Tohle bude cesta na jih napříč Saharou. Z Marakeše do Dakaru. Z Arábie do černé Afriky. Velké dobrodružství na trase, kterou Filip velmi dobře zná.
Filip se rozhodnul v letech 2025 - 2026 objet ve spolupráci s Expeditionem kolem dokola Afriku. Ve starém Land Cruiseru, ve voze s vysokou průchodností terénem a vždy pouze v šesti členech posádky! Na každé z unikátních etap se tak k Filipovi přidá pět dobrodruhů. Můžeš i ty!
Etapa "Rallye Dakar" je výjimečná tím, že ji Filip velmi dobře zná a tak přesto, že projedeme skutečně dobrodružná místa, jsem schopný ji jako jedinou garantovat jako "zájezd".
Ovšem ani tohle nebude klasický poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství! Tuto trasu pojedu už počtvrté, takže díky tomu vychytáme pěkná místa ve správný čas a uděláme si z toho trochu gastronomický zájezd. :)
Start cesty bude v Marakeši, kam auto dopravím v rámci první "rodinné etapy". V Maroku pak oficiálně odstartuje etapa Rallye Dakar, jejímž cílem je dojet až do senegalského hlavního města. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku, přes Západní Saharu, Mauretánii a Senegal.
Spát budeme ve stanech a v hotelech, stravovat se budeme v místních podnicích. Tato trasa je jediné místo kam se v rámci cestování vracím. Je to Afrika bez příkras.
Nejdřív nás čeká Maroko, kde se budeme aklimatizovat na odlišnou kulturu a vyzobneme si z něj to nejlepší. Koupačky v oceánu, hory ve vnitrozemí, ryby na grilu kam se podíváš. Pak nás čeká Západní Sahara, kterou celkem profrčíme, ale i tak to bude silný zážitek. Koneckonců okupovanou zemí, kde probíhá aktivní konflikt neprojíždíš každý den... v Západní Sahaře navštívíme dvě největší města, prohlédneme pár rybářských vesnic, zbytky obranných zdí současného konfliktu a zmizíme přes největší minové pole na světě do Mauretánie. Mauretánie je moje velmi oblíbená země. Místo kam se sám nejspíš nikdy nevydáš. Země, která má tolik co nabídnout, ale je tam pusto a prázdno. Tady mimo jiné naložíme auto na druhý nejdelší vlak na světě a přejedeme do vnitrozemí. Uvidíme třetí největší monolit na světě Ben Amera, navštívíme starobylá města Chinguetti, Ouadane a pokud bezpečnost dovolí, pojedeme se podívat až do oka Afriky! Vážně tentokrát zvažuji přejet Mauretánii pouští na jih. Ale to už záleží na dohodě a naší ochotě jít do rizika. Mimo oficiální program je ještě pár drobností, které bych v Mauretánii rád podnikl. Senegal, to už bude pravá Afrika. Hluk, přelidněnost, neskutečná energie. Omrkneme město St. Louis na severu, rezervaci poblíž Dakaru, kde na vlastní oči uvidíme žirafy, nosorožce i krokodýly. Pak už zamíříme přímo do Dakaru, kde přistaneme u Růžového jezera, kde končila rallye Paříž - Dakar. A expedici zapijem.
Obecně nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Může ti to přijít zvláštní, ale pocit, že široko daleko nic není, jen drsná, kamenitá poušť plná prachu a písku, je velmi silný a intenzivní. Jedině, když budeme táhnout za jeden provaz a společně čelit nástrahám cesty, můžeme dojet zdárně do konce (je to fráze, ale platí to). Pokud máš tedy srdce dobrodruha a láká tě zažít pouštní expedici, nabízím ti jedno z 5 míst na této výjimečné cestě.
Tato akce je pro lidi, kteří se nebojí výpravy ve velmi specifické části světa. Hodně času prosedíme v autě, budeme v neustálém pohybu, budeme se pořád řítit na jih. Chce to trpělivost a odhodlání. Co se týká fyzičky, musíš být schopen vyjít na Lysou a zpět. :)
Cíl je jasný. Dojet do Dakaru a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině, ale není tomu tak. Uvidíme spoustu zajímavých míst a je důležité si uvědomit, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 4000 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".
Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíří řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. Tyto situace nás mohou významně zdržovat. A my musíme být psychicky odolní.
Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď nebo Zeď hanby. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný. Edit: Po průjezdu v roce 2018 a 2019 můžeme konstatovat, že Západní Sahara je velmi příjemná a bezpečná země. Nejsou zde žádné bezpečnostní rozdíly oproti Maroku. Navíc jsou často policejní Check pointy, které hlídají situaci.
Hlavní cesty v Mauritánii jsou střeženy policejními a armádními složkami, které budeme na každém rohu potkávat. Díky zavedení těchto opatření se dá považovat hlavní trasa za bezpečnou. Podle informací českého MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí za Atar a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu v bezpečné oblasti. Dle aktuálních informací Francouzského i Anglického MZV je oblast Ataru již plně v oranžové zóně (doporučuje se cestovat při sledování aktuální situace) naopak červená zóna se posunula hodně na východ (nedoporučuje se cestovat). Na místě máme kontakty, díky kterým známe aktuální situaci, na základě toho vyhodnotíme, zda navštívíme např. Chinguetti, Ouadane, oko Afriky. Vše po dohodě se skupinou.
Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To pořídíme přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde nám víza vystaví na počkání. Cena víza je 55 EUR.
Vstup do Maroka, Senegalu je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Kvůli častým Check pointům bude každý potřebovat 20 kopií cestovního pasu. Nedělám si srandu.
Také ti doporučuji obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.
Oficiální start Expedice je v Marrakechi, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Výhodné přímé lety nově z Prahy, Vídně nebo Polska, už od 2000Kč. Filip bude s autem čekat na letišti v Marrakechi a celá expedice odstartuje.
A jakým autem pojedeme? Toyota Land Cruiser 100. Proč zrovna toto auto? Tenhle typ vozidla považujeme za největšího držáka, který si s celou trasou hravě poradí. Cokoliv, co se nedá opravit kladivem, je v Africe skoro bezcenné. Místní mechanici si nedokážou poradit s moderní elektronikou a při první poruše by auto bylo takřka nepoužitelné. Auto bude na cestu dobře připravené. Zároveň nebudeme ověšeni expedičními vylepšováky a samolepkami. To přenecháme načančaným expedicím, které končí již v Dakaru. Důležitá je pro nás v Africe nenápadnost.
Budeme kombinovat spaní ve stanech a hotelech. Věř tomu, že čistota vlastního stanu bude silný tahoun vyhledávat bezpečná a pěkná místa na rozložení našeho vigvamu. :) Nocí pod střechou bude určitě alespoň devět.
Budeme jíst v místních restauracích a podnicích dle výběru Filipa, či jediné otevřené :-) Určitě doporučuji si vzít z Česka nějaké záchranné tyčinky a oplatky. Může se totiž stát (max dvakrát za expedici), že budeme celý den spěchat a nebude úplně prostor na návštěvu restaurace, která bývá velmi často velmi na dlouho.
Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. V autě nebude příliš mnoho prostoru navíc, budeme cestovat jako tým, nikoliv jako skupina jednotlivců a tomu je potřeba uzpůsobit i výbavu. V autě budou erární stany, karimatky, varná konvice, čaj, káva, hrnečky. Společné budou také základní hygienické potřeby. Tekuté mýdlo, zubní pasta, toaletní papír a desinfekce. Společná bude i lékárnička. Samozřejmě si vezmi vlastní léky, které užíváš běžně, plus průjem a základní léky. Každý účastník má povolené zavazadlo striktně se držící maximálních rozměrů 45x30x20cm, libovolné váhy. Velký foťák vždy maximálně jeden ve skupině, v rámci etapy. Tato nezvyklá opatření mají dva hlavní důvody. Za prvé, ať máme v autě přehled a prostor a nebereme si zbytečnou výbavu (ono toho do Afriky opravdu není mnoho potřeba). Za druhé, ať neztrácíme spoustu času věčným přehrabováním a hledáním věcí v batozích či kufrech a základní věci sdílíme ve společném uspořádaném prostoru. Vycházím z mých již celkem solidních zkušeností cestování nejen v Africe.
ZDE nalezneš 1. část trasy po naložení na vlak
ZDE nalezneš 2. část trasy po vyložení v vlaku
Mapa je pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě mohou nastat. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy.
Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.
Daleko důležitější než přesné dodržení plánu je si cestu náležitě užít. Proto se jej nebudeme křečovitě držet. Itinerář ti poslouží pro představu, co všechno můžeme zažít :-)
Přílet do Marrakeche, sraz s průvodcem na letišti a prohlídka centra města Marrakech, hlavně náměstí Djemaa El Fna a přilehlé nekonečné tržnice. Na proslulém náměstí v největším mumraji nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Následuje gastrovečírek. Spaní v riádu v Medině.
Start expedice. Ráno dáme dobrou snídani a navštívíme koželužny. Nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 4000 km dlouhou cestu na jih. Tedy nejprve na západ na pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, dáme si skvělé čerstvé dary moře a odtud na jih podél pobřeží. Spaní venku na dunách nedaleko rybářské vesnice Imsouane.
Projedeme surfařskou mekkou - vesnicí Taghazout, navštívíme surfařské spoty a dáme si výborný koktejl. Zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Poté se vydáme dál na jih přes Agadir až do Tafraoute, kde strávíme noc mezi stovkami obrovských kamenů rozesetých v krajině, z nichž některé jsou obarveny křiklavými barvami, což je odkaz umělce z 80. let. Spaní venku ve stanu.
Dopoledne prozkoumáme okolí Tafraoute a vylezeme na jednu z místních kamenných hor. Poté se vydáme zpět na západ k pobřeží. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Dáme si zde výborné grilované ryby. Zde také přenocujeme v hotelu.
Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, které je považováno za vstupní bránu do Sahary. Zde se cesta stáčí k jihu a vede do městečka Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Nakoukneme do muzea Exuperyho, omrkneme ikonický vrak trajektu Assalama. Večer dorazíme do města Laayoune, kde budeme spát v hotelu.
Ráno posnídáme a dále pojedeme na Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, ale zvládneme to. Večer zajedeme na špičku kosy a budeme pozorovat stovky rybářských lodí vracející se do přístavu. Spaní v hotelu
Velmi brzo ráno vyrázíme směr hranice! Dnes přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary. Jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Minulý rok nám hranice zabrala 6 hodin. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou. Večerní prohlídka města. Spaní u Omara na střeše.
Ráno si zajistíme zítřejší odvoz vlakem do Zouerattu. Projdeme si město, rybářský přístav, mys Capo Blanco, navštívíme muzeum nejjižnější kolonie Tuleně středomořského. Odpoledne můžeme navštívit pohřebiště vraků lodí. Rovněž zajdeme na nákupy a dokoupení zásob na nákladní vlak. Ve večerních hodinách začíná daleká a špinavá cesta vlakem.
Zima, špína, vítr. 16ti hodinová jízda na korbě nákladního vlaku, který je považován za 3. nejdelší na světě! I přes všechno nepohodlí cesty je to zážitek, na který budeš vzpomínat na celý život. Východ slunce na Sahaře z korby nákladního vlaku je nádhera. Mimo jiné uvidíš i 3. největší monolit na světe Ben Amera. Tady si budeš připadat jako pravý cestovatel. Vylodění v Zouerattu. Podle času přejezd do Ataru nebo spánek v Zouerattu.
V Ataru se spojíme s míst ním průvodcem a pojedeme do pouště. Navštívíme starobylé pouštní město Chinguetti. Po cestě budeme projíždět přes ardarskou náhorní plošinu, nádherný kus země, který se vynořil z ničeho uprostřed Sahary. Krásná pouštní krajina plná kamenitých plání, skal a dun. Spát budeme v hotelu u oázy.
Ráno vyjedeme jeepy doprostřed jednoho z nejzajímavějších míst celé Sahary - oka Afriky. Tenhle 40km široký kráter nemá na svět obdoby! Odpoledne se vrátíme zpět do Ataru a budeme se řítit dále na Nouakchott.
Během dne se probijeme přes hranici do Senegalu. Po pár kilomnetrech narazíme na velmi specifické město. Saint Louis, město s bohatou kolonizátorskou historií (první místo v Africe osídleno Francouzi). Strávíme zde noc a užijeme si tohle poetické místo.
Ráno si dáme skvělou místňáckou snídani, nasedneme do káry a pojedeme směr Dakar. Přímo do Dakaru dnes ale nedojedeme. Navštívíme rezervaci Bandia, kde uvidíme antilopy a krokodýli, pravděpodobně také žirafy a nosorožce. Plni zážitků se vydáme do oblasti Saly. Je to poměrně turistická oblast, kde máme skvělý kontakt na ubytování. Budeme bydlet v obří vile přímo na pláži a pochutnávat si budeme na místní stravě od místní hospodyně. Toto je místo, kde pravděpodobně expedici definitivně zapijeme.
Pokud bude po ránu síla, zajedeme si ještě se podívat na ostrov Joal Fadiouth Poté už definitivně vyrazíme směr Dakar! Pojedeme přes růžové jezero, kde tradičně končila rallye Paříž - Dakar. V Dakaru pak strávíme noc, nakoupíme suvenýry a užijeme si poslední dni v teple. Omrkneme také obří brutalistní památník otroctví, který postavila firma z KLDR.
Dopoledne navštívíme Dakarský turistický highlight - otrokářský ostrov Ile de Goree. Je to silné místo, teré stojí za to vidět. To bude taky naše definitivní tečka za expedicí. Odpoledne totiž vyrazíme směr Evropa!
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.