Zamíříme do východní části Srbska a prozkoumáme srbskou Starou Planinu, nejjižnější ostruhu karpatského oblouku a její méně známé horské masivy.
Dlouhá léta jsme Srbsko nevšímavě projížděli cestou na Balkán. Nejčastější výhled na okolní krajinu byl pouze z okýnka auta při průjezdu dálnicí. Už v tu chvíli jsme si říkali, že by zapomenuté Srbsko zasloužilo návštěvu. Linie pohoří Suva Planina se každému zjeví při rozbřesku cestou do Bulharska. Ranní zlatá hodinka, vykreslující se na vápencových stěnách, mi i po náročném nočním přejezdu vždy vykouzlila úsměv na tváři. V tu chvíli jsem si byl jistý: "Tady určitě jednou uděláme výpravu." A taky jsme udělali! Před dvěma lety jsme tuto výpravu odjeli poprvé, letos jí svým programem ještě vylepšujeme. Neváhej!
Vyrazíme společně do zapadlejších, méně známých částí Srbska! Užít si rurální prostředí a pomalé vesnické tempo. Zůstaneme na východě a prozkoumáme srbskou Starou Planinu, nejjižnější ostruhu karpatského oblouku a její méně známé horské masivy. Oblast známe z našich několika Výsadků a rovněž z výpravy Nejvyšší balkánské vrcholy, kdy jsme párkrát vylezli na nejvyšší horu Srbska - Midžur. Nikdy jsme zde ale nestrávili tolik času, kolik by si místní krajina zasloužila. A proto bude více než polovina programu úplně nová. Na základě referencí od paní domácí z minulého roku tentokrát volíme květnový termín. Pokud totiž vyjde sázka na hezké počasí, objeví člověk krásu rozkvetlých bylin a výhledů do barevně zabarvených horských plání. Úplně poprvé se navíc pokusíme nalehko přejít celý, téměř neznámý, horský masiv Suva planina, který rozhodně stojí za námahu!
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. My sice půjdeme nalehko, ale čeká nás velké převýšení několik dnů po sobě.
Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Dopravíme se po vlastní ose do cíle naší cesty pomocí devítimístné expediční dodávky. Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z vašich řad.
Vzhledem k nevyzpytatelnému jarnímu počasí využijeme možnosti spát na místních chatách a hotelech. Ulehčíme tak i našim batohům, půjdeme všechny dny na lehko! Jídlo si buď můžeme každý večer koupit, nebo je možné vařit si na plynových vařičích. Určitě ale rádi využijeme místní pohostinnost.
Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš po přihlášení na výpravu v členské sekci. Nebereme stan ani karimatku. Vezmi si ale tenký spacák, a to hlavně z hygienických důvodů. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Potkáme se společně v Expediční klubovně, dáme si kafe a pokecáme nad plánem naší výpravy. Pak už nám nezbyde než se nalodit do auta a vyrazit na noční cestu do Srbska.
Přejedeme autem do centrální části srbské Staré Planiny do vesničky Topli Do, kde strávíme dvě noci. Tato zapadlá vesnička v podhůří nejvyšších srbských hor je ideální startovní pozicí pro poznávání srbské přírody, zároveň si ještě zachovala svůj původní venkovský dojem. První den si projdeme spoustu vodopádů podél řeky Toplodolska. Budeme se prodírat hustou bučinou podél dravé řeky. Uvidíme Pilský, Čunguljski nebo třeba Krmoljski vodopád. Celkem ujdeme asi 15 km. Odpoledne si odpočineme, abychom dočerpaly síly po nočním přejezdu. Večer si sedneme k jednomu stolu a dáme si do nosu.
Dnešní den bude patřit mezi nejnáročnější z celé výpravy. Čeká nás túra na nejvyšší horu Srbska - Midžur (2 169 m n. m.). Po vydatném stoupání se ocitneme na krásném širokém lučním hřebeni s dalekými výhledy až do Bulharska. Ve dvou třetinách výstupu nás čeká skála a chata Babin Zub, odkud vede klasická výstupová trasa. Tam budeme mít možnost se občerstvit a dát si něco dobrého na zub. (24 km, ↑1 500 m, ↓1 500 m). Večer nás čeká bohatý švédský stůl plný čevapů, karbanátků a dalších balkánských pochutin.
Dnes se přesuneme do oblasti srbského krasu, do přírodního parku Sićevo canyon, kde si vyjdeme buď na kopec Vis, nebo na delší túru v pohoří Svrljig Planina přes její nejvyšší vrchol Zelený Vrch (1 334 m n. m.). Tyto krásné, neprávem zřídka navštěvované hory nabízejí nedotčenou přírodu s nádhernými výhledy do okolí. Pokud nám zbyde čas, v podvečer si zajdeme na večeři do Nise, kde také přespíme.
Ráno se přesuneme na začátek našeho přechodu pohoří Suva Planina (viz video výše). Jovan Cvijic, známý srbský geograf, pojmenoval tyto hory jako "Srbské Alpy". Čeká nás první ze dvou etap ZDE (18 km, ↑1 200 m, ↓1 080 m). Večer sejdeme do vesničky Donji Dušnik kde přespíme.
Tento den bude nejnáročnější den celého programu. Přivstaneme si a vystoupáme na nejvyšší vrchol Trem opět s krásnými výhledy. a pak budeme pokračovat po hřebeni do vesničky Divljana. Za mě highlight výpravy. Trasa - ZDE (26 km, ↑1 300 m, ↓1 400 m). Spát budeme na stejném místě jako minulou noc.
Poslední den bude patřit návratu domů. Cestou se můžeme stavit na oběd, v případě úspory času na středověkém hradu Golubac nebo Bělehradu. Příjezd zpět do Brna v pozdních večerních hodinách.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50 % ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.