Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!
Rozhodli jsme se, že naše Borůvka (kdo neměl tu čest ji poznat, je to ta modrá kráska v sekci Team) si zaslouží víc než být rozprodaná na díly nebo sešrotovaná. Rozhodli jsme se jí vdechnout druhou mízu a zainvestovat do její opravy. Seženeme nový motor a holka bude zase spokojeně příst a na důchod ji vezmeme do Afriky. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si VW Transporter v důchodovém věku může přát?
Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Je těžké rozepsat takový podnik do itineráře přesně den po dni, a proto to vezmu spíš rámcově. Start cesty bude buď v Rabatu, nebo v Marrakechi, kam auto dopravíme my, neboť cesta Evropou a trajekt do Afriky není žádné velké dobrodružství, ale spousta nudných hodin na dálnici a hodně kávy na benzínkách. V Maroku tedy oficiálně započne tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal až do Gambie, kde najde Borůvka svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Podíváme se samozřejmě i po stopách legendární rallye Paříž-Dakar, nicméně do přejezdu písečných dun a podobných kousků se s Borůvkou radši pouštět nebudeme. Pokud máš tedy srdce dobrodruha, láká tě zažít pouštní expedici a atmosféru legendární rallye, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici.
[img]
ZDE nalezneš mapu trasy, která je ovšem pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě nastanou. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy. Trasa je plánovaná tak, aby co nejvíce kopírovala pobřeží Atlantiku.
Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No Man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný.
Hlavní spojnice mezi městy Nouadhibu a Nouakšot je asfaltová cesta, která sice často mizí pod konstantně se přesouvajícím pískem, nicméně většinou je sjízdná i pro normální vozy bez 4x4. Tato cesta je hlavní spojnice těchto dvou měst a je střežena policejními a armádními složkami. Podle informací MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu na západním pobřeží a vychutnávat atmosféru míst, kde se poušť potkává s oceánem a kde na sebe naráží tyto dva protichůdné světy.
Cíl je jasný. Dojet do Gambie. Chceme ti nabídnout možnost doprovodit Borůvku na její poslední cestě pod vlajkou Expedition Clubu a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině. Důležité je však uvědomit si, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 3700 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".
Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíří řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. Abyste rozuměli, pro vjezd na území Senegalu je potřeba získat tzv. Carnet du passage a řidič bez vozidla, kterým vjel, nemůže opustit zemi. Na případný úplatek se bude skupina skládat, protože jeho přesnou výši nejsme schopni odhadnout, proto nemůže být součástí nákladů akce.
[pruvodce]
Oficiální start Expedice je v Marrakechi, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Výhodné přímé lety jsou například z Polska. Průvodce bude s Borůvkou čekat na letišti v Marrakechi a celá expedice odstartuje následující den.
Většinu času budeme spát ve stanech nebo pod širákem volně v poušti, abychom pořádně nasáli její atmosféru. Samozřejmě se budeme zdržovat tu a tam i ve větších městech, kde si dopřejeme ubytování v hotelu (tzv. riádu) a luxus v podobě sprchy. Ubytování v hotelu/hostelu bude minimálně 4x.
V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích a v neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou!
Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam výbavy pro inspiraci zašleme účastníkům cca 2 měsíce před výpravou.
Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To lze pořídit buď na ambasádě Mauritánie v Rabatu, nebo přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde vám víza vystaví na počkání. Cena víza se pohybuje kolem 50 EUR.
Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Doporučujeme udělat kopii cestovního pasu.
Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.
Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.
15 990 Kč | Cena |
9. 11. - 22. 11. 2018 | Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6 |
Cena zahrnuje |
|
Cena nezahrnuje |
|
Jak již bylo napsáno výše, u takovéto expedice nelze přesně rozepsat program den po dni, nicméně tady je alespoň nástřel toho, jak by to mohlo vypadat. Realita může dopadnout z mnoha důvodů dost jinak.
1. den: Přílet do Marrakeche, sraz s průvodcem na letišti a prohlídka centra města Marrakech, hlavně náměstí Djemaa El Fna a přilehlé nekonečné tržnice. Na proslulém náměstí v největším mumraji nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní v riádu v Medině.
2. den: Start expedice - nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 3700 km dlouhou cestu na jih. Tedy nejprve na západ na pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, a odtud na jih podél pobřeží. Spaní v okolí rybářské vesnice Imsouane.
3. den: Projedeme surfařskou mekkou - vesnicí Taghazout, zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Poté se vydáme dál na jih přes Agadir až do Tafraoute, kde strávíme noc mezi stovkami obrovských kamenů rozesetých v krajině, z nichž některé jsou obarveny křiklavými barvami, což je odkaz umělce z 80. let.
4. den: Dopoledne prozkoumáme okolí Tafraoute a vylezeme na jednu z místních kamenných hor. Poté se vydáme zpět na západ k pobřeží. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Zde také přenocujeme.
5. den: Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, kde se pak stáčí k jihu a vede do Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama.
6. den: Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Al-ajun, kde doplníme zásoby, Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, proto se nejspíš utáboříme někde cestou v poušti.
7. den: Dorazíme do Dakhly a dáme si odpočinkový den, prozkoumáme místní pláže, třeba si zasurfujeme, dáme si dobré jídlo a oddychneme si před následující etapou. Noc strávíme ve městě.
8. den: Vyrazíme do vnitrozemí prozkoumat území Západní Sahary a její neskutečnou měsíční krajinu. Pojedeme do vesnice Awsard a vylezeme na místní obří skalní monumenty. Noc strávená někde v pravé poušti v Západní Sahaře bude jistě velkým zážitkem.
9. den: Cílem tohoto dne je dorazit až na hranici s Mauritánií. Bude před námi slušná nálož kilometrů. Utáboříme se poblíž hranic.
10. den: Přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary - a jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou.
11. den: Podíváme se na nejdelší vlak na světě a vyrazíme na rychlý průjezd další etapou cesty. Na tomto úseku se nebudeme moc zdržovat, jede se opravdu pustou pouštní krajinou a cestou budeme moct obdivovat písečné duny, které se neustále snaží zmocnit se cesty. Potkáme zde také spoustu policejních a armádních check pointů. Pojedeme po hlavní cestě z Nouadhibou do Nouakšot - hlavního města Mauritánie. Zde přenocujeme.
12. den: Vyrazíme vstříc senegalské hranici, kterou překročíme nejspíš ve vesnici Diama. Pokud půjde vše dobře, čeká nás večer pohodlný nocleh v Saint Louise a vychlazené pivo.
13. den: Zajedeme se podívat do krásné ptačí rezervace poblíž Saint Louise a poté se přesuneme do Dakaru, který bude cílem naší expedice. Zde výpravu oficiálně zakončíme a kdo bude chtít, může se ještě neformálně, na vlastní náklady, přidat k průvodci, který následující den odveze Borůvku až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů.
14. - 16. den: Odlet zpět do ČR.
Program je pouze orientační, časová náročnost jednotlivých úseků v něm bude hrát velkou roli (například průjezd hranic apod.) a bude se přizpůsobovat dané situaci.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.