Oblast Zanskaru je v období zimy nedostupná tradičními cestami přes sněhem zapadaná vysoká sedla okolních hor. Jedinou cestou pro domorodé obyvatelstvo je stejnojmenná řeka procházející údolím. Každý rok tato řeka zamrzá a vytváří tak spojnici mezi Zanskarem a zbytkem světa. Přibližně 90 kilometrový úsek skalním kaňonem, procházející vysokými horami, umožňuje v období od ledna do poloviny března přepravovat lidi i zásoby. Teploty zde v noci klesají až k -30°C. Uprostřed nevyzpytatelných hor procházíte cestou, jež vám odkrývá pomíjivost nejen věcí, ale někdy také vašich plánů. Je nutné se spolehnout sám na sebe a hrstku lidí kolem… jediná chyba může znamenat mnoho potíží. Zní to šíleně? Řekni to místním lidem, kteří tímto způsobem cestují každou zimu, protože nemají jinou možnost. Tuto cestu překonají každý rok několikrát. Jak to dělají? Zkušenost, houževnatost, pokora.
Máš na takovouhle výzvu kuráž? Tak pojď společně se mnou vytvořit silnou partu, která společným úsilím a spoluprací překoná všechny nástrahy zimní Himálaje! Zvu tě na Chadar trek.
Fotky od Štěpána z průběhu minulých let
[img]
Náročnost 3+ za ideálních podmínek nebo 4 v případě opaku. Trek se jde převážně po rovinatých úsecích, hlavní problém bude tedy zima. V horských oblastech, kam směřujeme, se však může situace změnit z hodiny na hodinu a ze sluneční procházky po zamrzlé řece se stane náročná výsadkářská expedice – tedy situace ne pro každého! Vlastní zkušenost mi ukázala obě stránky. Cesta tam byla ideální, cestou zpět se konal úprk před špatným počasím a brodění v rozbitém ledu.
Štěpán byl poprvé v Zanskaru v roce 2010 a oblast několik let pravidelně navštěvuje v různých ročních období. Zrovna teď (září 2019) trekuje okolo Lehu a zjišťuje podmínky pro naši expedici. V prosinci bude zorganizovaná schůzka, kde se budete se Štěpánem moci všichni sejít, poznat se a předat si informace.
[pruvodce]
Na tuto výpravu vyrážíme poprvé. To znamená, že jsme v této destinaci ještě nikdy nebyli nebo sem míříme za novými cíli. Proto se na ni mohou po dobu jednoho měsíce přednostně přihlásit naši aktivní členové. Proč? Vytvoříme tím totiž pevné jádro výpravy z lidí, které dobře známe. Můžeme tak s jistotou garantovat, že se na výpravě sejde super parta, která společně zvládne naprosto vše!
Kvůli nízkým teplotám jsou největší hrozbou na řece Zanskar omrzliny. Těm budeme předcházet dobrým oblečením a kvalitním zázemím (lékárnička, výbava - lano, nesmeky). Trasu chodí i místní, často i babičky v důchodovém věku, trasa se sice každý rok mění, ale za pomoci místních se dokážeme snadno odnavigovat :-) Rovněž hrozí pád do studené vody, proto je nutné si vzít i nějaké náhradní suché oblečení.
Doprava letecky. Letenky nejsou v ceně. Preferujeme společný odlet i přílet, letenky proto koupíme po předchozí domluvě na stejný termín. Doprava se bude skládat ze dvou dílčích letů – do Delhi a následně do Lehu. Cena letenky se nyní pohybuje okolo 18 000 Kč. Samozřejmě ti s výběrem a koupí letenky ochotně pomůžeme.
Během naší výpravy budeme spát 8x v guest housu, 10x v kempu/jeskyni a 1x v home stayi. Ve volné přírodě bude naším útočištěm stan, případně jeskyně. Stany si budeme pronajímat na místě, stojí to pár korun a nemusíme je tahat. V civilizaci budeme pobývat v hostelech a guest housech. Nutností bude spacák s komfortem aspoň -15 až -20 a extrémem -40.
Po příletu do Lehu nakoupíme společně suroviny, ze kterých si budeme vařit během treku. Požádáme našeho nosiče, aby nám za nějaký peníz dělal i kuchaře a bude nám každé ráno a večer dělat teplé lokální jídlo. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi, kdo tedy nebude chtít společné jídlo, může si ho zařídit po svém. Mimo trek se budeme stravovat převážně v restauracích. Výhodou Indie je, že je všechno jídlo proklatě levné a různorodost místních chutí ti vyrazí dech :‐) Na místě pro jistotu koupíme i nějaké plynové bomby a povezeme si z domu vařiče.
Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Bude se jednat především o věci na hory a pro zvládání zimy. Speciální výbava budou neoprenové botičky. Vybavení budeme určitě společně konzultovat! Účastníci akce a naši členi mohou využít slevu v prodejnách Rock Point.
Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Seznam výbavy, pravidla půjčovny a ceník nalezneš ZDE.
Vízum se dává automaticky a je potřeba pouze vyplnit formulář na uvedených stránkách a pak si vytisknout potvrzení, které ti přijde na e-mail. Vízum si zařizuje každý účastník individuálně, v případě potřeby ti Štěpán samozřejmě s vyplněním pomůže!
Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o., jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.
24 990 Kč | Cena |
1.2. - 22.2. 2020 | Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6 |
Cena zahrnuje |
|
Cena nezahrnuje |
|
1. den: Letecký transport po trase Praha – Delhi. Přestup na let do Lehu.
2. den: Přílet do Lehu. Aklimatizace ‐ přeci jen Leh neleží v úrodných nížinách, ale uprostřed Himálají ve výšce skoro 3500 m n. m. :‐) Ubytování, prohlídka města, uvítací rituál na Shanti stupě a rituál za úspěch a šťastný návrat expedice v nedaleké gompě s místním lámou, společná večeře, odpočinek.
3. den: Prohlídka královského paláce. Návštěva chrámu Shey a Thiksey a příprava na transport k začátku zamrzlého Zanskaru. Návštěva tibetských obchůdků, ve kterých se dají koupit výborné věci na ochranu proti chladu i trudomyslnosti. Hlavně ale dokoupíme zásoby pro trek.
4. den: Přesun z města Leh přes vesnici Chilling do výchozího bodu treku Tilath sumdo (autem). Od této chvíle se budeme pohybovat pouze pěšky po zamrzlé řece a naučíme se takzvaný tučňáčí pochod, kterým se dostaneme do místa Shingrak. Spánek v kempu nedaleko jeskyně. (Jeskyně jsou vytesané ve skalách podél celého treku).
5. den: Z Shingraku přes Muska La do jeskyně Choumo. (6 hodin)
6. den: Jeskyně Choumo – Tipouma – Jeskyně Dib – vesnice Nyrakpula. Noc ve vesnici. (6–7 hodin)
7. den: Nyrakpula – vesnice Chargdo. Noc ve vesnici. (8 hodin)
8. den: Charkdo – Hanumill – Zangla. Noc ve vesnici.
9. den: Zangla – Pishu – Karsha
10. den: Karsha – Padum
11.-12. den: Padum – doplnění zásob, regenerace, výlety po okolí, např. trek do Bardan gompa.
13. den: Padum – Zangla jeep, poté trek do Pidmo
14. den: Pidmo – Chardo
15. den: Chardo – Nerak
16. den: Nerak – Tibb bao
17. den: Tibb bao – Tilath. Z Tilath Sumdo do Lehu autem.
18. den: Rezervní den. Návrat do Lehu, užívání si výdobytků civilizace jako teplá voda, restaurace, postel. Regenerace.
19. den: Den v Lehu. Možnost návštěvy moravské školy, nákupy a další objevování.
20. den: Prohlídka významného kláštera v Hemis, balení.
21. den: Odlet do Delhí a poté směr domů.
22. den a dále: Kdo chce, může si udělat stopover v Delhí a okolí, podívat se na Taj Mahal, Agra fort atd. a trošku se zahřát. To už ale každý po své ose :-)
Plán akce je pouze orientační a je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.