To může přeci jít jen blázen!
Určitě znáš ten pocit. Narazíš na zajímavý článek nebo třeba jen jedinou fotku. Mně se to běžně stává u oněch setsakra dlouhých treků - Pacifická hřebenovka, Continental Divine Trail, Te Araroa trek a další, optikou „normálních lidí“ ony šíleně dlouhé treky, které při své délce snad ani nemají konec. To může přeci jít jen blázen! ...nebo ne? Na chvíli se nemůžeš od dané fotky odtrhnout, byť tvůj mozek začíná generovat seznam důvodů, proč se do tohoto šíleně dlouhého pochodu nepouštět. Na chvíli to i vypadá, že je nebezpečí zažehnáno, ale za pár týdnů sám sebe přistihneš, že googlíš přesné trasy, permity a potřebné vybavení.
Letos se kvůli vzniklé situaci sice nepodaří dotáhnout přípravy a plány do konce a projít dálkové treky na jiných kontinentech, ale jak praví známé přísloví: "Těžce na cvičišti, lehce na bojišti." Co nám tedy může nabídnout česká kotlina? Modrá hřebenovka, nejdelší hřebenová trasa České republiky, vede přes vrcholky Lužických a Jizerských hor a Černostudničního hřebene. V době své největší slávy dosahovala až 800 km! Její dnešní podoba je kratší, měří „pouhých“ 118 km, ale zato vede přes nejkrásnější partie Lužických a hlavně Jizerských hor.
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
Cestovat na lehko je trendem posledních let. Outdoorové vybavení je stále lehčí, funkčnější a barevnější. Na internetu najdete spoustu článků jak se sbalit pod 7 kilo na měsíc, nebo rady jak ušetřit pár gramů odmontováním výztuh ze zad batohu. Cestování na lehko ale není o vybavení, spíš o přístupu. Dává ti svobodu, volnost a nové možnosti. S lehčím batohem dojdeš dál. Bez zásob na týden musíš navštívit malé obchůdky ve vesničkách a doplnit zásoby. Nespíš v pohodlném stanu s ohromnou předsíní, ale zvykneš si na zvuk lesa pod drobným přístřeškem. Když odoláš nutkání sbalit všechny oudtoorové drobnosti co jsi dostal pod stromeček v minulých letech, zjistíš, že řadu věcí vůbec nepotřebuješ a jde se ti bez nich lépe. Láká tě to vyzkoušet? Kuba s Verčou takovému cestování propadli a o své zkušenosti by se rádi na výpravě podělili. Neznamená to, že ti na začátku převáží batohy a diskvalifikují každého kdo přesáhne předepsanou váhu :) Můžeš ale pod jejich vedením vyzkoušet jaké to je týden cestovat s malým batohem. S tím, co si vzít a jak se zabalit ti rádi pomůžou.
Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Vyrazíme z Brna expediční dodávkou, po domluvě je ale možné se potkat až na začátku treku. Po skončení pojedeme opět společně do Brna. Po domluvě není problém se někde nechat vysadit.
Spát budeme venku ve stanu nebo pod širákem, pokud bude hezky. Na hřebeni občas potkáme přístřešky a seníky, které můžeme využít, abychom nemuseli nosit těžké vybavení. Stanovat budeme v místech, kde nám k tomu majitelé dali souhlas, buď na místech k tomu určených, nebo na loukách nad vesnicemi po domluvě s jejich majiteli. Stravovat se budeme z vlastních zásob. Vařit budeme na plynových vařičích, protože rozdělávání ohně je tu zakázané. Pokud ale po cestě potkáme tábořiště, kde bude taková možnost, určitě neopovrhneme vidinou večera u táboráku a opékání jídla nad ohněm. Občas taky mineme vesničky, ve kterých budou otevřené obchody, nemusíme proto nosit zbytečnou zátěž, protože budeme postupně doplňovat zásoby.
Vezmi si s sebou pohodlné oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš na Expedičním eshopu ZDE. A pokud se ti líbí naše filozofie, můžeš nás reprezentovat na horách i jinde - připravili jsme pro tebe v eshopu pár expedičních vychytávek, které by se ti mohly na výpravě hodit.
Celou trasu lze rozdělit do několika etap, které nám dohromady zaberou 7 dní.
1.-4. den - 1. etapa: 63 km z Hrádku, 39 km z Oldřichova
Trasa vede přes Poledník, Holubník, Černou horu a Jizeru. Dále přes Smědavu a osadu Jizerku, vodní nádrž Souš až do Desné, kde ukončíme jizerskou etapu.
4.-6. den - 2. etapa: 30 km
Přes vyhlídky Černostudničního hřbetu (Terezínka, Muchov a ta nejvyšší - Černá Studnice s krásným výhledem na Jizerky a Krkonoše) se dostaneme až na vrchol Javorník – je tu pozoruhodná stavba Obří sud, replika původního stavení, které lehlo popelem. Hřebenem Ještědsko-kozákovského hřbetu se dostaneme až k působivému zásahu do krajiny, který je vidět i z východních cípů Krkonoš – k Ještědu.
6.-7. den - 3. etapa: 22 km
Od Ještědu se vydáme směrem k východnímu cípu Lužických hor. Projdeme pohádkovou skalní krajinu přes Bílé kameny a celou výpravu zakončíme na Popově vyhlídce s širokým výhledem na onen kus krajiny, který jsme prošli. Na vlak do Hrádku nad Nisou jsou to 4 km. Odtud se dopravíme zpět k autu a vydáme se domů.
Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.