Expedice západním pobřežím Afriky

Termín27. 10. - 10. 11. 2019
OdjezdMarrakech - datum a čas upřesníme
DestinaceZápadní Sahara,Mauritánie,Senegal,Maroko
Účastníků8
Cena19 990,- Kč

(ne)závazná přihláška Zjistit bližší informace

Zobrazit reference na podobnou akci

Sdílet Tweet Share Mailem

Na úvod

Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!

Rozhodli jsme se, že náš Fridtjof (kdo neměl tu čest ho poznat, je to ten krasavec v sekci Team) si zaslouží na stará kolena lepší osud, než se trápit na českých cestách. Připravíme ho na dalekou cestu, dopravíme do Maroka a na důchod ho vezmeme do Afriky. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si auto v důchodovém věku může přát?

Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Cestu jsme přejeli na podzim roku 2018. V průběhu cesty jsme se rozhodli, že změníme trasu a naložíme auto na 3. nejdelší vlak na světě a pojedeme do vnitrozemí Mauritánie. Kromě 30ti hodinové jízdy na vlaku, která byla sama o sobě zážitkem na celý život, jsme viděli 3 největší monolit na světě Ben Amera, navštívili starobylá města Chinguetti a Atar. A přesně to jsme dali teď do programu!

Ale postupně. Start cesty bude buď v Rabatu, nebo v Marrakechi, kam auto dopravíme my, neboť cesta Evropou a trajekt do Afriky není žádné velké dobrodružství, ale spousta nudných hodin na dálnici a hodně kávy na benzínkách. V Maroku tedy oficiálně započne tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal až do Gambie, kde najde Fridjof svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země.

Celou atmosféru této výpravy krásně popsal známý, který trasu jel před námi. Ze zápisků, které jsem si dělal do bloku mi utkvěly v hlavě tyto věty:

"Jsem rád, že jsem tam byl, ale ve výsledku, kdybych tam nebyl, tak by se vlastně nic nestalo, protože tam nic není"
"Tam není co vidět, jenom obrovské vzdálenosti a nikde nic. Nouakchot jsou jen domky a všude na Tebe čumí lidi, že jsi bílý"
"Doporučil bych každýmu, aby to viděl"
"Bylo to super, závidím Vám, dal bych si to klidně znova”

Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku je velmi silný a intenzivní. Jedině když budeme táhnout za jeden provaz a společně čelit nástrahám cesty, můžeme dojet zdárně do konce.  Pokud máš tedy srdce dobrodruha, láká tě zažít pouštní expedici a atmosféru legendární rallye Dakar, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici.

Malá ochutnávka

Za fotky díky moc Honzovi Dejdarovi a Danu Bornovi - Více fotek v Galerii od Honzy

Trasa

ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku

mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat, ale půjde vše podle plánu, toto je naše trasa. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy. 

Bezpečnost

Západní Sahara

Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No Man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný.  

Edit: Po průjezdu v roce 2018 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní Check pointy, které hlídají situaci.

Mauritánie

Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v této oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru na hranici oranžové a červené zóny (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace/nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, které nám dokáží říci aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti. Hlavní cesta ze Zoueratu je ale bezpečná. 

Cíl expedice

Cíl je jasný. Dojet do Gambie. Chceme ti nabídnout možnost doprovodit Fridjofa na jeho poslední cestu pod vlajkou Expedition Clubu a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spousta zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 4000 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".

Na rovinu...

Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíří řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. My jsme nyní usmlouvali cenu na 250 euro a získali na místě cenný kontakt. Příští rok tomu ale může být zase jinak, a proto díky neodhadnutelnosti této částky, se na případný úplatek na hranici Mauritánie/Senegal bude skupina skládat.

Průvodce

Vít Dubec

Kdybych vám měl povědět o tom, co má Víťa nejradši a v čem vyniká, nenašel bych na tuto otázku stručnou odpověď. Víťa je dobrým horolezcem, skvělým surfařem, na skialpech nebo kole se cítí jako doma, a aby toho nebylo málo, po večerech učarovává ostatním svou hrou na kytaru. Zvládá zkrotit karavanu velbloudů v Maroku i vlny Atlantiku. Shlížel dolů do údolí ze zasněžených vrcholků Alp a Kavkazu, kde vylezl nejednu horu včetně Kazbeku, v Indii sténal bolestí, když za vysokých horeček musel projet džunglí na mašině nákladního vlaku, a na strmých skalních stěnách Vysokých Tater zabil nejednu skobu. Víťa je ten správný člověk, se kterým se chceš vydat do míst, která nejsou pro každého. Na to vem jed! 

Facebook vita@expeditionclub.cz +420 737876276 Reference

Fridtjof

Pokud někde uvidíte jezdit tohoto fešáka, nebudete na pochybách, že je to vozidlo Expedition Clubu. Fridtjof je spolehlivá zadokolka, která nahradila Borůvku na pozici leadera naší vozové flotily.

Autíčko ví, co je pro členy a účastníky dobré a bezpečné.

  • Proto má řidič k dispozici masážní křeslo, pokud se teda té masáže někdo zhostí.
  • Jelikož se na předních sedadlech nesmí spát, aby měl kdo udržovat řidiče pozorného, neposkytuje Fridtjof moc místa na předním prostředním sedadle. Což je nesporná výhoda, takový člověk opravdu jen tak neusne a může bavit řidiče celou cestu :-D
  • Svým vzhledem získává pozornost ostatních účastníků silničního provozu, a proto ho nepřehlédnou, a tudíž ani nenabourají 8-)


Facebook Web Reference

Doprava

Oficiální start Expedice je v Marrakechi, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Výhodné přímé lety nově z Prahy nebo Polska, už od 1000Kč. Průvodce bude s Fridjofem čekat na letišti v Marrakechi a celá expedice odstartuje následující den.

Ubytování 

V Maroku si ještě troufneme spát venku ve stanech nebo pod širákem v poušti, abychom pořádně nasáli její atmosféru. Po cestě Západní Saharou už se budeme chtít zdržovat v hotelech, u místních, na zemi na pumpách, prostě všude tam, kde budeme chráněni a budeme si moct dopřát trochu luxusu - sprchu, jídlo atp.  Ubytování v hotelu/hostelu bude cca 8x

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích, tím pádem si nebudeme brát jídlo z Česka. V neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. V autě bude k dispozici velká plynová bobma s vařičem, např na ranní čaj nebo na uvaření jídla. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou! 

Výbava

Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár starých stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam výbavy pro inspiraci zašleme účastníkům cca 2 měsíce před výpravou. Počítej s tím, že je ideální věci poté v Senegalu zanechat.

Vstupní formality, vízum a očkování

Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR. 

Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým Check pointech bude každý potřebovat 50 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu.

Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.

Shrnutí

19 990 KčCena
27. 10. - 10. 11. 2019Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Cena zahrnuje
  • Expediční vůz - jeho přípravu na cestu a potřebné úpravy atd.
  • Dopravu auta z ČR do Maroka i trajektem
  • Náklady na pohonné hmoty a všechny další poplatky
  • Automobilové pojištění ve všech zemích, úplatky za vozidlo na hranicích (kromě Mauritánie/Senegal)
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Veškeré ubytování (8x hotel či jiné ubytování)
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, vaření, mapy atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH
Cena nezahrnuje
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Leteckou dopravu
  • Vízum do Mauritánie
  • Vstupy do NP a rezervací
  • úplatek Mauritánie/Senegal


Program

Zde je program expedice. Realita může dopadnout z mnoha důvodů dost jinak.

1. den: Přílet do Marrakeche, sraz s průvodcem na letišti a prohlídka centra města Marrakech, hlavně náměstí Djemaa El Fna a přilehlé nekonečné tržnice. Na proslulém náměstí v největším mumraji nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní v riádu v Medině.

2. den: Start expedice. Ráno dáme dobrou snídani a navštívíme koželužny. Nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 3700 km dlouhou cestu na jih. Tedy nejprve na západ na pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, a odtud na jih podél pobřeží. Spaní venku na dunách nedaleko rybářské vesnice Imsouane. 

3. den: Projedeme surfařskou mekkou - vesnicí Taghazout, navštívíme surfařské spoty a dáme si výborný koktejl. Zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Poté se vydáme dál na jih přes Agadir až do Tafraoute, kde strávíme noc mezi stovkami obrovských kamenů rozesetých v krajině, z nichž některé jsou obarveny křiklavými barvami, což je odkaz umělce z 80. let. Spaní venku

4. den: Dopoledne prozkoumáme okolí Tafraoute a vylezeme na jednu z místních kamenných hor. Poté se vydáme zpět na západ k pobřeží. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Zde také přenocujeme v hotelu

5. den: Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Zde se cesta stáčí k jihu a vede do městečka Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama.

6. den: Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Laayoune, kde doplníme zásoby a navštívíme místní zajímavost, malou botanickou zahradu a místní pobočku McDonald. Co tady dělá se mě neptejte :-) Dále pojedeme na Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, ale zvládneme to. Spaní v hotelu

7. den: Dopolední chill v Dakhle. Projdeme se po promenádě a zajdem se okoupat do jedné z místních lagun. Kdo chce, může vyzkoušet kite nebo surf. Odpoledne nákupy a dokoupení zásob na nákladní vlak v Mauritánii. Později vyrazíme na jih blízko k mauritánským hranicím, ať máme dobrou startovní pozici na jejich překročení. Spaní v ubytku ve městě Barbas
- je zde možnost ráno fičet na otočku do vnitrozemí k městečku Awsard, bohužel skalní monumenty jsou nepříštupné díky přítomnosti armády.

8. den: Vyrazíme přes hranice. Přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary - a jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou.

9. den: Cílem tohoto dne bude naložit vozidlo na vlak, který večer vyrazí na dalekou cestu do vnitrozemí. Před den můžeme navštívit pohřebiště vraků lodí nebo jen vyčkávat na nákladním nádraží a nechat se celý den posunovat na nákladním vagonu. Ve večerních hodinách začíná daleké a špinavá cesta. 

10. den: Zima, špína, vítr. 16-ti hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě a má až 2,5 km!! I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera. Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Zouerattu. Podle času přejezd do Ataru nebo spánek v Zouerattu. 

11. den: Celodenní výlet do Starobylého pouštního města Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Spaní v Chinguetti

12. den: Budeme mít možnost udělat fakultativní výlet do druhého pouštního města Ouadane. Je to sice dále, ale za to horší cesta. Pokud bezpečnost dovolí a bude konsens ve skupině, jdeme do toho. Jinak jedeme zpět do Ataru a dále na jih až do Nouakchottu, hlavního města Mauritánie. Zde přenocujeme v hotelu.

13. den: Vyrazíme vstříc senegalské hranici, kterou překročíme ve vesnici Diama. Projedeme NP Djoud, kde uvidíme prasata bradavičnaté, krokodýly a spoustu ptactva. Pokud půjde vše dobře, čeká nás večer pohodlný nocleh v Saint Louise a vychlazené pivo. 

14. den: Projdeme si Saint Louis a poté vyrazíme směr Dakar! Zde výpravu oficiálně zakončíme a rozloučíme se. Kdo bude chtít, může se ještě neformálně, na vlastní náklady, přidat k průvodci, který následující den odveze Fridjofa až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů. Cestu do Gambie máš samozřejmě zadarmo :-)

15. - 16. den: Odlet zpět do ČR. 

Program je pouze orientační, časová náročnost jednotlivých úseků v něm bude hrát velkou roli (například průjezd hranic apod.) a bude se přizpůsobovat dané situaci.

(ne)závazná přihláška Zjistit bližší informace