Expedice do nejdivočejšího kouta naší planety, kde ti společnost budou dělat jen tučňáci, velryby a parta mořských vlků na expediční lodi.
Vždy jsme se chtěli vydat na místa, která jsou nedostupná, drsná a ve své tvrdosti krásná. Ať už jsou to odlehlé vrcholky hor nebo zapomenuté země, o kterých turisté dosud nevědí. Některá místa jsou tak odlehlá a izolovaná, že bylo v minulosti naprosto nemyslitelné je navštívit. Byla výsostnou výsadou jen těch nejschopnějších a nejodvážnějších dobrodruhů. Místa, jako je Antarktida, jsou svatým grálem, Mekkou a zároveň bojištěm všech slavných polárníků. Dnešní moderní svět však nabízí netušené možnosti, a tak i Antarktida přišla o svou panenskost a nedostupnost. Stále si však drží takřka mystickou auru nejdivočejšího koutu planety díky odlehlosti, samotě a přísné nadvládě přírody.
Expedice na Antarktidu je ryzím dobrodružstvím do oblasti, kde nemůžeš čekat ani komfort, ani absolutní bezpečí. Na pobřeží věčně zamrzlého kontinentu tě přivítají maximálně tučňáci a ledový vítr. Je to přesně ta výprava, jakou jsme si vždy přáli s Expedition Clubem podniknout. Na celém kontinentu je pouze asi 70 výzkumných stanic provozovaných různými státy a potom už jenom nekonečné ledové pláně nedotknuté přírody bičované drsným klimatem. Průměrné letní teploty se tu pohybují okolo -10 do -40 °C, i když na severním pobřeží kontinentu je podnebí mírnější. Troufám si říct, že na světě už neexistuje místo, které by bylo takto nedotčené civilizací.
Samotná cesta do Antarktidy je namáhavá. Vyplujeme z argentinské Ushuai na expediční lodi připravené do nejtvrdších podmínek. S jejími schopnostmi jsme se už seznámili na expedici na Jan Mayen, kdy nás přesvědčila, že i srážka s ledovcem nekončí vždy katastrofou jako u Titanicu. I zkušeným námořníkům zatrne při představě překonání Drakeova průlivu, pověstného mohutnými vlnami a bouřlivým počasím. Za touto překážkou nás po pár dnech plavby čeká první kousek Antarktidy - Nelsonův ostrov. Expediční plachetnice nám bude zázemím po celou dobu výpravy. Zůstane jako pevný bod jistoty zakotvená kus od pobřeží pokaždé, když se na malých člunech vydáme prozkoumávat ptačí kolonie nebo odlehlé polární stanice. I když má expedice svůj plánovaný program a trasu, bude ovlivněna počasím a kondicí posádky. Nebyli bychom to my, kdybychom nechtěli místo přejíždění lodí z poloostrova na poloostrov podniknout i nějaké další dobrodružství. Po domluvě s kapitánem se necháme vysadit na pobřeží a dáme si krátký trek do té nejdivočejší divočiny na světě!
No a hodí se napsat i něco k našemu kapitánovi - bez něj bychom se na tento zapomenutý kout země nedostali. Danny je opravdovým mořským vlkem, který obeplul celý svět, a pro příležitosti, jako je tato, vlastní plachetnici speciálně upravenou tak, aby mohla plachtit mezi ledovými krami a nepotopila se, kdyby jí snad náhodou něco prorazilo trup. Počítej s tím, že si nás vezme do parády a že tě zpátky v Ushuai vysadí jako ostříleného námořníka, který nikdy nezapomene na to, jaké je to porvat se s živly a jakou radost přináší dobrý vítr v plachtách. Danny nás v minulosti bezpečně zavedl na odlehlý Jan Mayen nebo skotskou St. Kildu a víme tedy, že se nepouštíme do dobrodružství bez opravdu zkušeného kapitána.
Expediční plachetnicí, která se nám stane domovem na necelý měsíc, je Global Surveyor. Dvacetimetrová ocelová plachetnice postavená tak, aby mohla plout i v těch nejdrsnějších mořích světa. Má za sebou několik výprav podél grónského pobřeží, které je díky odtávání ledovců nezmapované, a v Antarktidě taky není poprvé. Loď je vybavena oddělenými komorami, které brání jejímu potopení i v případě proražení trupu ledovcem. Počítej s tím, že se jako člen posádky nejenom povezeš, ale aktivně se zapojíš do obsluhy lodi. Ještě před vyplutím se naučíš stát za kormidlem, trimmovat plachty, motat lana a spoustu dalších povinností námořníka.
Náročnost plavby je těžko specifikovatelná - za ideálních podmínek se nejedná o nic extra náročného, vyžaduje ale jistou formu odolnosti. Moře je tu nevyzpytatelné a můžeme bojovat se špatným počasím a vlnami. Pokud nemáš vlastní zkušenosti s plachtěním, prober situaci s průvodcem. Nemusí to být překážkou, ale je dobré se připravit.
Plavba na lodi s sebou nese objektivní riziko. Nejedná se o výletní superparník, ale o malou plachetnici s desetičlennou posádkou. Máme ovšem na palubě opravdu zkušeného kapitána - Dannyho, kterému loď patří. Má za sebou nejednu plavbu, včetně vod okolo východního Grónska, kde kličkoval mezi ledovci, nebo Antarktidy. V rámci plavby jsi navíc plně pojištěný a budeme vybavení kvalitní výbavou. Součástí výpravy je i celodenní příprava na plavbu v marině.
Expedice do Antarktidy začíná i končí v argentinské Ushuai. Dopravovat se sem budeme letecky přes Santiago de Chile a Punta Arenas. Letenky nejsou v ceně výpravy.
Po celých 21 dní na lodi má každý své místo v kajutě. Loď je vybavená dieselovým topením a nemusíš se bát, že bychom uvnitř mrzli.
Dobré jídlo a horký čaj jsou často jedinými body jistoty na rozbouřeném moři, když se promoklý od tříštících se vln a studeného větru skulíš do podpalubí a přivítáš teplo a sucho lodního salónku. Po celou dobu plavby je zajištěná plná penze. Tedy spíš zásoby pro celou posádku na lodi, ze kterých si budeme společně vařit. Kdo ještě nenaléval vodu z konvice při stálém houpání lodi nebo nevařil pro deset lidí na gyroskopické plotně, může se těšit na nové schopnosti, které získá. Můžeme ti ale slíbit, že hlady trpět nebudeš!
Seznam doporučené výbavy bude zaslán průvodcem před akcí a bude možné výbavu průběžně konzultovat. Jedinou povinnou výbavou na loď jsou gumáky se světlou podrážkou - dají se sehnat třeba v Decathlonu, doporučujeme ovšem zateplenou variantu. Na lodi budeme mít zapůjčené tzv. oilskins - nepromokavé overaly s vestami, které nás na palubě ochrání před nepřízní počasí, i další nezbytné zařízení (záchranné postroje, plovací vesty atd.)
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Letecká doprava z ČR přes Santiago de Chile a Punta Arenas do argentinské Ushuai.
Celodenní příprava v marině v Ushuai. Na loď je potřeba naložit veškerý materiál, zásoby a značnou část dne taky věnujeme zaškolení do obsluhy lodi a školení o bezpečnosti.
Vyplujeme z bezpečí přístavu vstříc dobrodružství. Poslední výběžky země pod Ushuaiou jsou doteď nazývány "Fin del mundo", konec světa. Tady se rozloučíme s civilizací, hned za Fin del mundo totiž začíná první výzva - přeplavba Drakeova průlivu známého bouřlivým počasím a mohutnými vlnami. I ostřílení námořníci si tu prožijí úvodní křest do strastí divokého moře.
Prvním kotvištěm na Antarktidě se stane Nelsonův ostrov, kde navštívíme i českou polární stanici Eco Nelson ve stínu vysokých ledovcových stěn. Proplujeme podél ostrova krále Jiřího s ruskou výzkumnou stanicí a ohromnými koloniemi tučňáků. Dalším cílem je Half Moon Island s koloniemi lachtanů a vulkanický Deception Island, kde uvidíme zbytky velrybářských kolonií. Podél plovoucích ledovců se posuneme jižněji k Enterprise Island, kde se v roce 1915 odehrálo neštěstí velrybářské lodi, jejíž vrak tu stále najdeme. Zakotvíme v chráněném přístavu Paradise Bay, kde pozdravíme posádku chilské polární stanice, se kterou se Danny dobře zná. Možná tu strávíme i noc a vyrazíme se podívat na delší trek podél pobřeží. Plavbu odtud stočíme podél Port Lockroy, rodiště britského polárního výzkumu, a Melchior Islands zpět na sever k Ushuai.
Plán plavby je orientační. Ovlivňuje ho počasí i posádka samotná, i když hlavní slovo má vždy kapitán. Téměř každý den zakotvíme na bezpečném místě kus od pobřeží a vydáme se po svých prozkoumat kus pevniny a divoký život zvířat na pobřeží. Poslední večer, kdy zakotvíme v Ushuai, je starou tradicí vyrazit s kapitánem do mariny na pořádnou oslavu. Z našich výprav do Patagonie už víme, kde najít nejlepší pisco a skvělé argentinské steaky, které si užijeme i navzdory tomu, že se s námi po dvaceti dnech na lodi bude houpat celá hospoda.
Letecký návrat zpět do ČR.
.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.