Epický dvanáctidenní trek přes bezmála šestitisícové sedlo, který prověří tvou fyzičku i odhodlání. Troufneš si na nejvyšší trekařské sedlo v indické Himálaji?
Severní Indie to je opravdové království velehor, především díky Garhwalské Himálaji. Tato oblast může hrdě konkurovat sousednímu Nepálu. Vynechám omáčku, kde se povídá o tom, jak je region Uttarakhand krásný, a půjdu rovnou k věci. Khalindi pass (5 942 m n. m.). Sedlo s názvem jako ze seriálu Game of Thrones. Opravdová perla ve světě vysokohorských treků. Často se uvádí jako nejvyšší trekařské sedlo v indické Himálaji a trek, který přes něj vede, je považován za jeden z nejnáročnějších v celé Indii. Nemůžu si pomoct, ale tohle prostě zní jako pozvánka pro Expedition Club. Není to malé sousto, ale nic, co bychom nezvládli. Přizveme si tentokrát na pomoc místní agenturu a horského vůdce z řad místních horolezců, kteří tudy pravidelně chodí.
A co tě čeká? Oblast kolem ledovce Gangotri patří k těm nejkrásnějším v celé Himálaji. Najdeš tady skvosty jako Shivling (6 543 m n. m.), Meru Peak (6 660 m n. m.) přezdívaný Sharks fin nebo třeba sedmitisícovku Satopanth (7 075 m n. m.). Kousek opodál leží legendární Nanda Deví (7 816 m n. m.), druhá nejvyšší hora Indie. Ledovec Gangotri je taky jeden ze zdrojů posvátné řeky Gangy a je opravdu monumentální. Myslím, že je toho více než dost na to, abys pochopil, že tohle místo je prostě výjimečné...
Indie je země plná kontrastů. Na jedné straně přelidněné metropole a vedle toho kláštery s meditujícími mnichy. Špinavé slumy plné odpadků a proti tomu skvostné bělostné pláže. Divoké pralesy bující životem a neúprosné velehory plné skal a ledu, kde život prohrává na plné čáře. V této zemi si každý přijde na své, pokud ho neodradí prvotní šok. S Indií se to má takhle: Buď ji nenávidíš, nebo ji miluješ. Hádej, do které skupiny patříme my?
Myslíš, že na tom s fyzičkou nejsi špatně a dokážeš se kousnout? Tyto výpravy jsou pro lidi, kteří pravidelně sportují a jsou ve formě. Musíš zvládnout ujít denně 20 km s převýšením až 1 000 m s dvacetikilovým batohem. Pro účast na této akci už potřebuješ prokázat své zkušenosti.
Kalindi pass je výzva, která nese i jistá rizika. Budeme se pohybovat po ledovci s trhlinami, překonávat strmou morénu, procházet těžkým nepřehledným terénem plným balvanů, a to všechno ve vysoké nadmořské výšce až do 6 000 m. Objektivního rizika bude tedy dost. Na druhou stranu Kalindi pass trek láká mnoho odvážlivců, a tak rozhodně nejdeme do míst, kam by nevkročila lidská noha. Trek je velkou část cesty značený mužíky, mimo ledovec je dobře patrná vychozená pěšina a je reálná šance, že narazíme i na další skupiny. Trek absolvujeme s podporou místní agentury a pod vedením zkušeného místního průvodce. Ve vyšších partiích ledovce budeme chodit navázáni na lano, abychom předešli pádu do trhliny. Ledovcová výbava bude tedy nutností.
Pro zvýšení bezpečnosti a možnosti přivolání záchrany budeme vybaveni satelitním zařízením Garmin InReach s možností obousměrné komunikace. V případě nutnosti jsme tak schopni přivolat pomoc.
Do Indie je nutné vízum, které je možno pořídit si elektronicky bez nutnosti návštěvy indické ambasády za poplatek cca 50 €. Doporučujeme ti si obstarat očkování proti žloutence typu A a B, břišnímu tyfu a meningokokovi. Nikdo to sice na letišti nebude kontrolovat ani po vás kdekoliv vyžadovat, ale zdraví máme přeci jen jedno :-)
Doprava letecky. Letenky nejsou v ceně. Preferujeme společný odlet i přílet, tudíž letenky koupíme po předchozí domluvě na stejný termín. S výběrem a koupí letenky ti samozřejmě ochotně pomůžeme. Pravděpodobná trasa letu je Vídeň/Praha - Dillí s přestupem někde na Blízkém východě (záleží na letecké společnosti).
Po příletu do Dillí nás čeká pozemní přesun vlakem do Rishikesh, odkud se dál do hor dopravíme auty. Z místa, kde skončíme trek, budeme mít smluvený transport džípy zpět do civilizace. Pro jakékoli případné další přesuny využijeme místní hromadnou dopravu nebo taxi.
Během treku budeme všechny noci spát ve stanu. Na treku není téměř žádná infrastruktura (kromě prvních dvou dnů, kdy se budeme potkávat s poutníky proudícími k pramenům Gangy). V civilizaci se ubytujeme v lodžích, hotelech nebo u místních lidí. Pokoje jsou většinou pro dvě osoby. Ubytování u tamních obyvatel je v duchu místních poměrů a mnohdy velmi prosté. Teplá voda často není k mání, ta se najde pouze v Dillí, kde si stejně radši pustíš studenou. Po domluvě s domácími ti ji však mohou ohřát. Předem upozorňujeme, že ne všechno ubytování bude ve standardu a čistotě, na kterou jsi zvyklý z Evropy.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování, které je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Celou dobu budeme ochutnávat místní kuchyni, což je samozřejmě nedílnou součástí každého cestovatelského zážitku, o který se nechceme nechat ochudit :-)
Detailní seznam výbavy bude poslán cca dva měsíce před výpravou. Seznam doporučené výbavy najdeš v checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Naši Expediční půjčovnu najdeš na webu ZDE.
Odlet z Prahy nebo Vídně do Dillí. Přílet pravděpodobně v nočních hodinách. Nocleh v Dillí.
Přesun vlakem do Rishikesh. Noc v hotelu v Rishikesh.
Přesun autem do Gangotri (cca 10 hod.). Odpočinek po dlouhé cestě. Noc v hotelu.
Rest day a aklimatizace v Gangotri (3 415 m n. m.), dokupování zásob a vyřizování formalit před začátkem treku. Noc v hotelu.
Začátek čtrnáctidenního treku přes sedlo Kalindi.
Dnes nás čeká úsek Gangotri - Bhojbasa (3 775 m n. m.), cca 14 km (7-8 hod.). Noc ve stanu v Bhojbasa.
Úsek Bhojbasa - Nandanvan (4 810 m n. m.), cca 8 km (5-6 hod.). Dnešní etapa bude velmi náročná, čeká nás zhruba 1 000 výškových metrů a náročný ledovcový terén, zejména v úseku ledové jeskyně Gomukh. Zde musíme překročit masivní ledovec Gangotri, který je zdrojem řeky Gangy. Noc strávíme v kempu Nandanvan pod stanem.
Úsek Nandanvan - Vasuki tal (4 978 m n. m.), cca 6 km (5-6 hod.). Nejnáročnější úsek dnešního dne bude výstup na strmý morénový val, který odděluje tábořiště Vasuki tal. Jakmile ho překonáme, dostaneme se do idylického zátiší, kde strávíme jeden odpočinkový a aklimatizační den. Spaní ve stanu.
Aklimatizační den ve Vasuki tal (4 978 m n. m.). Spaní ve stanu.
Úsek Vasuki tal - Khara Patthar (5 480 m n. m.), cca 6 km (4-5 hod.). Překračujeme hranici 5 000 m, proto musíme postupovat pomalu a nedělat příliš velké výškové rozdíly z důvodu správné aklimatizace. Spaní pod stanem.
Úsek Khara Patthar - ledovec Shweta (5 590 m n. m.), cca 5 km (4-5 hod.). Spaní pod stanem.
Úsek Shweta - Kalindi base (5 706 m n. m.), cca 4 km (4-5 hod.). Spaní pod stanem. V Kalindi base strávíme další aklimatizační a odpočinkový den před výstupem do sedla.
Aklimatizační den v Kalindi base (5 706 m n. m.). Spaní ve stanu.
Úsek Kalindi base - Kalindi pass (5 950 m n. m.) - Raj Parav (4 750 m n. m.), 13 km (8-10 hod.). Pokud vše půjde dobře, dnes překonáme legendární sedlo Kalindi. Vzhledem k velmi vysoké nadmořské výšce a riziku skrytých trhlin budeme postupovat velmi pomalu a opatrně v lanových družstvech. Sestup do údolí Arwa bude náročný a strmý. Celkově to bude nejnáročnější den celého treku. Spaní pod stanem.
Úsek Raj Parav - Arwa tal/Arwa Nala, 13 km (6 hod.). Sestup údolím podél řeky Arwa směr civilizace. Všechny větší obtíže máme za sebou, tohle už bude pohoda. Spaní ve stanu.
Úsek Arwa tal/Arwa Nala - Ghastoli, 8 km (5-6 hod.). Po dvanácti dnech potkáme první známky civilizace. Spaní pod stanem.
Dnes nás čeká poslední úsek Ghastoli - Mana, 9 km (5-6 hod.). V Mana na nás bude čekat smluvený transport do Badrinath, kde si užijeme zasloužený odpočinek. Spaní v guesthousu.
Přesun do Josinath a odpočinkový den. Noc v guesthousu nebo hotelu.
Rezervní den.
Přesun zpět do Rishikesh. Noc v hotelu.
Přesun vlakem do Dillí. Noc v hotelu.
Odlet zpět do ČR v závislosti na letenkách.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.