Slovíčko "zima" je velmi relativní pojem.
Může se to zdát jako bláznovství vyrazit v zimě ještě za větší zimou, ale zkušenosti mi říkají, že slovíčko "zima" je velmi relativní pojem. Jinak řečeno, člověk si zvykne na všechno a dokáže svoji komfortní zónu posunout někam hodně, hodně daleko. A pak se stane to, že přestaneš vnímat "zápory" spojené s chladným prostředím a začneš sklízet benefity, které ti polární krajina nabízí. Tak přesně tohle byste měli očekávat od výpravy na jezero Inari, které leží ve Finsku za severním polárním kruhem na území Laponska.
Přechod tohoto jezera jsme s Expedition Clubem absolvovali už čtyřikrát. Ohromila nás místní krajina a panenskost podkladu, po kterém člověk jde. Spaní v izolovaných srubech na ostrůvcích uprostřed jezera je rovněž úžasné. Sem tam se na led vydá i stádo sobů, které tě sleduje z uctivé vzdálenosti. Často se musíš poprat se silným větrem, sněžením či brzkým soumrakem, ale vše ti večer vynahradí polární záře, pro jejíž sledování je Laponsko jednou z nejlepších destinací na světě, jelikož je tady viditelná až 200 dnů v roce. V únoru nás na začátku výpravy čeká jen sedm hodin denního světla, ale zajímavá je rychlost, s jakou se den na tomto místě prodlužuje. V tuto dobu je to každý den o 10-15 minut. Nevím, jestli je to zimními podmínkami či polohou, ale západy slunce jsou tady takové, že se člověku otisknou do paměti, a to hodně hluboko.
Technická stránka samotného přechodu bude v polárnickém duchu. Půjdeme totiž na sněžnicích nebo lyžích a potáhneme si za sebou polárnické saně. Přechod sice není příliš dlouhý, ale je velmi příjemné nemuset se tahat s dvacetikilovým batohem, když se člověk boří do hlubokého sněhu. Alespoň si vyzkoušíme roli polárníka se vším všudy.
A jako pomyslnou třešničku na dortu se po přechodu jezera přesuneme do NP Urho Kekosen na hranicích s Ruskem. Je to krásný kus drsné divočiny, kde můžeš čekat ty nejnižší teploty, směle sahající pod -30°C. Zde si na pár dní vyzkoušíme život ve srubu uprostřed divočiny a užijeme si taky saunování!
Myslíš, že na tom s fyzičkou nejsi špatně a dokážeš se kousnout? Tyto výpravy jsou pro lidi, kteří pravidelně sportují a jsou ve formě. Musíš zvládnout ujít denně 20 km s převýšením až 1 000 m s dvacetikilovým batohem. Pro účast na této akci už potřebuješ prokázat své zkušenosti.
Cestovat budeme letecky z Prahy/Vídně přes Helsinky až do Ivala. Na místě se budeme přepravovat místními autobusy a devítimístnými taxíky. Letenky a konkrétní spoj s tebou vyřeší průvodce. Cena letenky se i se zavazadlem pohybuje do 8 000,- Kč.
Nocleh je zařízen 1x v guest housu či jiném podobném ubytovacím zařízení. Během přechodu jezera a v NP Urho Kekosen přespíme celkem 6x v oficiálních placených srubech nebo ve velkém polárnickém stanu. Některá tato místa disponují i saunou. No a v neposlední řadě dojde min. 2x na spaní venku ve stanech na sněhu. Takže teplé spacáky s sebou!
Jídlo není v režii klubu a je na každém účastníkovi, jak si je zajistí. Je podstatné mít všechny potraviny nakoupené již z domova, na místě nebude na další nákup prostor. Navíc finské ceny jsou natolik vysoké, že se tu nakupování outdoorové stravy rozhodně nevyplatí. Vařit budeme na plynových vařičích + na vařičích, které jsou umístěny ve srubech. V informačním emailu běžně posílám seznam jídla, které je vhodné vzít si na podobnou akci. Můžete se inspirovat :‐)
Ze speciálního vybavení budeme potřebovat hlavně sněžnice/lyže a saně, které můžeme zapůjčit v naší Expediční půjčovně. Saně poskytujeme k této výpravě zdarma. Dále bude třeba zimní oblečení, teploty mohou padnout až k -30°C. Dvě noci budeme spát venku, takže je třeba i kvalitní spacák a stan. Detailněji se o vybavení pobavíme později. Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás na Expedičním eshopu. A pokud se ti líbí naše filozofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde - připravili jsme pro tebe v eshopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.
1. den: Přesun po ose Praha/Vídeň - Helsinky - Ivalo a následně automobilový přesun k jezeru Inari.
2. den: Prvních 19 kilometrů se budeme seznamovat s pohybem se saněmi. Nehledej v tom však žádnou vědu. Cestu nám bude zpříjemňovat pohled na desítky ostrůvků, kterých je jezero Inari plné. Údajně se jich tu nachází přes 3000 a k jednomu takovému se v podvečer dostaneme. Sprchu nečekej teď ani v příštích dnech na jezeře :-) Co ovšem čekat můžeš, je pravá finská divočina a úžasné chvíle nad plápolajícím ohněm s hrnkem čaje. Nebo něčím ostřejším?
3. den: Druhý den na jezeře bude z hlediska vzdálenosti méně náročný a bude nás čekat 16 kilometrová trasa. Tento den nepotkáme nikoho, jelikož si budeme razit stopu daleko od "dálnice" vyježděné skútry a psími spřeženími. Odšlapeme si to pěkně sami bez pomoci. Večer budeme vyhlížet polární záři, která se tu dá v tomto období poměrně často spatřit.
4. den: Říká se, že třetí den je kritický, a z toho důvodu bude naším dalším cílem ostrov Hoikka Petäjäsaari, který je vzdálen pouze 13 kilometrů od předešlého nocoviště. Je to zvláštní pocit, když se procházíte po 94 metrů hlubokém jezeře a nejbližší pevnina je na kilometry daleko. Jakmile se však člověk přiblíží k některému z ostrovů, může se mu zdát, že se pohybuje spíše v labyrintu vodních cest.
5. den: Posledních 19 kilometrů se ponese v duchu závěrečné euforie. Dorazíme zpět do místa startu našeho putování, rozloučíme se s jezerem Inari a přesuneme se do národního parku Urho Kekkonen, kde nás čeká druhá noc ve stanech. Ale neboj, národní park leží o celých 40 kilometrů jižněji oproti našemu prvnímu nocovišti ve stanech, takže budeme mít "výrazně" tepleji :-D
6. den: Led vyměníme za sníh, což znamená, že už se nepůjde jen po rovině. Nicméně žádné závratné převýšení nečekej, nádherná planina jezera Inari bude vyměněna za drsnou tajgu. Opět nasadíme lyže či sněžnice, zapřáhneme za sebe saně a vydáme se vstříc polárnímu dobrodružství. Po zdolání dvacetikilometrové trasy dorazíme do jednoho z místních srubů, který se stane naším útočištěm a místem k odpočinku a regeneraci.
7. den: Tento den je odpočinkový a jeho jedinou náplní bude stavění iglú, sáňkování, hraní karet nad hrnkem horkého čaje a nezmarové se můžou projít po okolí. Ale kdo ví, třeba budeme dospávat oslavy z předešlého dne a kocovina nám nedovolí opustit vyhřáté spacáky :-)
8. den: Je na čase zvednout kotvy a vydat se podél řeky Suomujoki dál na jih až k 15 kilometrů vzdálenému srubu, kde strávíme další noc. S trochou štěstí můžeme spatřit stádo sobů, kterých je v této oblasti požehnaně. A třeba uvidíme i Joulupukkiho (finský ekvivalent Ježíška či Santy Clause), který prý žije na hoře Korvatunturi.
9. den: Šestnáctikilometrovou trasou dokončíme čtyřdenní okruh národním parkem Urho Kekkonen a necháme se autobusem odvézt do nedalekého Ivala. Ubytujeme se tu, dáme si zaslouženou sprchu a skočíme do centra na nákup suvenýrů. Večer uspořádáme večírek na rozloučenou.
10. den: A teď už za teplem, vážně! Čeká nás cesta na letiště a z lvala přelet do Helsinek a následně do Prahy.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.