Zelené království ve stínu Himálaje, které dává najevo, že vnitřní pocit štěstí a blaženosti je důležitější než materiální bohatství.
Letošní silvestrovská výprava nás zavede do Bhútánu. Do izolované země, kde si čas stále plyne vlastním tempem, a kde nám každý den přinese nová překvapení. Čeká nás road trip trochu do jiného světa, kde se střetává panenská příroda s dávnými tradicemi, mohutnými kláštery, dřevěnými domy, bohatě zdobenými barevnými falusy a hrdou populací. V zemi Hřmícího draka Tě čeká jízda plná výhledů a osvěžujícího vzduchu, během které budeme vnímat unikátnost tohoto koutu světa. Bhútán je země s negativní uhlíkovou stopou, která má v ústavě zapsánu povinnost chránit přírodu a udržovat nejméně 60 % lesního porostu. Maličká země, v jejímž čele stojí Dračí král, je sevřena mezi dvěma giganty - Čínou a Indií, kterými se nikdy nenechala ovládnout.
A proč vyrážíme v zimě? Protože je zde zdaleka nejmenší množství návštěvníků a zároveň nejde o špatnou sezónu. V prosinci a lednu je nejnižší oblačnost a nejstabilnější počasí za celý rok, takže s největší šancí spatříme každý den krásné výhledy a himálajské hřebeny v dálce. Je sice chladněji, ale na to se dá obléci. A jelikož nás čeká dost přesunů a v zimě o trochu méně světla, počítáme s tím, že snídat budeme za tmy, vyjíždět/vycházet budeme s rozbřeskem, abychom efektivně využili každou drahou minutu v této krásné zemi.
Bhútán je po celou svou historii velmi izolovanou zemí, která cíleně a úspěšně odolává masovému turismu. V cestovatelsky rekordním roce 2019 navštívilo Bhútán cca 315.000 turistů, přičemž jen 60.000 z nich bylo z jiných zemí než Indie a Bangladéš, na které se nevztahují výběry velmi vysokých poplatků. Ač se regulace v nedávné minulosti trochu uvolnily, stále je prakticky nemožné cestovat bez kompletního zajištění, které obsahuje ubytování, místního průvodce a dopravu.
Jedním z hlavních nástrojů regulace turismu je vybírání SDF - poplatek pro udržitelný rozvoj. Ten dlouhodobě stoupá a v roce 2023 dosáhl rekordní výšky 200 USD za každý strávený den v Bhútánu. Za tento poplatek nic nedostanete, pouze možnost požádat si o vízum, stále je nutné nad jeho rámec zaplatit všechny služby, které jsou taktéž cenově regulované a nejsou levné. Covid a rekordní výše SDF se však zasloužila o propad příjmu z turismu, takže se bhútánská vláda uchýlila k dočasnému snížení SDF na polovinu. A právě to je naše příležitost, kterou chceme využít. Bhútán je stále extrémně drahý, ale brzy bude ještě podstatně dražší. Kvůli cenám navštěvuje drtivá většina cizinců (a cestovek) Bhútán jen na 3-4 dny (Paro a Thimphu). Takhle my si ale cestu za poznáním nepředstavujeme, a proto v Bhútánu strávíme celých 12 dní. Je třeba ale počítat s tím, že celá země je v horách a cesty nejsou v bůhvíjakém stavu, půjde tedy především o road trip, kdy se skoro každý den budeme přesouvat.
Program není náročný, ale jelikož nás čeká poměrně dost času na přejezdech (vzdálenosti nejsou velké, ale cesty jsou špatné), budeme se snažit co nejvíce času využít na aktivity a procházky. Občas nás může mírně přibrzdit nadmořská výška či zima, ale nepůjde o nic tragického (např. Tygří hnízdo - 600 m převýšení z 2600 do 3200 m). Většina chození bude po venkově jednoduchým terénem s nevelkým převýšením, a cílem bude především navnímat místní atmosféru izolované země. A abychom měli dostatek času na nasátí atmosféry, budeme muset každý den vstávat brzo ráno, takže odpočinková dovolená to rozhodně nebude!
Další věc, která cestování po Bhútánu obvykle prodražuje, jsou velmi drahé letenky. Tento problém se částečně pokusíme obejít tím, že doletíme na nejbližší indické letiště, dále pojedeme po zemi. Znamená to pro nás sice přesuny, ale finanční úspora je však opět značná.
Z Prahy či Vídně poletíme do Indie - ideálně do Kolkaty, ale pokud by to vyšlo zásadně dráž, v záloze je Dillí nebo Bombaj. To bude jen tranzitní bod, protože musíme přeletět do Siliguri nedaleko bhútánské hranice.
Celým Bhútánem projedeme po zemi najatými privátními auty. Stav silnic, hlavně v jeho východní části, je poněkud neutěšený, takže přesuny mohou být místy dost pomalé a kodrcavé, ale v autě budeme mít dost místa. Nakonec se po zemi zase vrátíme zpět do indického města Gauhátí, a přes Kolkatu či jiné indické velkoměsto se vrátíme domů.
V Indii využijeme jednoduchých a (snad) čistých ubytování. V Bhútánu lze využít jen podniky certifikované pro cizince - západními měřítky by se to dalo nazvat příjemným 3* ubytováním - obvykle poměrně hezké, byť na východě může být mírně jednodušší. V Expedition Clubu jsme zvyklí na o kus jednodušší ubytování, ale v Bhútánu mohou cizinci bydlet pouze na této (či vyšší) úrovni.
V Indii se budeme stravovat v restauracích, které jsou všude. V Bhútánu budeme mít zahrnutou plnou penzi v ceně. Je to zvyklost při cestách po Bhútánu. Není to jediná možnost - jídlo lze vynechat a restaurace na většině míst existují. Ale zaprvé by to vyšlo dráž než to objednat předem, zadruhé a především by nám řešení jídla zabralo podstatně více času. A čas v Bhútánu je drahý a my ho chceme využít co možná nejefektivněji. Národní jídlo Bhútánu se jmenuje ema datši a jde o čili papričky svařené s jačím sýrem. Existují sice nepálivé varianty s bramborami či houbami, ale je třeba počítat s tím, že bhútánská kuchyně je obecně poměrně kořeněná a pálivá. Mezi další běžná jídla patří pokrmy se základem z pohanky, zeleniny, sušeného i čerstvého masa, dále různé knedlíčky či nudle.
Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Nebude však s sebou potřeba žádná zvláštní výbava, celou dobu budeme pod střechou. Teploty v lednu mohou kolísat dle denní doby a nadmořské výšky mezi -10 a +20 stupni a zateplení na ubytování nemusí být vždy dokonalé, takže se bude hodit trocha teplého oblečení a kdo je zimořivý možná ještě svůj vlastní extra spacák, kdyby mu bylo na ubytování chladno.
Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Seznam výbavy, pravidla půjčovny a ceník nalezneš ZDE.
Budeme muset vyřídit indická a bhútánská víza. Pro indická víza budeme s největší pravděpodobností muset na ambasádu, jelikož elektronické vízum neumožňuje vstup na pozemním přechodu z východního Bhútánu. Bhútánská víza jsou elektronická. Se zařízením víz ti samozřejmě pomůžeme.
Plán akce je pouze orientační a je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Odlet z ČR do indické Kolkaty, ale pokud by to vyšlo zásadně dráž, v záloze je Dillí nebo Bombaj. Prohlídka města a aklimatizace na rušnou Indii, což bude velmi kontrastní s tím, jaký klid zažijeme v Bhútánu.
Podle času vnitrostátního přeletu uděláme krátkou prohlídku Kolkaty, navštívit můžeme památník Victoria Memorial, nahlédnout posvátnou řeku Gangu z mostu Howrah. Pak přeletíme krátkým letem do Siliguri a přesuneme se k bhútánské hranici. Pokud bychom letěli do jiného města než Kolkata, program tomu uzpůsobíme.
Brzy ráno vyrazíme tak, abychom co nejdříve překročili indicko-bhútánskou hranici, a rovnou vyjedeme směr město Paro. Během pětihodinové cesty budeme muset vystoupat cca 2000 metrů, po cestě uděláme zastávky na několika vyhlídkách na vesničky i lesy. Odpoledne navštívíme náš první dzong (opevněný klášter) Rimpong. Celá naše trasa povede cca po TÉTO hlavní trase s drobnýma odbočkama. Bhútán tedy projedeme ze západu na východ a nebudeme se vracet stejnou cestou.
Zlatý hřeb Bhútánu nás čeká hned ze startu - klášter Tygří hnízdo postavené na kolmém útesu je ikonou země, Výlet k němu nám pár hodin zabere, pěšky budeme muset nastoupat zhruba 600 metrů. Z Tygřího hnízda ve výšce 3.120 m si užijeme výhledů do hlubokého údolí pod námi i samotného kláštera. Po návratu do údolí nás čeká krátký přejezd do hlavního města Thimphu, kde oslavíme příchod nového roku.
Brzy ráno přivstaneme, abychom si prohlídli Thimphu, často přezdívané jediným hlavním městem světa bez semaforů. Projdeme se uličkami města, okoukneme obří sochu Buddhy na vyhlídce nad městem či se podíváme do rezervace takinů - bhútánského národního zvířete. Pak už vyrazíme autem do hor do průsmyku Dochula (3100 m), ze kterého se nám v případě dobrého počasí namane výhled na sedmitisícový himálajský hřeben a 108 stúp, které připomínají životy padlých vojáků bojujících za vlast. Podle času podnikneme krátkou túru z průsmyku rododendronovými porosty, poté večer sjedeme dolů do Punákhy.
Punákha nám ráno nabídne jeden z nejznámějších výhledů v zemi - nejposvátnější a zároveň jeden z nejstarších a největších dzongů nacházejících se v malebné krajině mezi dvěma řekami, mužskou a ženskou. V okolí podnikneme další krátké vycházky, odpoledne se se zastávkou v chrámu Chimi dekorovaném dřevěnými malovanými falusy přesuneme (cca 2 h) do ledovcového údolí Phobjikha.
Údolí Phobjikha je kromě krásných scenérií známé opět svým výstavním klášterem Gangtey tyčícím se nad údolím, ale také populací jeřábů černokrkých, kteří sem v zimě přilétají z Tibetu. V muzeu se o nich něco dozvíme a třeba i nějaké spatříme. Tak či tak, po procházkách údolím se zase odpoledne přesuneme dále na východ do městečka Trongsa přes průsmyk Pelela (3400 m).
Ve městečku Trongsa nás bude zajímat především místní pevnost, která střežila cestu do východního Bhútánu. Dále se přesuneme do malebného údolí Bumthang (cca 3 h). Navštívíme jezírko Membartsho, (přezdívané "hořící" a poslechneme si místní legendu), navštívit můžeme továrnu na výrobnu sýra švýcarského typu.
Dnes nás čeká celodenní převážně pěší objevování Bumthangu, údolí ve výšce cca 2600-2900 m, které je duchovním srdcem země. Cca dvacetikilometrovou procházku mezi bělostnými lhakangy kontrastujícími se zelenou krajinou završíme hezky česky, naším cílem bude minipivovar Červená Panda.
Dnes nás čeká nejdelší přesun uvnitř Bhútánu, 180 km dlouhá horská cesta zabere cca 5-6 hodin. Přes druhé nejvyšší silniční sedlo Thrumshingla (3800 m) dojedeme do východního Bhútánu, který byl po dlouhou cizincům zcela nepřístupný. Zde platí, že cesta je cíl a nabízí nejhezčí výhledy po trase - výhledy do zelené džungle, vesnic i hlubokých údolí. Po cestě zapracujeme několik procházek, navečer dorazíme do městečka Mongar malebně umístěném ve svahu hory.
Po delším přesunu strávíme den v oblasti Mongar. Uděláme pár procházek po okolí, případně popojedeme do vesnice Khuma známé dílnami na výrobu látek. Vyzkoušíme tradiční relaxační horkou "kamennou koupel" a spát budeme opět v Mongaru.
Z Mongaru ráno vyrazíme do Trashigangu (cca 3 h). Den budeme věnovat tomuto malebnému městečku a jeho okolí. Trashigang je se svými třemi tisíci obyvateli největší osadou na dalekém bhútánském východě a působí jako příjemná ospalá díra zachovávající si svou starou atmosféru.
Dnešní den zase strávíme výlety po okolí - vyrazíme severně do nejodlehlejší části Bhútánu Tashi Yangtse, kde se nachází obří bílá stúpa v nepálském stylu obklopená jak jinak než zelenými zalesněnými horami. Navštívíme několik vesnic a budeme pozorovat místní obyvatele. Vrátíme se zpět do Trashigangu.
Dnes nás čeká rozloučení s Bhútánem. Dopoledne se můžeme ještě projít po městečku Trashigang a nakupovat suvenýry, pak už budeme muset vyrazit na hraniční přechod (cca 5 h) s tím, že stále se budeme snažit zastavovat a projít na hezkých místech. Navečer překročíme hranici do Indie, nocovat budeme pravděpodobně hned na druhé straně hranice.
Pokud jsme nestihli včera, dnes nás čeká přejezd z hranice do Gauhátí (cca 2 hodiny). Den strávíme v největším městě svazového státu Ásám, kde zhodnotíme dojmy z Bhútánu, nasajeme hinduistickou atmosféru či se svezeme na loďce po veletoku Brahmaputře, případně můžeme místo toho vyrazit do rezervace Pobitora pozorovat nosorožce.
Podle časů letu nás čeká přelet do Kolkaty či jiného indického města, odtud v noci domů.
Bhútán patří mezi velmi drahé destinace. Přesto jsme se ze všech sil snažili akci naplánovat tak, aby přinesla co nejvíce poznání za co nejméně peněz.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.