A je to tady! Nejlepší akce na Balkán, kterou máme. Všechny naše zkušenosti a know-how zúročeny v jedné parádní výpravě.
A je to tady! Nejlepší akce na Balkán, kterou máme. Již podesáté jedeme zdolat všechny nejvyšší hory tohoto divokého poloostrova. Všechny naše zkušenosti a know-how zúročeny v jedné parádní výpravě. Jeden zkušený průvodce, 8 odhodlaných horalů, 7 nejvyšších vrcholů a zhruba 3700 km! To je stručně tento balkánský roadtrip v číslech. Nemusíš se bát, tahle akce se jede pěkně v poklidném tempu. Projedeme sice celý Balkán, ale máme na to 14 dní, takže zbude čas i na relax a filosofování nad panákem rakije.
Čím déle jsem tam jezdil, tím více mi učarovaly tamní hory. Začal jsem obdivovat jejich rozmanitost a divokost. Zprvu jsem si myslel, že to budou jen suché kopy kamení, ale opak byl pravdou. Hory na Balkánu jsou nesmírně členité, plné života a často ostré jako břitva. Při výstupu na ně lze na obzoru vidět další a další. Vždy mi bylo líto, že není čas vylézt je všechny. Z nejvyšší hory Bosny jde vidět nejvyšší vrchol Černé Hory. Z nejvyššího vrcholu Černé Hory jde vidět jak Djeravica (nejvyšší hora Kosova), tak Velký Korab (nejvyšší hora Makedonie a Albánie). A pak mě to napadlo: "Hele, vždyť jsou ty hory tak blízko od sebe, proč se omezovat hranicemi státu? Proč je neobjet všechny?"
Jsem zastáncem motta "Cesta je cíl". Vždy jsem si ale říkal, že je třeba mít nějaký pevný bod, ke kterému směřovat. V tomto případě je to sedm pevných bodů - nejvyšší hory osmi států. Já osobně hory a cestování miluju a tohle je pro mě dokonalé propojení. Každý z těchto vrcholů má něco do sebe. Maglič a krásné jezero Trnovačko. Zla Kolata a ostré štíty Proklatých Hor. Djeravica a horské salaše. Mohl bych pokračovat. Shrnuto a podtrženo - projedeme dvanáct států, vylezeme na sedm různých hor v sedmi různých pohořích a osmi státech. Navštívíme pár krásných balkánských měst, ať už Mostar, Prizren, Skopje nebo Sofii. Kdo bude otužily, může se vykoupat v průzračně čistých horských jezerech a dosyta se nabažíme místních specialit. A to vše ve společnosti osmi dalších dobrodruhů! Tak na co čekáš?
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
Cílem naší výpravy je vytvořit partu lidí, kteří společně procestují 3500 km napříč Balkánem a vylezou na všechny nejvyšší hory, které potkají. Dalším cílem je poznat trochu desítku zemí, kterými budeme projíždět. Nasát tu pravou balkánskou atmosféru, strávit několik dní v nádherných neprostupných horách, koupat se v jezerech, poznat místní pohostinnost a hlavně - užít si to!
Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Dopravíme se po vlastní ose do cíle naší cesty pomocí našeho devítimístného expedičního vozidla, který vyniká spolehlivostí a lze jej použít i mimo asfaltový povrch silnic. Řídit bude většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě vystřídá s dobrými řidiči z vašich řad (pouze na dálnici). Cesta povede přes Rakousko, Slovinsko, Chorvatsko, Bosnu a Hercegovinu, Černou Horu, Kosovo, Albánii, Makedonii, Bulharsko, Srbsko, Maďarsko, Slovensko a zpět do České Republiky :‐)
Většinu výpravy budeme spát ve vlastních stanech ve volné přírodě. Spacák a stan tedy s sebou. Každý druhý den budeme mít možnost se umýt, ať už v jezeře nebo řece. 2x budeme spát vevnitř v pronajatém apartmánu, z toho poslední noc strávíme v apartmánu u Midžuru, kde celou akci zakončíme a pořádně oslavíme.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování ze strany průvodce. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Jelikož budeme v průběhu výpravy co druhý den v civilizaci, nebude problém jídlo dokupovat postupně během cesty. Vařit budeme na vlastních plynových vařičích. Jídlo je možno s sebou dovézt z Česka nebo nakoupit v tamních obchodech, a tím zároveň vyzkoušet místní delikatesy a speciality. Pokud jsi ještě neochutnal skvělou balkánskou kuchyni, neměl by sis tento zážitek nechat ujít. Při dalším průběhu výpravy bude samozřejmě možnost občerstvení v místních hostincích. Ceny za jídlo jsou srovnatelné s našimi nebo levnější.
Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezměte si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy Ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Půjčovnu najdeš na webu - ZDE.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Večer ve 21:30 odjezd z ČR. Noční přejezd.
Ranní příjezd do Chorvatska, výstup na nejvyšší horu Chorvatska - Sinjal (1831 m). Na vrchol a zpět cca 6‐8 hodin. Spaní u jezera ve stanu.
Přejezd do Mostaru. Koukneme se po městě a dáme si něco dobrého k jídlu. Pokud zbude čas, zajedeme se podívat na Blagaj, vyvěrající řeku Buna a odpoledne se okoupeme v přehradě. Dojezd do sedla Prijevor, spánek ve stanu.
Výstup na lehko na Maglic, nejvyšší horu Bosny a Hercegoviny, 2386 m. Výstup povede kolem jezera Trnovačko. Sestup jinou cestou. Spánek v sedle Prijevor.
Přejezd pod Zlou Kolatu do vesničky Vusinje. Pojedeme kolem Pivského jezera. Tuto cestu považuji za nejkrásnější na celém Balkáně. Po příjezdu se nám otevře krásný výhled na údolí Ropojana. Koupání v malebné modré hluboké tůni. Spánek ve stanu u altánků.
Celodenní výstup na lehko na nejvyšší vrchol Černé Hory, Zlá Kolata 2534 m. Spánek na stejném místě jako předchozí den.
Možnost koupání v Plavském jezeře. Přejezd do Kosova. Podíváme se do kláštera v Pecsi a Visokém Decani. Možnost se podívat do jeskyně nebo se jít okoupat do aquaparku. Oběd v super restauraci. Spánek za Visokim Decani ve stanech.
Výstup na Djeravici 2656 m, nejvyšší horu Kosova a bývalého Srbska. Nyní je neoficiálně považován za nejvyšší vrchol Kosova Velika Rudoka 2658 m. My zůstaneme ale věrní oficiální hoře Djeravici. Nastoupáme 1250 metrů a bude nám to trvat 7‐8 hodin.
Přejezd do Albánie pod Velký Korab. Cestou se stavíme v nejhezčím kosovském městě Prizren.
Výstup na Velký Korab, nejvyšší horu Albánie a zároveň i Makedonie ‐ 2764 m.
Přejezd do Bulharska pod Musalu. Cestou se zastavíme v kaňonu Matka, kde se projedeme na kajaku a potom na oběd a kratší prohlídku ve Skopje. Spaní ve vesničce Borovec.
Výstup na Musalu, 2925 m. Jedná se o nejvyšší horu Bulharska a také o nejvyšší horu celého Balkánského poloostrova. Celkově se jedná o 1600 výškových metrů a 30 km chůze. Po cestě jsou dvě chaty. Chata Musala a chata Everest 84. Kdo bude chtít a cestou se bude cítit unavený, může vyjet do 2370 m lanovkou, pak už je to pohoda ;‐). Večer se přesuneme do města Samokov, ubytujeme se v hostelu a dopřejeme si teplou sprchu a postel.
Ráno přejedeme pod náš poslední vrchol do poslední země - Midžur s výškou 2169 m n. m. jako nejvyšší hora Srbska možná není tak spektakulární jako ostatní hory, ale všichni už se stejně budeme těšit na pivka a grilovačku večer, tak nám to ani nebude vadit. Nahoru a dolů je to cca 1000m + a 20 km.
Poslední den můžeme s klidem v duši a korunou Balkánu vyrazit domů. Příjezd do Brna ve večerních hodinách.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.