Staré bukové lesy a k obzoru se táhnoucí poloniny, které méně než před sto lety brázdil Nikola Šuhaj loupežník, osloví snad každého
Staré bukové lesy a k obzoru se táhnoucí poloniny, které méně než před sto lety brázdil Nikola Šuhaj loupežník, osloví snad každého. Tentokrát však bude krása místní krajiny podtržena bílou sněhovou pokrývkou. Není to však jen tajemství známého loupežníka a krásná příroda, která si podmaní každého návštěvníka. Je to také století dějin, které tímto krajem silně lomcovaly a které jsou patrné ještě i dnes. Komu by nestačil čistý horský vzduch místních lesů, toho jistě uspokojí teplo a pohodlí místních kolib, roubených chaloupek a srubů, které ochrání každého zmrzlého poutníka. Lidé žijící v této oblasti, která bývala součástí našeho státu, na dobu našeho soužití rádi vzpomínají a velmi rádi si povídají se svými někdejšími bratry nad stakanem vodky či zakarpatského čaje a talířem tradičních šašliků. Jak je zvykem i jinde ve světě, chudí lidé bývají často ti nejštědřejší.
Tohle všechno nás čeká – zasněžené bukové hvozdy, vyhřáté dřevěné koliby plné tradičních pokrmů, místa, na kterých můžete dotek historie téměř cítit, a lid, který je tak laskavý, že se tomu někdy ani nechce věřit. To vše si můžete vychutnat v malé skupině lidí, kteří si tyto krásy jedou naplno užít.
V případě velkého množství sněhu absolvujeme některé výstupy na sněžnicích. Pokud jste na nich ještě nikdy nestáli, nemějte obavy. Žádný učený z nebe nespadl a toto je skvělá příležitost se něco nového naučit.
Tato akce je pro lidi, kteří mají rádi pohyb, ale nechtějí se tahat s těžkým batohem a touží si spíš vychutnat okolí. Pokud nemáš problém vyjít na lehko na kopec, srovnatelný s Lysou horou v Beskydech, máš vyhráno.
Čekají nás lehké treky, zejména lesem. Lavinová výbava tedy není potřeba.
K pobytu na území Ukrajiny je třeba platný cestovní pas o platnosti minimálně 6 měsíců po opuštění země.
Cestovat budeme, jak už je pro nás typické, v menší skupince lidí. Dopravíme se po vlastní ose do cíle naší cesty pomocí naší devítimístné expediční dodávky, která vyniká spolehlivostí a lze ji použít i mimo asfaltový povrch silnic :-) Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z vašich řad.
3x v teple na četnické stanici, jednou venku v nevytopeném srubu. Kdo chce, může tuto noc zkusit záhrab.
Pokud jsi ještě neochutnal skvělou ukrajinskou kuchyni, neměl by sis tento zážitek nechat ujít. Cestou se po společné domluvě můžeme zastavit ve zdejších restauracích. S radostí se také družíme s místními, kteří nám za zlomek ceny ochotně uvaří výborné domácí jídlo. Jídlo řešíš sám za sebe, ale zásoby z domu určitě netahej - na Ukrajině je levně, zastavíme v obchodě a budeme chodit do restaurací a kolib.
Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Bude se jednat především o věci na hory. Oblečení, ve kterém dokážete strávit celý den venku (mělo by vás udržet v suchu a teple); vybavení na jednu noc venku (teplý spacák, dobrá karimatka); sněžnice a hůlky (se sněžnými talířky) – výrazně mohou přispět k pohodlnější cestě; termosku na čaj; vařič a ešus do dvojice. Aktivní členi Expedition clubu mohou využít slevu v prodejnách Rock Point.
1. den: Odjezd z Brna ve 22:00 hod. Přejezd přes SR – Trenčín, Žilina, Košice, Vyšné Německé.
2. den: Příjezd do Užhorodu – procházka městem, seznámení se s historií kraje, snídaně v muzeu kávy, kde si dáme skvělé vareniky a kafe. Vyměníme peníze v bance/bankomatu, zajdeme nakoupit zásoby a pojedeme dál. Dojedeme do Koločavy, ubytujeme se na četnické stanici, projdeme si vesnici a podíváme se k hrobu Nikoly Šuhaje. Také si řekneme, jak to s tímhle loupežníkem doopravdy bylo. Ubytování – Četnická stanice.
3. den: Dopoledne si projdeme zbytek Koločavy a pak se autem posuneme pod Siněvirské jezero. Projdeme se kolem jezera Siněvir, projedeme se na saních tažených koněm a vyrazíme vstříc zasněžené krajině. Po výstupu na vrchol Jezerce vyjdeme do kopců hledat starou místní kolibu. Ta není vytopená, dobrý spacák je tedy na místě. Kdo si bude chtít vychutnat zakarpatskou zimu pořádně, může si venku vykopat záhrab a přečkat noc v něm. Kdo by hledal kompromis, může si vzít stan.
4. den: Dokončíme okruh zpět k autu a hned jak to půjde, si dáme výborný oběd v místní kolibě. Zajedeme se podívat do vesničky Svoboda, jedné z nejmalebnějších vesnic, které jsem na Ukrajině viděl. Pokud vše vyjde, čeká vás odpoledne ještě jedno malé překvapení ;-) Spát budeme opět na četnické stanici.
5. den: Podle stupně únavy z předchozích dní vyrazíme ještě na jeden výlet. Pokud bude sil dost, posuneme se autem pod Strimbu, zdoláme ji, projdeme se po hřebeni a okruhem se vrátíme zpět k autu. Pokud bude morálka skupiny ohrožena a budeme chtít šetřit síly na závěrečnou večerní párty, vystoupíme na nižší vrchol Tapeš, který se tyčí hned za Koločavou. Tak jako tak, večer ze sebe shodíme únavu a chlad posledních dní v sauně na četnické stanici.
6. den: Po vydatné snídani se sbalíme, nakoupíme potřebné suvenýry a dárky, načež vyrazíme směr domů – do Brna – do klubu ☺
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.