Jak žili nomádští pastevci za dávných dob? Jaký vztah měli se svým koněm? Pojďte se přenést o tisíce let zpět a začít žít svůj život s koňmi a s přírodou. Pojďte se probouzet do ranní rosy zařehtáním svého nejlepšího kamaráda a usínat v poledním slunci na jeho šíji. Pojďte se stát na chvíli opravdovým nomádským jezdcem.
Střední Asie je místem, odkud pochází moderní kůň. Je kolébkou těch nejlepších jezdců na světě a centrem koňské kultury sahající do těch nejdávnějších dob. My se vydáme do Střední Asie na koni prožít tu nekonečnou volnost a svobodu, kterou znají jen kočovní pastevci. Vydáme se sami do divoké přírody na koni. Budeme mít všechno potřebné s sebou a uvidíme, kam nás během dvou společných týdnů kopyta našich nejlepších přátel donesou.
Jezdíte na koni denně a vždycky jste snili o tom, jaké to je, jen si tak putovat divokou přírodou na koni, bez plánu a bez ostatních turistů? Tahle expedice není jen tak pro každého. Individuálně vezmeme jednoho nebo dva jezdce na ambiciozní projekt tříměsíční koňské jízdy po Střední Asii. Budete plnohodnotnou parťačkou nebo plnohodnotným parťákem. Nikdo vás nebude vodit za ručičku. Budete mít “svoje” dva koně, o které se budete starat a se kterými pojedete vy svoji jízdu. Občas to bude zábava, občas dřina - občas bude pršet, občas bude ukrutné vedro, občas věci nevyjdou podle plánu. Odměnou vám však bude váš zážitek, jaký nemá nikdo na světě. Může vám být osmnáct nebo osmdesát. Důležité je, abyste byli zvyklí strávit v sedle koně v případě potřeby klidně i celý den.
Výprava se realizuje na základě našeho Expedičního Grantu, v jehož rámci jsme se rozhodli podpořit Lucku na 2 000 kilometrů dlouhé trase z kyrgyzstánského Tokmoku do východokazachstánské oblasti Katon-Karagay. Každý rok asociace dálkových jezdců na koni předává čestné ocenění těm jezdcům a jezdkyním, kteří zdolají v sedle koně v kuse více než 1 000 mil divočinou. Česká republika zatím nemá ani jednu odvážlivkyni, která by to zvládla a průvodkyně této výpravy se rozhodla podstoupit pětiletou přípravu a pro tento titul se vypravit. V rámci podpory tohoto grantu jsme se rozhodli přibrat na 3 úseky vždy jednoho nebo dva účastníky z Vašich řad. Vždy se bude jednat o 14denní výpravu a její přesná trasa se bude odvíjet od rychlosti Lucky postupu. Není tedy předem jasné, jestli se k ní připojíš u kyrgyzského jezera Issyk-Kul nebo v kazašském národním parku Altyn-Emel. Stejně tak datum jednotlivých etap není přesně stanoveno a záleží na vzájemné domluvě. Jisté je však to, že se všechny tři výpravy zrealizují mezi prvním červnem a posledním srpnem. Troufáš si zvednou hozenou rukavici a prozkoumat kus světa z pohodlí koňského sedla?
Hledáme samostatného dobrodruha, který má cestovatelské zkušenosti a zvládne se postarat o všechny situace. Musí samostatně zvládnout doletět do Kyrgyzstánu, schopnost pomoci nakládat a vykládat koní na auto a komunikovat s místními. Musí si umět poradit i v divočině, nebát se zvířat a nebát se improvizovat. Je vhodná pouze pro pokročilé jezdce, kteří jsou schopni zvládat svého jezdeckého koně ve všech třech chodech (krok, klus, cval) a ovládat koně jednou rukou, zatímco druhou vede nákladního koně. Není důležité, jak dlouho jezdí, ale jak pravidelně trénuje. Denně strávíme v sedle průměrně pět hodin, některé dny i více. Na věku nezáleží, hlavní je pozitivní přístup a odolnost.
Tato položka není součástí ceny výpravy a platí se individuálně na místě. Záleží totiž na tom, v jakém místě se k Lucce připojíte a odpojíte, což ovlivní výslednou cenu. Přeprava koní bude vždy předem domluvená, přičemž letošní cena byla 0,5 USD za kilometr, a počítají se čtyři cesty – tam a zpět při přepravě koně a také tam a zpět, kdy bude auto prázdné bez koní. Cenu dopravy je však třeba brát orientačně, protože v roce 2025 se může lehce zvýšit. Auta jsou speciálně upravená pro převoz koní, řidiči jsou zkušení a jezdí ohleduplně. Do jednoho auta se vejdou maximálně tři koně, přičemž cena zůstává stejná, bez ohledu na jejich počet. Jezdec musí při naložení a vyložení koně dohlédnout na bezpečnost, protože na to se nelze spoléhat jen na řidiče. Tato položka je však stejně vysoká jak v jednom, tak ve dvou lidech, takže dvojice bude mít na hlavu nižší náklady. Cena dopravy může být odhadem od 420 USD (nejbližší varianta) až do 2 000 USD (nejvzdálenější varianta). Pokud se během výpravy zraní kůň účastníka výpravy, tak výprava pro něj bohužel končí. Vše bude probíhat především s ohledem na to, aby se koně měli vždy nejlépe a nechceme jít s kulhajícím koněm. Je to bohužel riziko výpravy.
V rámci Lucky 2 000 km dlouhé cesty přibere na každý ze tří 14denních úseků jednoho, maximálně dva účastníky. Spíše než páry upřednostňuje dvě kamarádky nebo dva kamarády. Pokud pojede jen jeden účastník, bude mít s sebou koně na kterým pojede a jednoho nákladního koně. V případě dvou osob má každá svého jezdeckého koně a jednoho nákladního koně. U nákladního koně nejde rozdělit levá a pravá brašna na jednu a druhou osobu, protože musí mít obě brašny stejnou váhu a tudíž mají obě osoby všechny věci namíchané společně v obou brašnách. Je tedy žádoucí, aby se jednalo o dvě osoby, kteří spolu velmi úzce vychází.
Vstup do Kyrgyzstánu (a podle trasy i do Kazachstánu) je pro občany ČR bezvízový. Potřebuješ pouze platný cestovní pas s minimální platností 6 měsíců po vstupu.
Letecky, zpáteční let Praha - Biškek. K místní dopravě budeme využívat přepravník pro koně a dále sedlo koně.
Ve stanech v horách a stepích. Když nás nějaký místní pastevec pozve domů, tak v jurtě.
Jedeme „na těžko“, takže všechno jídlo si poneseme s sebou. V rámci expedice není zajištěno občerstvení a stravování, je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. V průběhu expedice budeme delší časovou periodu mimo civilizaci a nebude možnost dokoupit zásoby, je tedy potřeba se předzásobit a dovézt si s sebou kompletní jídlo z Česka. Kvůli váze doporučujeme lyofilizované jídlo na každou snídani a večeři (plus nějakou tyčinku místo oběda). Vaří se dvakrát denně na plynových vařičích. Účastníci našich výprav mají možnost využít 20% slevu na jídlo od Adventure Menu.
Budeme se pohybovat převážně na těžko v horách. Kvalitní výbava je proto důležitá. Seznam doporučené výbavy má základ v checklistu se speciálními položkami pro jízdu na koni a péči o koně. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš se zeptat, zda se dají jednotlivé kusy vybavení půjčit u nás.
I zkušení a dobře vycvičení koně mohou být nebezpeční. Koně, kteří vyrůstali divoce v horách, mohou mít sklony kousat nebo kopat. Naše expedice povede mimo obvyklé turistické trasy a daleko od obydlených oblastí. Proto s sebou budeme mít satelitní komunikátor Garmin inReach, který nám umožní přivolat pomoc i bez dostupnosti mobilního signálu. Jízda na koni je dobrodružná, ale zároveň riziková aktivita, která může vést k vážným zraněním. Proto je důležité být během jízdy vždy na pozoru.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny. Máš možnost se přihlásit na jednu ze tří plánovaných výprav, které se realizují mezi 1. červnem a 31. srpnem. Vždy se jedná o 14denní výpravu a její přesná trasa se bude odvíjet od rychlosti Lucky postupu. Přesné datum a místo každé výpravy záleží na vzájemné domluvě.
Odlet z Prahy / Vídně do Biškeku. Přílet a program prvního dne bude záviset na konkrétním letu.
Přesun do oblasti Tokmok. Setkání s koňmi. Přeprava koní na místo začátku expedice. Noc ve stanu.
První den, plný nových informací. Naučíme se, jak provádět každodenní činnosti i jak postupovat v případě nenadálé události. Budíček brzy ráno. Snídaně, péče o koně. Sbalení tábora. Jízda na koni v horské nebo stepní oblasti Kyrgyzstánu nebo Kazachstánu. První den je denní trasa kratší. Péče o koně, postavení tábora, večeře. Hlídání koní v noci.
Budíček brzy ráno. Snídaně, péče o koně. Sbalení tábora. Jízda na koni v horské nebo stepní oblasti Kyrgyzstánu nebo Kazachstánu. Denní trasa bývá od 10 do 45 km podle počasí a terénu, průměrně cca 20 km za den. Podle terénu a stavu koní střídáme krok, klus a cval. Fotografické zastávky. Hledání vody a budoucího tábořiště. Odpoledne příjezd do cílového tábořiště. Péče o koně, postavení tábora, večeře. Hlídání koní v noci.
Přeprava koní zpět do oblasti Tokmok.
Odlet z Biškeku zpět do Prahy nebo Vídně. Odlet a program posledního dne bude záviset na konkrétním letu.
Expedition Club organizuje tuto výpravu bez nároku na honorář a všechny peníze jsou pouze reálné náklady a odměna průvodkyni Lucie Vonáskové.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.