Nadechni se mrazivého vzduchu, připni pás od naložených saní a vyjeď do stopy mířící na jih.
Krajina daleko za polárním kruhem je synonymem rozlehlosti a klidu. V zimním období bývá drsná a nehostinná. Přesto se v ní tu a tam najdou lidé toužící spatřit polární záři, večeřet v útulné chatičce i choulit se před mrazem v péřovém spacáku. Může se to zdát jako bláznovství vyrazit v zimě za ještě větší zimou, ale zkušenosti mi říkají, že slovíčko "zima" je velmi relativní pojem. Jinak řečeno, člověk si zvykne na všechno a dokáže svoji komfortní zónu posunout někam hodně, hodně daleko. A pak se stane to, že přestaneš vnímat "zápory" spojené s chladným prostředím a začneš sklízet benefity, které ti krajina severního Laponska nabízí.
Sever Švédska je oblastí sobů, Sámů, ledovcem tvarovaných údolí a stolových hor. Drsná ve své kráse. Často se musíš poprat se silným větrem, sněžením či brzkým soumrakem, ale vše ti večer vynahradí polární záře, pro jejíž sledování je Laponsko jednou z nejlepších destinací na světě, jelikož je tady viditelná až 200 dnů v roce. Nevím, jestli je to zimními podmínkami či polohou, ale západy slunce jsou tady takové, že se člověku otisknou do paměti, a to hodně hluboko. "Královská cesta", je opravdovou výzvou i v létě a v zimě je tím pravým prostředím, které nabízí možnost proniknout do krás a strastí polárních výprav. Celá trasa měřící bezmála 500 km začíná v Abisku a táhne se přes NP Sarek až pod polární kruh. Míjí nejvyšší vrcholy Švédska i rozlehlá jezera, přes které lze v zimě bez obav přejet. Řadu nocí přespíme v útulných chatách, roubenkách zařízených ve švédském stylu - se saunou, krbem a výhledem do zasněžené krajiny.
Akce je určená těm, kteří již mají zkušenosti se zimními treky, dlouhodobějším spaním na sněhu a těm, kteří se nebojí výzvy a nezaleknou se nekomfortu. Čeká nás 110 km dlouhá trasa v polárních podmínkách, kdy si vše potáhneme na saních. Teploty zde mohou klesnout až k -30°C, přičemž tři noci strávíme venku ve stanu. Velký důraz se klade na fyzickou přípravu a na vybavení. Vzhledem k náročnosti budeme mít k dispozici satelitní komunikátor a kdykoliv si budeme moci na pomoc zavolat sněžný skútr.
Největším nepřítelem bude zima. V tomto ohledu je nutné se kvalitně připravit na teploty hluboko pod bodem mrazu. Průměrné teploty se tu pohybují okolo -20°C. Zajištění kvalitního vybavení tedy bude jedním z hlavních témat domluvy s průvodcem (jde především o kvalitně zateplené boty a rukavice). Ze zkušenosti z minulé výpravy ovšem nemusíš mít strach - veliká část výbavy se dá zapůjčit. Ve Švédsku také funguje kvalitní záchranná služba a nemocnice. V případě potřeby se může pomocí satelitního komunikátoru přivolat skútr.
Na výpravu si prosím vezmi dva platné cestovní doklady (občanka, pas), abychom předešli nepříjemným situacím v případě ztráty.
Letecky z Prahy do Stockholmu. Tady nastoupíme do lůžkového vozu a přes noc se pohodlně vyspíme ve vlaku směr Abisko. Vyhneme se tak náročným transferům a noci na letišti. Z Abiska zahájíme na běžkách celý trek. Na konci treku ve vesnici Nikkaluokta nás odveze autobus zpět do Kiruny, odtud opět vlakem do Stockholmu a letecky zpět.
Ubytování je zařízeno v cíli treku ve vesnici Nikkaluokta. Na trase jsou otevřené chaty. Pro lepší ceny ubytování je žádoucí, aby se člověk registroval do švédského klubu turistů. Expedition Club hradí ubytování na trase pouze do výše sazby určené pro registrované členy švédského klubu turistů. Vzhledem k tomu, že vyrážíme z kraje sezóny, některé chaty mineme ještě zavřené. Celkem tři noci tak strávíme venku. Pro větší pohodlí s sebou povezeme společenský stan Hilleberg Altai XP.
Stravování je na každém účastníkovi. Většinu jídla si povezeme na saních nebo v batohu. V některých chatách je ale možné zásoby dokoupit, případně si dát místní večeři a ochutnat tak švédskou kuchyni. Během večerů bez chaty budeme vařit na vařičích.
Na akci bude zapotřebí kvalitní výbava do zimy, především zateplovací vrstvy, zateplené boty, kvalitní spací pytel a karimatka, stan, který obstojí proti větru a pulky (expediční saně). Pokud nenapadne hodně sněhu, dá se celý trek absolvovat pěšky. Pokud napadne hodně prašanu, budou se hodit sněžnice nebo lyže. Části polárnické výbavy ti můžeme zapůjčit ZDE.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Společný sraz na letišti a doprava přes Stockholm do Kiruny. Ve Stockholmu přesedneme na vlak a v lůžkových vozech se vydáme na dalekou cestu na sever. Ušetříme si tak náročné přestupy a noc na letištích a do Abiska dorazíme odpočatí a plní výhledů na severskou krajinu.
Příjezd do Abiska. Odpoledne strávíme ve městě a porozhlédneme se tu, dokoupíme nutné zásoby a vybavení a přespíme v místním guesthousu.
Zapřáhneme za sebe saně a vyrazíme na Královskou trasu směrem na jih. Naším prvním cílem bude necelých 14 km vzdálená chata Abiskojaura oplývající krbem a saunou. Chaty jsou často stroze zařízené a je nutný vlastní spacák, ale k místní krajině a životnímu stylu to krásně sedí. Posedíme u čaje a s trochou štěstí se pokocháme polární září.
Čeká nás dlouhá dvacetikilometrová etapa rozlehlými údolími, ve kterých nám budou dělat společnost jen stáda sobů. Cílem je chata Alesjaure. U té sice najdeme základní zázemí, bude ovšem se vší pravděpodobností zavřená. Strávíme tak první noc jako praví polárníci venku na sněhu.
Krátká etapa k chatě Tjaktja vede v zimě skoro celou dobu po zamrzlé řece. Při větším množství sněhu si to ani neuvědomíme :-) Chata Tjaktja také otevírá až později v sezóně, strávíme proto druhou noc venku ve stanu. Spát více nocí za sebou v zimě je vždy krokem k posunutí svých dovedností a komfortní zóny - zde je k tomu skvělá příležitost s nouzovou chatou za zády.
Po dvou studených nocích se odměníme útulnou a vytopenou chatou Salka. Usušíme věci, rozmrazíme prsty na nohou a pořádně si odpočineme před dalším pokračováním. Nic nám také nebrání rozehřát se v sauně, jsme přeci ve Švédsku.
Dlouhé údolí lemující vrchovinu Kebnekaise se dnes skloní především z kopce. Jednodušší etapa nám tak dá možnost načerpat síly před poslední polární nocí ve stanu. Chata Singi je také ještě uzavřená, využijeme z ní tak jenom kadiboudu. Touto dobou už ale budeme mít se spaním venku řádnou praxi a nic nás nezarazí.
Je před námi dlouhý den, lehce přes dvacet kilometrů podél úpatí Kebnekaise - nejvyšší švédské hory pokryté ledovcem. Večer dorazíme do Kebnekaise Mountain Hut, asi nejlépe zařízené chaty na naší trase. V létě i v zimě je výchozím bodem pro zdolání nejvyššího vrcholu Švédska a se skupinkou, jako jsme my, si tu dovedou poradit. Můžeme se rozmazlit skvělou večeří, saunou a pohodlnými postelemi. Po několika nocích venku nám to zajisté přijde vhod.
Poslední etapou se odkloníme z Královské cesty a zamíříme východně k osadě Nikkaluokta. Z tohoto místa totiž vyráží pravidelný autobus do Kiruny. Poslední etapa není nejkratší, ale zavede nás projetou cestou až do příjemného ubytování v teple.
Přesuneme se autobusem do Kiruny. Ještě ten večer nasedneme na noční vlak a necháme se odvézt až na jih do Stockholmu.
Návrat ze Stockholmu letecky do Prahy.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.