Krajina daleko za polárním kruhem je synonymem rozlehlosti a klidu.
Nadechni se mrazivého vzduchu, připni pás od naložených saní a vyjeď do stopy mířící na jih. Krajina daleko za polárním kruhem je synonymem rozlehlosti a klidu, přesto se v ní najdou lidé toužící spatřit polární záři, večeřet v útulné chatičce i choulit se před mrazem v péřovém spacáku. Může se to zdát jako bláznovství vyrazit v zimě za ještě větší zimou, ale zkušenosti mi říkají, že slovíčko "zima" je velmi relativní pojem. Jinak řečeno, člověk si zvykne na všechno a dokáže svoji komfortní zónu posunout někam hodně, hodně daleko. A pak se stane to, že přestaneš vnímat "zápory" spojené s chladným prostředím a začneš sklízet benefity, které ti krajina severního Laponska nabízí. Je to oblast sobů, Sámů, ledovcem tvarovaných údolí a stolových hor. Drsná ve své kráse. Často se musíš poprat se silným větrem, sněžením či brzkým soumrakem, ale vše ti večer vynahradí polární záře, pro jejíž sledování je Laponsko jednou z nejlepších destinací na světě, jelikož je tady viditelná až 200 dnů v roce. Nevím, jestli je to zimními podmínkami či polohou, ale západy slunce jsou tady takové, že se člověku otisknou do paměti, a to hodně hluboko.
Letošní sezóna polárním výpravám nepřeje tak, jak bychom si přáli. Švédské Laponsko je ale jednou z mála oblastí, kam je možné cestovat. Není to ovšem žádná laciná náhrada. Kungsleden, "Královská cesta", je opravdovou výzvou i v létě a v zimě je pravým prostředím a možností, jak proniknout do krás a strastí polárních výprav. Celá trasa měřící bezmála 500 km začíná v Abisku a táhne se přes NP Sarek až pod polární kruh. Míjí nejvyšší vrcholy Švédska i rozlehlá jezera, přes které lze v zimě bez obav přejet. Řadu nocí přespíme v útulných chatách, roubenkách zařízených ve švédském stylu - se saunou, krbem a výhledem do zasněžené krajiny.
Myslíš, že na tom s fyzičkou nejsi špatně a dokážeš se kousnout? Tyto výpravy jsou pro lidi, kteří pravidelně sportují a jsou ve formě. Musíš zvládnout ujít denně 20 km s převýšením až 1 000 m s dvacetikilovým batohem. Pro účast na této akci už potřebuješ prokázat své zkušenosti.
Odlehlá krajina a teploty hluboko pod nulou představují objektivní riziko pro každého, kdo se do Laponska vypraví. Na trase je ovšem řada záchytných bodů - chat vybudovaných švédským klubem turistů, které nám několik nocí poslouží jako zázemí pro přenocování v teple a jindy jako nouzový bod. Trasa vede vyjetou stopou sněžnými skútry a předchozími běžkaři. Na místě poneseme také GPS zařízení, které nás bude sledovat, takže budeme moci vždy přivolat pomoc.
Letecky z Prahy do Stockholmu. Tady nastoupíme do lůžkového vozu a přes noc se pohodlně vyspíme ve vlaku směrem Abisko. Vyhneme se tak náročným transferům a noci na letišti. Z Abiska zahájíme na běžkách celý trek. Na konci treku ve vesnici Nikkaluokta nás odveze autobus zpět do Kiruny, odtud opět vlakem do Stockholmu a letecky zpět.
Ubytování je zařízeno v cíli treku ve vesnici Nikkaluokta. Na trase jsou otevřené chaty, ve kterých můžou přespávat registrovaní členové švédského klubu turistů. Pro využití chat se v klubu registrujeme. Vzhledem k tomu, že vyrážíme z kraje sezóny, některé chaty mineme ještě zavřené. Celkem 3 noci tak strávíme venku. Pro větší pohodlí s sebou povezeme společenský stan Hilleberg Altai XP a petrolejový ohřívač, ať máme polární noci komfortnější :-)
Stravování je na každém účastníkovi. Většinu jídla si povezeme na saních nebo v batohu. V některých chatách je ale možné zásoby dokoupit, případně si dát místní večeři a ochutnat tak švédskou kuchyni. Během večerů bez chaty budeme vařit na vařičích.
Kvalitní výbava do zimních podmínek je nutností a bude ji s tebou konzultovat průvodce. Nutností bude kvalitní spacák a karimatka a také běžky, na kterých celou cestu zdoláme. V ceně výpravy je zahrnuté půjčení polárnických saní od Expedition Clubu. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš na Expedičním eshopu ZDE. A pokud se ti líbí naše filozofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde - připravili jsme pro tebe v eshopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.
1. den: Společný sraz na letišti a doprava přes Stockholm do Kiruny. Ve Stockholmu přesedneme na vlak a v lůžkových vozech se vydáme na dalekou cestu na sever. Ušetříme si tak náročné přestupy a noci na letištích a do Abiska dorazíme odpočatí a plní výhledů na severskou krajinu.
2. den: Příjezd do Abiska. Odpoledne strávíme ve městě a porozhlédneme se tu, dokoupíme nutné zásoby a vybavení a přespíme v místním guesthousu.
3. den: Zapřáhneme za sebe saně a vyrazíme na Královskou trasu směrem na jih. Naším prvním cílem bude necelých 14 km vzdálená chata Abiskojaura oplývající krbem a saunou. Chaty jsou často stroze zařízené a je nutný vlastní spacák, ale k místní krajině a životnímu stylu to krásně sedí. Posedíme u čaje a s trochou štěstí se pokocháme polární září.
4. den: Čeká nás dlouhá dvacetikilometrová etapa rozlehlými údolími, ve kterých nám budou dělat společnost jen stáda sobů. Cílem je chata Alesjaure. U té sice najdeme základní zázemí, bude ovšem se vší pravděpodobností zavřená. Strávíme tak první noc jako praví polárníci venku na sněhu. Společný večer a večeři si užijeme v kruhu v jurtovém stanu s kamny uprostřed a společnost nám bude dělat jen vítr opírající se do stanu.
5. den: Krátká etapa k chatě Tjaktja vede v zimě skoro celou dobu po zamrzlé řece. Při větším množství sněhu si to ani neuvědomíme :-) Chata Tjaktja také otevírá až později v sezóně, strávíme proto druhou noc venku ve stanu. Spát více nocí za sebou v zimě je vždy krokem k posunutí svých dovedností a komfortní zóny - zde je k tomu skvělá příležitost s nouzovou chatou za zády.
6. den: Po dvou studených nocích se odměníme útulnou a vytopenou chatou Salka. Usušíme věci, rozmrazíme prsty na nohou a pořádně si odpočineme před dalším pokračováním. Nic nám také nebrání rozehřát se v sauně, jsme přeci ve Švédsku :-)
7. den: Dlouhé údolí lemující vrchovinu Kebnekaise se dnes skloní především z kopce. Jednodušší etapa nám tak dá možnost načerpat síly před poslední polární nocí ve stanu. Chata Singi je také ještě uzavřená, využijeme z ní tak jenom kadiboudu. Touto dobou už ale budeme mít se spaním venku řádnou praxi a nic nás nezarazí.
8. den: Je před námi dlouhý den, lehce přes dvacet kilometrů podél úpatí Kebnekaise - nejvyšší švédské hory pokryté ledovcem. Večer dorazíme do Kebnekaise Mountain Hut, asi nejlépe zařízené chaty na naší trase. V létě i v zimě je výchozím bodem pro zdolání nejvyššího vrcholu Švédska a se skupinkou, jako jsme my, si tu dovedou poradit. Můžeme se rozmazlit skvělou večeří, saunou a pohodlnými postelemi. Po několika nocích venku nám to zajisté přijde vhod.
9. den: Poslední etapou se odkloníme z Královské cesty a zamíříme východně k osadě Nikkaluokta. Z tohoto místa totiž vyráží pravidelný autobus do Kiruny. Poslední etapa není nejkratší, ale zavede nás projetou cestou až do příjemného ubytování v teple.
10. den: Přesuneme se autobusem do Kiruny. Ještě ten večer nasedneme na noční vlak a necháme se odvézt až na jih do Stockholmu.
11. den: Návrat ze Stockholmu letecky do Prahy/Vídně.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.