29. 1. - 12. 2. 2023
30 990
letenka cca 15000 Kč
více
29. 1. - 12. 2. 2023
Již proběhlo

Expedice západním pobřežím Sahary

Tohle bude cesta na jih napříč Saharou. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!

Expedice #876
15 dnů29. 1. - 12. 2. 2023
AfrikaZápadní Sahara, Mauritánie, Senegal, Gambie, Maroko
8Účastníků
Náročnost
2 z 5

Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!


Po 3 letech čekání jsme se rozhodli expedici zopakovat. Znovu jsme koupili VW T4, který si zaslouží na stará kolena lepší osud, než se trápit na českých cestách. Připravíme ho na dalekou cestu, dopravíme do Maroka a na důchod ho vezmeme do Afriky. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si auto v důchodovém věku může přát?


Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Cestu jsme poprvé přejeli na podzim roku 2018. V průběhu jsme navštívili neobvyklou zemi, Mauritánii, kde jsme naložili auto na 3. nejdelší vlak na světě a přejeli do vnitrozemí. Kromě 30ti hodinové jízdy na vlaku, která byla sama o sobě zážitkem na celý život, jsme viděli 3. největší monolit na světě Ben Amera, navštívili starobylá města Chinguetti a Atar. O rok později následovala další cesta. Tentokráte jsme se pokusili neoficiálně překročit hranice se západní Saharou a dostat se do opuštěného města Al Kuwíra. Ve vnitrozemí Mauritánie jsme navštívili, kromě oázy Chinguetti i Tergit. A přesně tohle bude i tentokrát naším cílem. Aby toho nebylo málo, pokud bezpečnost dovolí, pojedeme se podívat až do Ouadane - do oka Afriky!


Ale postupně. Start cesty bude buď v Rabatu, nebo v Marrakechi, kam auto dopravíme my, neboť cesta Evropou a trajekt do Afriky není žádné velké dobrodružství, jen spousta nudných hodin na dálnici a hodně kávy na benzínkách. V Maroku pak oficiálně odstartuje tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku, přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal, až do Gambie, kde najde T4 svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku je velmi silný a intenzivní. Jedině, když budeme táhnout za jeden provaz a společně čelit nástrahám cesty, můžeme dojet zdárně do konce.  Pokud máš tedy srdce dobrodruha a láká tě zažít pouštní expedici, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici. Na tuto expedici volně navazuje její drsnější polovička - Expedice podél Guinejského zálivu

Cíl expedice

Cíl je jasný. Dojet do Gambie. Chceme ti nabídnout možnost doprovodit naše auto na jeho poslední cestu pod vlajkou Expedition Clubu a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spousta zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 4000 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".

Na Rovinu

Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíří řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. My jsme nyní usmlouvali cenu na 250 euro a získali na místě cenný kontakt. Příští rok tomu ale může být zase jinak, a proto díky neodhadnutelnosti této částky, se na případný úplatek na hranici Mauritánie/Senegal bude skupina skládat.

Bezpečnost

Západní Sahara

Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný.  Edit: Po průjezdu v roce 2018 a 2019 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní Check pointy, které hlídají situaci.


Mauritánie

Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v bezpečné oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru již plně v oranžové zóně (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace) naopak červená zóna se posunula hodně na východ (nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, díky kterým známe aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti, Ouadane, oko Afriky.

2
+
5
Turista
Náročnost
Fyzická náročnost, nízká... Komfort, minimální...

Tyto akce jsou pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale přeci jen se ještě nechtějí tahat s těžkým batohem a chtějí si spíše užít krajinu a okolí. Pro absolvování těchto výprav bys měl být schopen vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou. Jedná se o jednodenní túry a procházky po okolí. (Sahara, Bosna, Výsadek)

zobrazit více
Přehled náročností

Víza a režim vstupu

Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR. 

Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým Check pointech bude každý potřebovat 20 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu. Edit: 2022: Je možné, že do Senegalu zavedou víza - budeme informovat.

Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.

Doprava

Oficiální start Expedice je v Marrakechi, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Výhodné přímé lety nově z Prahy, Vídně nebo Polska, už od 1500Kč. Průvodce bude s autem čekat na letišti v Marrakechi a celá expedice odstartuje následující den.

Ubytování

V Maroku si ještě troufneme spát venku ve stanech nebo pod širákem v poušti, abychom pořádně nasáli její atmosféru. Po cestě Západní Saharou už se budeme chtít zdržovat v hotelech, u místních, na zemi na pumpách, prostě všude tam, kde budeme chráněni a budeme si moct dopřát trochu luxusu - sprchu, jídlo atp.  Ubytování v hotelu/hostelu bude cca 10x.

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní čaj nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou! 

Vybavení a půjčovna

Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár starých stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na našem webu ZDE.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.

Expediční kára

A jakým autem že pojedeme? Dali jsme si záležet abychom z Německa opět dotáhli VW T4 v motorizaci 2.5 TDI, 75 kW. Proč vlastně tak staré auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou bez problému poradí.  Cokoliv co se nedá v Africe opravit kladivem, je skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by jim tam auto přestalo jezdit. A taky, co si budeme, pokud bychom brali nové auto, výprava by stála 2x více a nebylo by to tak autentické :-). Tento rok pojedeme poprvé verzí Long, takže bude v kufru dost místa a každý bude mít dost životního prostoru!  Auto má za sebou poměrně zajímavou historii. V Německu vozilo děti do kroužků, a proto má prďácké zadní blinkry na střeše. V Česku ho Filip používal jako předvolební káru :-)  My tomuhle fáru neřekneme jinak, než... Senátor!

Trasa

ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku

Mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy. 

Co cestou uvidíš?

Daleko důležitější než přesné dodržení plánu je si cestu náležitě užít. Proto se jej nebudeme křečovitě držet. Itinerář ti poslouží pro představu, co všechno můžeme zažít :-)

1. den

Přílet do Marrakeche, sraz s průvodcem na letišti a prohlídka centra města Marrakech, hlavně náměstí Djemaa El Fna a přilehlé nekonečné tržnice. Na proslulém náměstí v největším mumraji nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní v riádu v Medině.

2. den

Start expedice. Ráno dáme dobrou snídani a navštívíme koželužny. Nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 4000 km dlouhou cestu na jih. Tedy nejprve na západ na pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, a odtud na jih podél pobřeží. Spaní venku na dunách nedaleko rybářské vesnice Imsouane. 

3. den

Projedeme surfařskou mekkou - vesnicí Taghazout, navštívíme surfařské spoty a dáme si výborný koktejl. Zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Poté se vydáme dál na jih přes Agadir až do Tafraoute, kde strávíme noc mezi stovkami obrovských kamenů rozesetých v krajině, z nichž některé jsou obarveny křiklavými barvami, což je odkaz umělce z 80. let. Spaní venku ve stanu.

4. den

Dopoledne prozkoumáme okolí Tafraoute a vylezeme na jednu z místních kamenných hor. Poté se vydáme zpět na západ k pobřeží. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Dáme si zde výborné grilované ryby. Zde také přenocujeme v hotelu.

5. den

Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Zde se cesta stáčí k jihu a vede do městečka Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Nakoukneme do  muzea Exuperyho a utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama. Spaní ve stanu.

6. den

Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Laayoune, kde doplníme zásoby a navštívíme místní zajímavost, malou botanickou zahradu a místní pobočku McDonald. Co tady dělá se mě neptejte :-) Dále pojedeme na Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, ale zvládneme to. Večer zajedeme na špičku kosy a budeme pozorovat stovky rybářských lodí vracející se do přístavu. Spaní v hotelu

7. den

Velmi brzo ráno vyrázíme směr hranice! Dnes přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary.  Jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou. Večerní prohlídka města. Spaní v hotelu.

8. den

Ráno si zajistíme zítřejší odvoz vlakem do Zouerattu. Dnešní den si vyhradíme pro odpočinek a pro pokus dostat se do Al Kuwíry též La Guery. Pokud se nám to povede, uvidíme kolonie tuleňů a opuštěné pouštní město. Odpoledne můžeme navštívit pohřebiště vraků lodí. Rovněž zajdeme na nákupy a dokoupení zásob na nákladní vlak v Mauritánii. 

9. den

Cílem tohoto dne bude naložit vozidlo na vlak, který odpoledne vyrazí na dalekou cestu do vnitrozemí. Pravděpodobně budeme celý den vláčeni na nákladním vagonu po přístavu, loděnici, vykládce železné rudy nebo po vrakovišti. Celodenním úkolem strojvedoucího je totiž poskládat 200 vagónů do jednoho 2,5 km vlaku. Sice jsi celý den na vagonu, ale je to sranda, kde jinde to zažiješ. Ve večerních hodinách začíná daleká a špinavá cesta. 

10. den

Zima, špína, vítr. 16ti hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě! I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera. Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Zouerattu. Podle času přejezd do Ataru nebo spánek v Zouerattu. 

11. den

Celodenní výlet do Starobylého pouštního města Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Pokud bezpečnost dovolí a bude konsens dojedeme nejdále do pouště co to půjde! Uděláme si fakultativní výlet do druhého pouštního města Ouadane, kde přespíme. Odtud se už to bude jen kousek na zítřejší dobrodružství.

12. den

Ráno vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Pokud to neklapne, budeme se potulovat po Ardarské náhorní plošině.  Odpoledne se vrátíme zpět do Ataru a zajedeme do klenotu uprostřed pouště - oázy Tergit. Koupačka ve sladké vodě. Budeme pokračovat dále na jih až před Nouakchottu. Zde přenocujeme v hotelu. 

13. den

Ráno vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Pokud to neklapne, budeme se potulovat po Ardarské náhorní plošině.  Odpoledne se vrátíme zpět do Ataru a zajedeme do klenotu uprostřed pouště - oázy Tergit. Koupačka ve sladké vodě. Budeme pokračovat dále na jih až před Nouakchottu. Zde přenocujeme v hotelu. 

14. den

Projdeme si Saint Louis, města s bohatou kolonizátorskou historií (první místo v Africe osídleno Francouzi). Poté vyrazíme směr Dakar!  Prohlídka města a otrokářského ostrova Ile de Goree.  Poslední společná noc a závěrečná oslava zdárné expedice!

15. den

Filip Tě dopoledne hodí na letiště nebo kamkoliv po městě. Zde výpravu oficiálně zakončíme a rozloučíme se. Sám bude muset pokračovat na jih. Kdo bude chtít, může se ještě neformálně přidat k průvodci, který odveze auto až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů. Cestu do Gambie máš samozřejmě zadarmo :-) Odlet zpět do ČR

16. - 18 den

Přílet do ČR. Nebo! Zasloužený odpočinek na gambijské pláži s kokosem v ruce. Relax, kniha a pohoda. Máme s tímto místem hodně zkušeností, můžeme ti dát tipy, co zde dělat. Možný odlet z Gambie, který stojí cca stejně jako z Dakaru.

19. - 40. den:

Expedice podél Guinejského zálivu

Pro ty největší odvážlivce zde cesta teprve začíná. Na tuto výpravu přímo navazuje její drsnější polovička - Expedice podél Guinejského zálivu
ukázat další dny

Tvůj průvodceFilip Vítek

Otec
storyteller
kamarád
tahoun skupiny

Filip jel tuto expedici již 2x, teď se na ni vydává potřetí. Abych citoval jeho slova: "Mám v Mauritánii nějaké nevyřízené účty". V neposlední řadě má pak plán pokračovat s naši dodávkou dále na jih. Minimálně do Guiney a dá-li štěstí, až do Ghany! To je ale na jiné vyprávění.

Detail průvodce
Martin Ksandr

Garant výpravy

Martin Ksandr

Co je v ceně

  • Koupě expedičního vozu. Jeho kompletní revizi a přípravu na cestu. Potřebné úpravy, přepis na průvodce atd.
  • Dopravu auta z ČR do Maroka i trajektem, včetně posádky.
  • Registrace auta na gambijské značky, clo a potřebné dokumenty pro přepis vozdila na místě (600euro). Prostě tak, aby mohlo auto v Africe zůstat.
  • Náklady na pohonné hmoty a všechny další poplatky, dálnice, mosty, trajekt.
  • Naložení auta na vlak do středu Mauritánie, včetně lístků pro účastníky.
  • 2 denní tour soukromým jeepem, který nás vezme do Chinguetti, Ouadane.
  • Automobilové pojištění ve všech zemích, úplatky za vozidlo na hranicích (kromě Mauritánie/Senegal)
  • Fixera na hranicích mezi Západní Saharou a Mauritánií.
  • Opravy auta po cestě
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům = Filip Vítek
  • Veškeré ubytování (10x hotel či jiné ubytování)
  • Práci mou a mých kolegů, včetně pracně získaného know-how
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, vaření, mapy atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Jídlo a individuální pojištění
  • Leteckou dopravu cca 10000 Kč
  • Vízum do Mauritánie (55 euro)
  • Vstupy do NP a rezervací
  • úplatek Mauritánie/Senegal (cca 250 euro na skupinu = 30eur/osoba)

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Letenky

Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.

Průvodce

U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.

Ještě váháš?

Podobné akce Expedition Clubu