16. 5. - 29. 5. 2024
29 990
letenka cca 12000 Kč
více
16. 5. - 29. 5. 2024

Expedice západním pobřežím Sahary

Tohle bude cesta na jih napříč Saharou. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!

Expedice #1161
14 dnů16. 5. - 29. 5. 2024
AfrikaZápadní Sahara, Mauritánie, Senegal, Gambie, Maroko
8Účastníků
Náročnost
2 z 5

Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!


Po roce ježdění po Africe nám zůstalo v Maroku stát naše auto VW T4, které zažilo mnohé. Dojelo z ČR do Ghany a zpět a přežilo svoji klinickou smrt v podobě 6 měsíčního stání v období dešťů na hranici s Côte d'Ivoire. No a na stará kolena si zaslouží lepší osud, než být sešrotováno. Připravíme ho na dalekou cestu a na důchod ho vezmeme do Gambie. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si auto v důchodovém věku může přát?


Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Cestu jsme poprvé přejeli na podzim roku 2018. V průběhu jsme navštívili neobvyklou zemi, Mauritánii, kde jsme naložili auto na 3. nejdelší vlak na světě a přejeli do vnitrozemí. Kromě 30hodinové jízdy na vlaku, která byla sama o sobě zážitkem na celý život, jsme viděli 3. největší monolit na světě Ben Amera, navštívili starobylá města Chinguetti a Atar. O rok později následovala další cesta. Tentokráte jsme se pokusili neoficiálně překročit hranice se západní Saharou a dostat se do opuštěného města Al Kuwíra. Ve vnitrozemí Mauritánie jsme navštívili oázy Chinguetti i Tergit. A přesně tohle bude i tentokrát naším cílem. Aby toho nebylo málo, pokud bezpečnost dovolí, pojedeme se podívat až do Ouadane - do oka Afriky!


Ale postupně. Start cesty bude v Agadiru, kam auto dopravíme my (aktuálně stojí v Sidi Ifni). V Maroku pak oficiálně odstartuje tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku, přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal, až do Gambie, kde najde T4 svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku je velmi silný a intenzivní. Jedině, když budeme táhnout za jeden provaz a společně čelit nástrahám cesty, můžeme dojet zdárně do konce.  Pokud máš tedy srdce dobrodruha a láká tě zažít pouštní expedici, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici.

Cíl expedice

Cíl je jasný. Dojet do Gambie. Chceme ti nabídnout možnost doprovodit naše auto na jeho poslední cestu pod vlajkou Expedition Clubu a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spousta zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 3500 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".

Na Rovinu

Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíři řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. My jsme nyní usmlouvali cenu na 250 euro a získali na místě cenný kontakt. Příští rok tomu ale může být zase jinak, a proto díky neodhadnutelnosti této částky, se na případný úplatek na hranici Mauritánie/Senegal bude skupina skládat.

2
+
5
Turista
Náročnost
Fyzická náročnost, nízká... Komfort, minimální...

Tyto akce jsou pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale přeci jen se ještě nechtějí tahat s těžkým batohem a chtějí si spíše užít krajinu a okolí. Pro absolvování těchto výprav bys měl být schopen vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou. Jedná se o jednodenní túry a procházky po okolí. (Sahara, Bosna, Výsadek)

zobrazit více
Přehled náročností

Víza a režim vstupu

Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR. 

Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým check pointům bude každý potřebovat 30 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu.

Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.

Doprava

Oficiální start Expedice je v Agadiru, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Lze přiletět rovněž do Marrakeche a busem do Agadiru dojet. Průvodce pravděpodobně poletí s Tebou. Nebo bude s autem čekat až v Agadiru. Celá expedice odstartuje následující den. Zpátky poletíš ze Senegalu. Pokud chceš, můžeš s průvodcem dojet až do Gambie.

Bezpečnost

Západní Sahara

Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný.  Edit: Po průjezdu v roce 2018 a 2019 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní Check pointy, které hlídají situaci.


Mauritánie

Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v bezpečné oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru již plně v oranžové zóně (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace) naopak červená zóna se posunula hodně na východ (nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, díky kterým známe aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti, Ouadane, oko Afriky.

Ubytování

Po cestě Západní Saharou se budeme chtít zdržovat v hotelech, u místních, na zemi na pumpách, prostě všude tam, kde budeme chráněni a budeme si moct dopřát trochu luxusu - sprchu, jídlo atp.  Ubytování v hotelu/hostelu bude cca 10x.

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bomba s vařičem, např. na ranní kávu nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou! 

Vybavení a půjčovna

Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár starých stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na našem webu ZDE.

Expediční kára

A jakým autem že pojedeme? Dali jsme si záležet, abychom z Německa opět dotáhli VW T4 v motorizaci 2.5 TDI, 75 kW. Proč vlastně tak staré auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou bez problému poradí.  Cokoliv co se nedá v Africe opravit kladivem, je skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by jim tam auto přestalo jezdit. A taky, co si budeme, pokud bychom brali nové auto, výprava by stála 2x více a nebylo by to tak autentické :-). Tento rok pojedeme poprvé verzí Long, takže bude v kufru dost místa a každý bude mít dost životního prostoru!  Auto má za sebou poměrně zajímavou historii. V Německu vozilo děti do kroužků, a proto má prďácké zadní blinkry na střeše. V Česku ho náš průvodce Filip Vítek používal jako předvolební káru :-)  My tomuhle fáru neřekneme jinak, než... Senátor!

Trasa

ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku

Mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy. 

Co cestou uvidíš?

Daleko důležitější než přesné dodržení plánu je si cestu náležitě užít. Proto se jej nebudeme křečovitě držet. Itinerář ti poslouží pro představu, co všechno můžeme zažít :-)

1. den

Přílet do Agadiru. Kdo chce může přiletět do Marrakeche a následně se do Agadiru dostat pravidelnou autobusovou linkou. Nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní na hotelu.

2. den

Začátek expedice, jdeme rovnou na věc a ihned se vydáme na jih, abychom co nejdříve protnuli hranice se Západní Saharou. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Dáme si zde výborné grilované ryby. Zde také přenocujeme v hotelu.

3. den

Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Zde se cesta stáčí k jihu a vede do městečka Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Nakoukneme do  muzea Exuperyho a utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama. Spaní ve stanu s výhledem na vrak.

4. den

Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Laayoune, kde doplníme zásoby a navštívíme místní zajímavost, malou botanickou zahradu a místní pobočku McDonald. Co tady dělá se mě neptejte :-) Dále pojedeme na Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, ale zvládneme to. Večer zajedeme na špičku kosy a budeme pozorovat stovky rybářských lodí vracející se do přístavu. Spaní v hotelu

5. den

Velmi brzo ráno vyrázíme směr hranice! Dnes přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary.  Jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou. Dnes se pokusíme si zajistit zítřejší odvoz vlakem do Zouerattu. Máme zde známého Omara, který nám s tím pomůže a u kterého přespáváme na střešní terase. Večerní prohlídka města.

6. den

Pokud to půjde, nalodění na vlak! Dáváme si ale lepší rezervu, minule jsme museli čekat 2 dny. V tom případě strávíme dnešní den odpočinkem a pojedeme na nejjižnější výběžek poloostrova Capo Blanco, kde se nachází pohřebiště vraků lodí. Na tomto nejjižnějším výběžku, na konci světa rovněž přespíme ve stanech připravených Omarem. Můžeme se pokusit i dostat do Al Kuwíry, též La Guery. Nutno podotknout, že minulé výpravě se to nepodařilo. V neposlední řadě dnes dokoupení me zásoby na nákladní vlak v Mauritánii. 

7. den

Pokud se to nepodaří o den dříve, tak bude cílem dne bude naložit vozidlo na vlak, který odpoledne vyrazí na dalekou cestu do vnitrozemí. Pravděpodobně budeme celý den vláčeni na nákladním vagonu po přístavu, loděnici, vykládce železné rudy nebo po vrakovišti. Celodenním úkolem strojvedoucího je totiž poskládat 200 vagónů do jednoho 2,5 km vlaku. Sice jsi celý den na vagonu, ale je to sranda, kde jinde to zažiješ. Ve odpoledních hodinách začíná daleká a špinavá cesta. 

Pokud vyjedeme o den dříve, ušetřený čas využijeme v Senegalu či v Gambii, kde je jistě spoustu k vidění. Můžeme navštívit senegalskou rezervaci Bandía, kde jsou antilopy, žirafy, buvoli i nosorožci nebo zajedeme do gambijského Kuntauru, kde se vydáme na lodičkách do centra NP River Gambia. Tam uidíme krmení šimpanzů a hrochy v jejich přirozeném prostředí.

8. den

Zima, špína, vítr. 16ti hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě! I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera. Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Zouerattu. Podle času přejezd do Ataru nebo spánek v Zouerattu. 

9. den

Celodenní výlet do Starobylého pouštního města Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Pokud bezpečnost dovolí a bude konsens dojedeme nejdále do pouště co to půjde! Uděláme si fakultativní výlet do druhého pouštního města Ouadane, kde přespíme. Odtud se už to bude jen kousek na zítřejší dobrodružství.

10. den

Ráno vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Pokud to neklapne, budeme se potulovat po Ardarské náhorní plošině.  Odpoledne se vrátíme zpět do Ataru a zajedeme do klenotu uprostřed pouště - oázy Tergit. Koupačka ve sladké vodě. Budeme pokračovat dále na jih až před Nouakchottu. Zde přenocujeme v hotelu. 

11. den

Vyrazíme vstříc senegalské hranici, kterou překročíme ve vesnici Diama. Projedeme NP Djoud, kde uvidíme prasata bradavičnaté, krokodýly a spoustu ptactva. Cesta je tu opravdu špatná a pokud bude po deštích, může tu být dost bahna. Pokud půjde vše dobře, čeká nás večer pohodlný nocleh v Saint Louise a vychlazené pivo na Senegalské straně.

12. den

Projdeme si Saint Louis, města s bohatou kolonizátorskou historií (první místo v Africe osídleno Francouzi). Poté vyrazíme směr Dakar!  Prohlídka města a otrokářského ostrova Ile de Goree.  Poslední společná noc a závěrečná oslava zdárné expedice!

13. den

Honza Tě buď hodí na letiště v Dakaru a Odlet zpět do ČR. Zde výpravu oficiálně zakončíme a rozloučíme se. Nebo s ním budeš pokračovat na jih. Kdo bude chtít, může se ještě neformálně přidat k průvodci, který odveze auto až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů. Cestu do Gambie máš samozřejmě zadarmo :-) Většinou této varianty využijí všichni účastníci. Spánek v Gambii u pláže.

14.-15. den

Zasloužený odpočinek na gambijské pláži s koktejlem v kokosu v ruce. Relax, kniha a pohoda. Máme s tímto místem hodně zkušeností, můžeme ti dát tipy, co zde dělat. Možný odlet z Gambie, který stojí cca stejně jako z Dakaru.
Tuto variantu spolu prokonzultujeme před nákupem letenek. Odlet do ČR.

ukázat další dny

Tvůj průvodceHonza Bořil

Orienťák
stopař
lyžař
běžec

Honza je orienťák. To znamená, že se s ním určitě v horách neztratíš, i kdyby vypadly všechny internety a satelity světa. Práce s mapou a buzolou je jeho denním chlebem a kromě toho miluje stopování a divoký východ (zejména Balkán a postsovětské země).

Detail průvodce
Martin Ksandr

Garant výpravy

Martin Ksandr

Co je v ceně

  • Koupě expedičního vozu. Jeho kompletní revizi a přípravu na cestu. Potřebné úpravy, přepis na průvodce atd.
  • Dopravu auta z ČR do Maroka i trajektem, včetně posádky.
  • Registrace auta na gambijské značky, clo a potřebné dokumenty pro přepis vozdila na místě (600 euro). Prostě tak, aby mohlo auto v Africe zůstat.
  • Náklady na pohonné hmoty a všechny další poplatky, dálnice, mosty, trajekt.
  • Naložení auta na vlak do středu Mauritánie, včetně lístků pro účastníky.
  • 2 denní tour soukromým jeepem, který nás vezme do Chinguetti, Ouadane.
  • Automobilové pojištění ve všech zemích, úplatky za vozidlo na hranicích (kromě Mauritánie/Senegal)
  • Fixera na hranicích mezi Západní Saharou a Mauritánií.
  • Opravy auta po cestě
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Veškeré ubytování (10x hotel či jiné ubytování)
  • Práci mou a mých kolegů, včetně pracně získaného know-how
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, vaření, mapy atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Jídlo a individuální pojištění
  • Leteckou dopravu cca 15000 Kč
  • Vízum do Mauritánie (55 euro)
  • Vstupy do NP a rezervací
  • úplatek Mauritánie/Senegal (cca 250 euro na skupinu = 30eur/osoba)

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společnou výpravu členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Letenky

Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.