krom sněžení bylo asi vše)

-    druhá za hike v okoli Lukomiru

-    třetí za odhodlaní dojet fakt až do Lukomiru po té "cestě"

-    čtvrtá za vytrvalý optimismus ve všech situacích (ať už s řidiči na balkánských silnicích nebo s naší 12-člennou skupinou, která buď přicházela s 15 různými nápady co dělat dál anebo na věc naopak neměla vůbec žádný názor

-    pátá hvězda za obětovaní své zraněné nohy (a snad né i zad) plus vše ostatní

Díky!

Marie Daňková

Týdenní Bosna - PLNO, průvodce: Martina Podhůrská

Pochválila bych celou naši partičku. I když jsem byla ve skupině nejstarší, cítila jsem se s nimi moc dobře. Velká podpora a ochota pomoci a poradit. Moc se mi také líbil program, který byl pro nás připraven.

Martina byla skvělá. Uměla všechny podpořit, podržet a rozesmát ve správnou chvíli.Byla trpělivá ,společenská, stále v dobré náladě. Velice ochotná kdykoliv poradit a starostlivá. Uměla bezvadně propojit kolektiv. Měla neuvěřitelnou zásobu veselých historek. Velice ji děkuji za úžasnou podporu při výstupu na Maglič a pak samozřejmě i na cestě dolů.