Once-in-a-lifetime expedice do tak izolovaného místa, že jsi o něm možná ani neslyšel. S výstupem na nejvyšší vrchol Velké Británie, kde ti společnost budou dělat tučňáci, velryby a parta mořských vlků na expediční lodi.
Vždy jsme se chtěli vydat na místa, která jsou nedostupná, drsná a ve své tvrdosti krásná. Ať už jsou to odlehlé vrcholky hor nebo zapomenuté země, o kterých turisté dosud nevěděli. Některá místa jsou tak odlehlá a izolovaná, že bylo v minulosti naprosto nemyslitelné je navštívit. Byla výsostnou výsadou jen těch nejschopnějších a nejodvážnějších dobrodruhů. Řada míst se časem přeci jenom otevřela a stala se dostupnějšími. To však není případ Jižní Georgie. Ta je stále tak izolovaným místem, že se sem prakticky nedá dostat. Dobrodruhů, kteří na ni pomýšlejí je hrstka a i mezi nimi je ještě menší procento těch, kteří pomýšlí na takové cíle v jejím vnitrozemí, jako my!
Prvním z cílů je přechod legendárního Shackletonova traverzu. Málokteré jméno v Expedition Clubu tolik obdivujeme. Ve světě dobrodruhů a především polárníku se Ernest Shackleton stal vzorem nezlomnosti, vůle a neuvěřitelných výkonů. Jeho přechod přes ledovce Jižní Georgie byl jen drobnou epizodou v neskutečné cestě, na kterou se vydal aby zachránil svou posádku a přesto jedna z mála možností, kde můžeme vykročit v jeho stopách. Tří až čtyřdenní přechod ledovcových polí hluboko v Antarktické oblasti je zážitkem, na který se vyskytne příležitost jenom jednou za život.
Druhým cílem je zdolání vrcholu Mount Paget (2935 m. n. n.), který je zároveň nejvyšším vrcholem Velké Británie. Nenech se zmást jeho výškou. Antarktické podmínky, absolutní izolovanost i samotný výstup kladou nemalé nároky. O vrchol se pokusíme v malém týmu 2 lidí severovýchodním hřebenem, cestou, kterou zdolala už v roce 1964 britská Combined Services Expedition. Zbytek posádky mezitím bude prozkoumávat kolonie tučňáků a odlehlé zátoky pobřeží Jižní Georgie pod vedením kapitána a prvního důstojníka s lodí.
Věřím, že tvé dobrodružné srdce už to dávno ví, že pokud do takových míst, pak jedině na plachetnici. Důstojně vůči místu, kam směřujeme. Ne na obřím cruiseru se stovkami lidí, skrytých před živly a bez kontaktu s přírodou. Budeme plout v malé skupince, plachtit bok po boku jako tým na místa, kam se vypraví jenom pár lidí z celé planety. Zažít svobodu, osamocení, radost z přírody, ale občas i zatnout zuby a projít si těžkými momenty, které tahle pustina umí nachystat. Ale právě to z toho dělá výpravu, na kterou nikdy nezapomeneš.
Píše se rok 1916 a Ernest Shackleton, v zoufalém pokusu o záchranu posádky lodi Endurance, která uvízla na skalnatém Sloním ostrově, vyplouvá v malém člunu s pěti společníky na 1 400 km dlouhou plavbu k nejbližšímu obydlenému místu - ostrovu Jižní Georgie. Za neuvěřitelných okolností se mu po 16 dnech plavby podaří doplout až k ostrovu. Z poničeného člunu však vystoupí na opačné straně Jižní Georgie, téměř 50 km vzdušnou čarou přes ledovcová pole a horské hřebeny od jediné osady. Přesto během tří dnů všechny tyto překážky zdolá a díky jeho úsilí je možné vypravit záchrannou výpravu pro zbytek posádky.
My tento příběh moc dobře známe a už samotná představa, že bychom mohli kráčet v jeho stopách, nám způsobuje husí kůži. Přestože je tento cíl až na druhém místě za výstupem na Mount Paget, během expedice ho rozhodně nemůžeme opomenout. Na tří až čtyřdenní přechod po ledovcových polích se vydáme jako celá skupina na lyžích, pod vedením dvou horských vůdců.
Samotná trasa vede přes ledovcová pole a horská sedla v drsné antarktické krajině. Historická trasa začíná v zálivu King Haakon Bay, do kterého spadá masivní ledovcové pole Murray Snowfield k hřebenu Razorback. Na něm strávíme také první noc - podle toho, kolik času nám zabere vylodění a příprava na přechod. Po sestupu z hřebene Razorback na Compass Glacier vedou historické stopy Shackletona na Nineteen-Sixteen Snowfield a Fortuna Glacier, druhé mohutné ledovcové plato, které nám zabere celý druhý den pochodu. Třetí den sestoupíme z ledovce do Fortuna Bay, kde je případná možnost vyzvednutí lodí - nebo (a doufejme) pokračování přes oblast Busen do osady Stromness, kde nás opět vyzvedne kapitán s naší lodí. Čtvrtý den si necháváme jako rezervu pro případ špatného počasí, komplikací na trase nebo jiné příhody. Pokud bychom vše zvládli rychleji, vždy je možnost vyrazit na další objevitelský trek.
Výstup po severovýchodním hřebeni k vrcholu vyžaduje dobré vstupní zkušenosti a vysokohorské vybavení. Kombinují se v něm lezecké pasáže ve firnu a ledu (do 60°) s jednoduššími úseky - a to vše v podmínkách nevyzpytatelného antarktického léta, kdy musíme počítat s nenadálými sněhovými bouřemi i pracovat s rizikem lavin a podchlazení. Celkově jde o poctivý horolezecký oříšek, který se v deníčku horolezce-dobrodruha bude navždy vyjímat.
Touto cestou zdolala vrchol britská Combined Services Expedition v roce 1964 a my budeme pokračovat v jejich stopách. V dobrých podmínkách zahrnuje harmonogram výstupu jeden den na nástup a vybudování base campu + tři až čtyři dny s rezervou na vhodné okno počasí pro výstup a návrat do Grytvikenu. Výstupu se zúčastní pouze dva dvoučlenné týmy v poměru 1 : 1 (horský vůdce : host). Výstup na Mount Paget je otevřený zkušeným horolezcům po schválení horským vůdcem po osobní konzultaci. Samotný výstup po vedením horského vůdce představuje další náklady domlouvané individuálně. Zbytek posádky mezitím obepluje pobřeží Jižní Georgie s vlastním programem.
Náročnost expedičních cílů je vysoká. Probereme ji po telefonu, i na osobní schůzce. Za 4 míst je pouze jedno rezervované pro horolezecký výstup na Mount Paget a klade ještě vyšší nároky, než Shackletonův traverz. V obou případech bys ale měl mít dobrou fyzickou kondici a zkušenosti se spaním v zimních podmínkách.
Náročnost plavby je těžko přesně specifikovatelná - za ideálních podmínek nejde o nic extra náročného, přesto to vyžaduje jistou míru odolnosti, sebezapření a houževnatosti. Moře je tady nevyzpytatelné a může se stát, že budeme bojovat se špatným počasím a velkými vlnami. Pokud nemáš vlastní zkušenosti s plachtěním, není to problém, všechno se dá naučit za pochodu. . Nemusí to být překážka, ale je fajn se na to připravit. Přesto je dobré vše předem probrat s průvodce. Před plavbou se uskuteční osobní sraz se všemi účastníky, kde si sladíme očekávání a řekneme si nejen základní informace, ale i rizika, se kterými je potřeba počítat.
Je důležité vědět, že jako člen posádky se nejenom povezeš, ale aktivně zapojíš do obsluhy lodi. Ještě před vyplutím se naučíš stát za kormidlem, trimovat plachty, motat lana a spoustu dalších námořnických dovedností. Během plavby bude každý plnohodnotnou součástí posádky. Budeš držet hlídky, kontrolovat radar nebo kotvu, kormidlovat, vypomáhat s provozem lodi a čekají tě i služby v kuchyni nebo při úklidu. Pokud hledáš komfortní plavbu, kde se jen povezeš a večeři si dáš v restauraci s výběrem z pětichodového menu, doporučuji ti spíš zaplatit si místo na cruiseru.
Samotná cesta na Jižní Georgii je namáhavá. Vyplujeme z Falkland na expediční lodi připravené do nejtvrdších podmínek. S jejími schopnostmi, a především se schopnostmi jejího kapitána, jsme se už seznámili na expedici na Jan Mayen a na výpravách do Antarktidy. S dobrým větrem budeme plachtit celých sedm dní, než zakotvíme v Grytvikenu, jediné osadě na souostroví, která nemá žádné stálé obyvatele. Přesto se stane naším vstupním bodem k pevnině.
Odtud zahájíme výstup na Mount Paget i přípravy na polární přechod ve stopách Ernesta Shackletona. Z lodi budeme vyrážet na výpravy podél pobřeží a také na pevninu. Jižní Georgie je domovem největších kolonií tučňáků patagonských a žlutorohých na světě, stejně jako největších kolonií mořských ptáků, mnohatisícových kolonií lachtanů a velkého množství velryb. Právě s jejich lovem je úzce spojená historie ostrova.
Pro svou odlehlost je Georgie místem, kde můžeš vidět krásy přírody v ryze nedotčené podobě. A na rozdíl od gigantických cruise ships se dostaneme i na pevninu, abychom je mohli pozorovat z první ruky.
Bezpečnost je neodmyslitelně spojená s lodí, kapitánem a počasím. Expediční plachetnicí, která se nám stane domovem na necelý měsíc, je Mustamaya - jediná loď svého druhu na světě. Devatenáctimetrová, padesátitunová ocelová plachetnice postavená tak, aby mohla plout i v těch nejdrsnějších mořích světa.
Díky své konstrukci, hmotnosti a maximální rychlosti je prakticky nemožné ji potopit. A i kdyby narazila čelně do ledovce, maximálně se odrazí nebo zdeformuje, ale nepraskne. Pro případ poškození má loď sedm samostatných vodotěsných komor, které lze uzavřít. Loď je těžká - jen olověný kýl váží 12 tun - což prakticky znemožňuje její převrácení. Není tak svižná, ale to je v antarktických podmínkách výhodou. Díky své váze se v obřích vlnách tolik nehoupe a její předimenzovanost zajišťuje bezpečí i důvěru v loď. A přesně to chceš na konci světa.
Z minulých výprav na Antarktidu a Jan Mayen už dobře známe její sesterskou loď Global Surveyor a máme v ni stoprocentní důvěru.
No a hodí se napsat i něco k našemu kapitánovi, bez něj bychom se do tohoto zapomenutého kouta světa vůbec nedostali. Danny je především vlastníkem lodi a zná ji do posledního šroubku. Zároveň je to skutečný mořský vlk, který obeplul celý svět. Jen na Antarktidě byl už sedumkrát, z toho dvakrát s námi. Pro výpravy, jako je tahle, vlastní speciálně upravenou plachetnici, která je stavěná tak, aby mohla bezpečně plout mezi ledovými krami a jen tak se nepotopila. Počítej s tím, že si nás vezme do parády a že tě zpátky v Ushuai vysadí jako ostříleného námořníka, který už nikdy nezapomene, jaké to je porvat se s živly. Poznáš, jaký režim na lodi panuje, co všechno obnáší být členem posádky a jakou radost přináší dobrý vítr v plachtách. Danny nás v minulosti bezpečně zavedl na Antarktidu, na odlehlý ostrov Jan Mayen i na skotskou St. Kildu. Víme tedy, že se nepouštíme do dobrodružství bez opravdu zkušeného kapitána. Součástí výpravy je také celodenní příprava na plavbu přímo v marině.
Expedice na Jižní Georgii začíná i končí na Falklandech. Dopravovat se sem budeme letecky přes Chile a Punta Arenas. Výjimečně je možný i charter britské RAF z Anglie. Letenky nejsou v ceně výpravy. Po skončení expedice na Falklandech je možné se zdarma (pouze za cenu jídla) přidat k posádce na 5 denní plavbu do Argentinské Ushuai.
Po celých 28 dní na lodi má každý své místo v kajutě. Loď je vybavená dieselovým topením a nemusíš se bát, že bychom uvnitř mrzli. Během pobytu na souši budeme bydlet v pěkných penzionech se snídaní (dle programu pedevším během leteckého přesunu a na Falklandech), které jsou v ceně výpravy.
Dobré jídlo a horký čaj jsou často jedinými body jistoty na rozbouřeném moři, když se promoklý od tříštících se vln a studeného větru skulíš do podpalubí a přivítáš teplo a sucho lodního salónku. Po celou dobu plavby je zajištěná plná penze. Tedy spíš zásoby pro celou posádku na lodi, ze kterých si budeme společně vařit. Kdo ještě nenaléval vodu z konvice při stálém houpání lodi nebo nevařil pro deset lidí na gyroskopické plotně, může se těšit na nové schopnosti, které získá. Můžeme ti ale slíbit, že hlady trpět nebudeš! V kuchyni budou služby na úklid. Posádce na moři velí kapitán a první důstojník, všichni se ale zapojíme do obsluhy lodi, vypínání plachet, hlídek u kormidla i úklidu kuchyně.
Seznam doporučené výbavy bude zaslán průvodcem před akcí a bude možné výbavu průběžně konzultovat. Jedinou povinnou výbavou na loď jsou dobré gumáky, dají se sehnat třeba v Decathlonu, doporučujeme ovšem zateplenou variantu. Na lodi budeme mít zapůjčené tzv. oilskins - nepromokavé overaly s vestami, které nás na palubě ochrání před nepřízní počasí, i další nezbytné zařízení (záchranné postroje, plovací vesty atd.). Polárnická výbava na Shackletonův traverz je kapitolou sama pro sebe a probereme ji podrobně na osobní schůzce. Primárně půjdeme na skialpových lyžích, které nám dají větší rychlost, pohodlí i bezpečí na ledovci. Všechny důležité body výbavy se dozvíš po podání přihlášky v členské sekci a na osobní schůzce.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Letecká doprava z ČR přes Santiago de Chile a Punta Arenas, nebo charterem britské RAF přímo na Falklandy.
Přelet na Falklandy z Chile. Tady celý den před vyplutím věnujeme přípravám. Na loď je potřeba naložit veškerý materiál, jídlo, zásoby a naposledy zkontrolovat všechno potřebné vybavení. Čekají nás bezpečnostní briefingy, zaškolení v obsluze lodi, nalodění a zahájení plavby k Jižní Georgii.
7 dní na divokém moři, kdy se svěříme do rukou našeho kapitána. Brzké léto na jižní polokouli už začne nabírat na síle, takže bychom se měli vyhnout kličkování mezi krami a vlny by měly být trochu vlídnější. Společně se budeme střídat u kormidla, v kuchyni i v hlídkách na palubě. S dobrým větrem za 7 dní spatříme zátoku Grytvikenu, jediné osídlené místo na ostrovech Jižní Georgie.
Rezervní den pro případ špatného počasí během plavby a také den na to, abychom se ohlásili u guvernéra, prošli jeho informační schůzkou, prověřili podmínky a počasí na místě a třeba se zašli podívat k hrobu Ernsta Shackletona, který je zde pohřben.
Horolezecké týmy se vydají z bezpečí zátoky Grytvikenu na ledovce padající z masivu Mouont Paget. V dobrém počasí nám výstup zabere 3-4 dny, včetně přístupu, budování základního tábora, samotného výstupu a možná jednoho bivaku přímo na hoře.
Zbytek posádky pod vedením kapitána lodi mezitím nebude lenivět. Jižní Georgie je domovem největších tučňáčích kolonií a nejenom jich. Pro svou izolovanost se jedná o ekosystém, který nikde jinde nenajdeš a toto je příležitost ho poznat. Během několika dní obepluje loď nemalou část pobřeží a každý den se vypravíš na průzkum pevniny. Na pobřeží sídlí ohromné kolinie albatrosů, tučňáků žlutorohých, lachtanů a společnost ti budou dělat nejspíš i velryby.
Necháme se kapitánem vysadit v zátoce Haakon Bay s lyžemi, expediční výbavou a batohy sbalenými na 3 dny. V optimálních podmínkách přejdeme ledovcové pole Murray Snow field k zátoce Possesion Bay během jednoho dne a odtud budeme pokračovat do Stormnes bay. Většinou je třídenní expedice extrémně náročná na dobré podmínky, které můžou být v antarktických podmínkách vrtkavé. Půjdeme přes veliká ledovcová pole v lanových družstvech, kempy budeme budovat přímo na ledovci a hřát nás může pocit, že na rozdíl od divokých polárních končin severu se tady nemusíme bát ledních medvědů. Pokud vše půjde podle plánu, necháme se na konci vyzvednout v osadě Stormness, nebo Husvik kapitánem.
3 rezervní dny pro oba cíle této expedice. Okno, které na Jižní Georgii je největší, jaké je v plánu možné a přesto krátké. Proto s rezervními dny budeme zacházet střídmě a především pro případy špatného počasí.
Plavba zpět na Falklandy.
Letecká doprava z Falkland zpět domů.
Horský vůdce specializující se na expediční guiding, netradiční destinace a opravdové výzvy, Má za sebou třeba výstupy na nejvyšší vrchol Špicberků Newtontoppen, expedice v Himaláji, Severní Americe i Antarktidě. V expedičním horolezeckém dění stěží najdeš zkušenějšího hráče.
Největší srdcař, který do klubu vkládá to nejlepší ze sebe, za každou cenu. Expe je jeho denním chlebem, jeho vášní a občas i noční můrou. Tom patří do hor a rozhodl se jít jim v životě naproti. Jeho snem je stát se horským vůdcem UIAGM. Od září 2024 je tomuto snu o pořádný krok blíže - stal se oficiálně horským vůdcem - aspirantem a momentálně tak sbírá horskou praxi už vedením lidí v terénu.
Cena zahrnuje kompletní náklady na akci mimo letenky.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50 % ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.
U nás mají průvodci volnou ruku a jezdí i do míst, kde sami nikdy nebyli. Nevnímáme to jako hendikep, ale naopak výhodu, na které si zakládáme. Průvodce, který vyráží do míst, která sám objevuje, dokáže své nadšení mnohem lépe přenést na ostatní, než průvodce, který se vrací do stále stejných míst, která mu již dávno zevšedněla. Ke každé destinaci, kam se vracíme, máme detailní know-how, na základně kterého dokáže zkušený průvodce vše potřebné zařídit. Každý člen našeho týmu má vynikající organizační schopnosti a dokáže se rychle zorientovat v novém prostředí. Naše výpravy proto nestavíme na kulturních a historických výkladech, ale na společném prožitku z objevování nových míst v komorní atmosféře malé skupiny.