21. 3. - 2. 4. 2023
19 990
letenka cca 7000 Kč
více
21. 3. - 2. 4. 2023
Již proběhlo

Sarek

Zimní putování poslední divočinou severu

Expedice #842
13 dnů21. 3. - 2. 4. 2023
EvropaŠvédsko
8Účastníků
Náročnost
4 z 5

Ikea, Volvo a Abba - tyhle pojmy si nejspíš vybavíš pod pojmem Švédsko. Po této výpravě si však budeš Švédsko nejčastěji spojovat se slovy Sarek, polár a lyže. Už dlouho mi v hlavě zrála myšlenka vyrazit do jednoho z nejstarších národních parků v Evropě - švédského Sareku. Je relativně malý, stojí tu 6 ze 13 nejvyšších vrcholků Švédska, není tady žádné ubytování a značených cest tu příliš nenajdeš. Ne nadarmo je považován za jednu z posledních evropských divočin. Navíc se celý nachází za polárním kruhem a koncem března tu teploty dosahují i -15 °C. Takže se podívej do trenek, jestli na tohle máš a pokud si myslíš že jo, tak si sbal pletené rukavice od babičky, péřový spacák a lyže a pojď se mnou do nádherné přírody za drsným severským zážitkem!


Může se to zdát jako bláznovství vyrazit v zimě ještě za větší zimou, ale zkušenosti mi říkají, že slovíčko "zima" je velmi relativní pojem. Jinak řečeno, člověk si zvykne na všechno a dokáže svoji komfortní zónu posunout někam hodně, hodně daleko. A pak se stane to, že přestaneš vnímat "zápory" spojené s chladným prostředím a začneš sklízet benefity, které ti polární krajina nabízí. V Evropě nenajdeš starší národní park, než je Sarek a společně s parky Rago, Stora Sjöfallets, Muddus a Padjelanta tvoří největší souvisle chráněný komplex evropské přírody. Není divu, že je oblast zapsána na seznamu světového dědictví. Jenom v Sareku je však ta nejpřísnější ochrana přírody a můžeme tak zapomenout na jakoukoliv infrastrukturu a turistů je zde také pomálu. Podobnou divočinu v Evropě nenajdeš a je často přirovnávaná k Aljašce. Ještě aby ne, když tu žijí největší evropští losi, stohlavá stáda sobů a můžeme se zde také setkat s rosomáky. Podobné dobrodružství jen tak někde nezažiješ!

4
+
5
Výsadkář
Náročnost
Myslíš, že na tom s fyzičkou nejsi špatně a dokážeš se kousnout? Tyto akce jsou pro lidi, kteří pravidelně sportují.

Putování zamrzlou divočinou vyžaduje dávku odolnosti a zkušeností. Na plánované trase nejsou žádné sruby, vytápěné chaty a vlastně žádná civilizace. Budeme odkázáni na své vybavení a schopnosti. Proto je potřeba, aby byl každý účastník schopný ujít denně min. 15km na lyžích se saněmi za zády a měl předchozí zkušenosti se spaním na sněhu. Náročnost s tebou podrobněji probere průvodce, který také zhodnotí, jestli se můžeš výpravy zůčastnit.

zobrazit více
Přehled náročností

Bezpečnost

Odlehlá krajina a teploty hluboko pod nulou představují objektivní riziko pro každého, kdo se do Laponska vypraví. Na trase je ovšem řada záchytných bodů - chat vybudovaných švédským klubem turistů, které nám několik nocí poslouží jako zázemí pro přenocování v teple a jindy jako nouzový bod. Trasa vede vyjetou stopou sněžnými skútry a předchozími běžkaři. Na místě poneseme také GPS zařízení, které nás bude sledovat, takže budeme moci vždy přivolat pomoc.

Doprava

Letecky z Prahy do Stockholmu. Tady nastoupíme do lůžkového vozu a přes noc se pohodlně vyspíme ve vlaku směrem Murjek. Následně se přemístíme na autobus, který nás až na začátek treku do vesnice Kvikkjokk. Na konci treku ve vesnici Ritsem nás odveze autobus do města Gällivare. Zde strávíme noc a další den vezmeme opět lůžkový vlak směr Stockholm. Výhodou je, že vlak staví přímo na letišti Arlanda, takže si ušetříme spoustu času přesunem.

Ubytování

První noc výpravy strávíme v lůžkovém voze vlaku, druhou noc přespíme na začátku treku v chalupě ve vesnici Kvikkjokk a následujících 8 nocí budeme spát ve stanu. Pro větší pohodlí s sebou povezeme společenský stan Hilleberg Altai XP a petrolejový ohřívač, ať máme polární noci komfortnější :-) Po dokončení treku nás čeká noc v hotelu v Gällivare a následně opět lůžkový vlak směr Stockholm.

Stravování

Stravování je na každém účastníkovi. Jídlo na trek je potřeba nakoupit v ČR, na místě už nebude na nákupy čas a ani prostor. Teplé jídlo si budeme vždy vařit na vařičích ráno a večer. Velmi doporučuji si vzít sebou dvě termosky - v jedné mít čaj a ve druhé polévku, kterou člověk usrkává v průběhu dne. Na oběd se nepředpokládá vaření na vařiči. Vše však záleží na domluvě a aktuálních podmínkách.

Vybavení a půjčovna

Kvalitní výbava do zimních podmínek je nutností a bude ji s tebou konzultovat průvodce. Nutností bude kvalitní spacák a karimatka a také běžky, na kterých celou cestu zdoláme. Nutností jsou také polárnické saně - pulky. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit u nás - půjčovnu najdeš ZDE.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o., jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.

Blog

Z této výpravy máme zajímavý článek na našem blogu!

Co cestou uvidíš?

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

1. den

Sraz na letišti a odlet přímým letem směr stockholmské letiště Arlanda. Přímo z letiště vezmeme lůžkový vlak na sever do města Murjek. Ušetříme si tak náročné přestupy. Dorazíme tak odpočatí a plní výhledů na severskou krajinu.

2. den

Příjezd do Murjeku. Dáme si zde snídani, projdeme si město a odpoledne se autobusem přemístíme na start našeho treku, do vesnice Kvikkjokk. Máme zde zarezervovanou chalupu a podle času a chuti se můžeme projít s lyžemi po okolí. Příprava na odchod, přebalení vybavení.

3.-11. den

Čeká nás 147 kilometrů dlouhý trek z vesnice Kvikkjokk do osady Ritsem. Celkové převýšení bude 2 200 metrů, což je vzhledem k plánované vzdálenosti velmi nízké. Celou mapu treku si můžeš prohlédnout ZDE. Denní dávky budou mezi 15 - 18 kilometry a vždy záleží na aktuálních sněhových podmínkách. Ačkoliv by měla být trasa projeta skútrem nebo vyšlapaná dalšími turisty, nedá se na to stoprocentně spolehnout. Pokud si někdo bude chtít dát více do těla, není problém po postavení tábora podniknout další výlet na běžkách bez saní. Cesta vede širokými údolími vymodelovanými ustupujícími ledovci. Občas překročíme zamrzlou řeku, které si nejspíš kvůli sněhu ani nevšimneš a poslední den nás čeká 10-ti kilometrový přechod zamrzlého jezera Akkajaure. Na jeho okraji se nachází osada Ritsem, odkud nás autobus dopraví zpět do civilizace do města Gällivare. Spánek v teple v hotelu.

12. den

Po probuzení v hotelu v Gällivare máme celý den na prozkoumávání okolí. Pokud bude chuť, můžeme si udělat po okolí výlet na běžkách. Většina z nás si však bude chtít odpočinout. Toulat se městem, poslat pohledy domů a dát si něco dobrého k jídlu. Fantazii se meze nekladou! Večer se "nalodíme" na noční vlak směr Stockholm a opět se necháme unášet severskou krajinou.

13. den

Ráno nás noční vlak dopraví na letiště do Arlandy a odtud poletíme zpět domů.

ukázat další dny

Tvůj průvodceStanda Dadák

Živel
patron Klubovny
otec Klubu cestovatelů
tulák

Standa, to je živel, bohém a zvláštní úkaz. Kromě toho, že se věnuje všemožným sportovním i nesportovním aktivitám, jde o člověka, který se rozhodl spojit své zaměstnání se svou cestovatelskou vášní. Proto se většina věcí v jeho životě kolem cestování točí.

Detail průvodce
Tom Cimr

Garant výpravy

Tom Cimr

Co je v ceně

  • 1x ubytování na začátku treku v Kvikkjokku
  • 1x ubytování na konci treku v Gällivare
  • Vlakovou dopravu lůžkovým vozem tam i zpět
  • Autobusovou dopravu na začátek treku a zpět
  • Veškerá ostatní doprava na místě GPS zařízení s možností oboustranné komunikace
  • Společná expediční výbava (stan Hilleberg Altai XP, petrolejové topidlo, ...)
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Individuální konzultace ohledně výbavy
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Pojištění proti úpadku CK
  • DPH dle zvláštního režimu

Co není v ceně

  • Letenku na trase Praha - Stockholm a zpět
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Jakékoli případné vstupy

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Letenky

Letenky kupujeme ideálně až ve chvíli, kdy je výprava plná. Standardně to bývá 3 měsíce před začátkem výpravy. Dle podmínek se to může lehce lišit. Aktivně se Ti ozveme emailem, že je čas koupit letenky a do té doby na letenky nemusíš myslet. V emailu bude detailní popis vhodné letenky pro výpravou a způsob jak si ji pořídit. Letenky zařizujeme ve spolupráci s našimi kamarády se Zaletsi.cz, takže pokud nechceš nic řešit, vše zařídí za Tebe. Pokud jsi ovšem zvyklý/á si letenky kupovat sám/a, můžeš si je koupit sám/a.

Ještě váháš?