29. 3. - 11. 4. 2018
11 990
více
29. 3. - 11. 4. 2018
Již proběhlo

Špicberky - Cesta do Pyramidy

Expedice #183
14 dnů29. 3. - 11. 4. 2018
Špicberky
8Účastníků

Úvod    

Někdy už během pouhého plánování výpravy dopředu víte, že bude jednou z nejlepších, co kdy podniknete. Na Špicberkách jsme byli několikrát v létě. Co ale uspořádat opravdovou polární výpravu? Tam, kam nám to v létě terén nedovolí... Tak tady je!

Na Svalbardu, jakkoli je nehostinný, patří duben k měsícům, kdy je terén nejschůdnější. Krajina zamrzá, a to včetně mořských fjordů. Teplota zde klesá hluboko pod nulu, ale zato už téměř po celou dobu svítí slunce, polární noc je zkrátka minulostí. Místní využívají schůdnější krajiny k projížďkám na sněžných skútrech nebo na psích spřeženích (fakt, i v létě s nimi jezdí). Tam, kam jsme během letních výprav šli několik dní, mohou dojet za pár hodin. A my toho také využijeme.

Cílem naší výpravy bude opuštěné město Pyramiden, město duchů, které téměř ze dne na den opustili ruští horníci před třiceti lety. Cestu přes údolí a zamrzlé moře překonáme na lyžích se saněmi, které si půjčíme na místě. Proti trudnomyslnosti a především proti medvědům s sebou také povedeme místního psa. Takže o parťáka na cestu bude postaráno :-)

Malá ochutnávka

Díky za fotky Jirkovi Jandovi!
[img]

Náročnost

Akce je určená těm, kteří již mají zkušenosti se zimními treky, dlouhodobějším spaním na sněhu a těm, kteří se nebojí výzvy a nezaleknou se nekomfortu. Přeci jen nás čeká dlouhá cesta zamrzlou krajinou. Průměrné denní vzdálenosti budou okolo 15 kilometrů, někdy i více, ale zato prakticky po rovině. Plán akce samozřejmě přizpůsobíme místním podmínkám. Vzhledem k náročnosti povedou akci dva průvodci, kteří vám budou maximálně nápomocní na místě i před odletem.

Spaní nás čeká po většinou venku ve stanu, ale několikrát přespíme také v otevřených chatách, kterých je na Špicberkách celá řada. Tedy - alespoň jednou za dva dny rozmrzneme.

Pohyb po Svalbardu obnáší i další zážitky a zároveň rizika. Kvůli ledním medvědům s sebou poneseme pušky a naučíme se je používat. I proto je pro přihlášení na akci nutná schůzka s průvodcem.

[narocnost4]

Bezpečnost

Trasu naší výpravy a jiné důležité faktory diskutujeme s místními guidy, zároveň již máme krajinu a podmínky na Svalbardu vyzkoušené. Rozhodně ale nechceme nic podcenit a je dobré si uvědomovat rizika spojená s výpravou v polárních oblastech. Krom nízkých teplot budeme také překračovat zamrzlé fjordy.

Reálným rizikem na Špicberkách jsou lední medvědi, kterých tu žije více než lidí. Po většinou žijí severněji u ledovců, ale není vyloučené se s nimi potkat. I kvůli pravidlům daným norským guvernérem s sebou poneseme jak poplašnou pistoli na světlice, tak pušku s ostrými náboji. S oběma zbraněmi a pravidly užívání se seznámíme ještě v Longyearbyenu na střelnici (není nutné mít zbrojní průkaz). Navíc si od našeho kamaráda z Longyearbyenu půjčíme Rudka - polárního psa, který už se s medvědem potkal a určitě si ho všimne dřív než my. Po celou dobu výpravy také poneseme satelitní zařízení SPOT, které bude trekovat naši polohu a je možné s ním přivolat okamžitě pomoc.

Průvodce

Na tuto akci s tebou pojedou 2 zkušení borci - Tom a Honza. Oba dva jsou licencovaní čeští horští průvodci.
[pruvodce]

Doprava

Letecky z Prahy do města Longyearbyen, odtud už na lyžích po svých. Letenka nyní vychází na 10 000 Kč + zavazadlo. Z města Pyramiden se necháme převézt na sněžných skútrech, nebo lodí zpět.

Ubytovaní

Jelikož je kemp zavřený a standardní hotely jsou brutálně drahé, budeme hledat alternativu. Dvě noci strávíme v teplém místě v Longyearbyenu (pravděpodobně Polský dom). Nic luxusního, ale teplo tam bude. Zbytek v našich stanech. S sebou budeme mít také veliký společenský stan na večerní vaření a povídání před spaním.

Stravování

Veškeré jídlo si poneseme na zádech, ideální je tedy dehydratovaná strava, kterou si dovezeme již z ČR. Během treku není možnost potraviny dokoupit ani nasbírat nebo nalovit (sobíky smí lovit jen místní :-)). V Longyearbyenu jsou obchody, ve kterých lze, ač za poctivé ceny, pořídit téměř cokoli.  Vařit si budeme na vlastních vařičích, ke kterým není problém na místě dokoupit plynové bomby, kvůli zimě ale dáme přednost spíše benzínu.

Vzhledem k podmínkám je kvalitní strava jedním z hlavních faktorů, který může ovlivnit úspěch výpravy. Určitě ji spolu budeme konzultovat a rádi poradíme.

Vybavení

Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Bude se jednat především o věci do přírody. Už teď je ale jasné, že každý bude potřebovat kvalitní boty, spacák, teplou izolační vrstvu a lyže - buď telemarkové, touringové skialpy, nebo široké backcountry běžky. Lyže se skeletovou botou s vnitřní botičkou jsou určitě výhodou. Dále budeme potřebovat saně, které si vyrobíme z bobů, popř. nám je půjčí kluci z výpravy do Mongolska. Aktivní členi Expedition clubu mohou využít slevu v prodejnách Rock Point.

Půjčovna

Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Seznam výbavy, pravidla půjčovny a ceník nalezneš ZDE.

Vízum, režim vstupu, doklady, očkování

Pro výpravu na Špicberky je dobré se připojistit, protože většina pojišťoven tuto oblast zahrnuje do arktických oblastí, pro které platí zvláštní tarify. Pro dopravu na Špicberky stačí občanka, ale určitě si vezmeme i pas.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o., jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH

Shrnutí

11 990 KčCena 
29. 3. - 11. 4. 2018Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Cena akce zahrnuje
  • 2 průvodce!
  • Zapůjčení dvou pušek a poplašných světlic na místě + psa
  • Příspěvek na kurzy organizátorům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • GPS 
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, lano, šrouby, vařič atp., společný stan)
  • Pronájem satelitního zařízení SPOT, díky kterému budeme mít možnost online sledovat polohu výpravy, popř. satelitního telefonu
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH


Cena + kapesné nezahrnuje
  • Jídlo
  • Dopravu z Pyramiden do Longyearbyenu lodí (cca 6000,-) 
  • Individuální pojištění (koukni na ALPENVEREIN)
  • Letenku do Longyearbyenu (cca 11000,-)
  • Ubytování v Longyearbyenu (možná se nám podaří zajistit zdarma)
  • Jakékoli případné vstupy

Co cestou uvidíš

1.den: Společný sraz a odlet z Prahy, přelet do Longyearbyenu.

2. den: Postavení stanů v kempu u letiště, přejezd do města, zapůjčení saní, psa, pušky, zajdeme také na střelnici a naučíme se všechno vybavení používat. Ve městě je možné také dokoupit veškeré vybavení. Spaní v Longyearbyenu.

3. den: Vyrazíme východně od Longyearbyenu směrem k údolí Russanovoden, využijeme zamrzlého moře a vyhneme se přechodu horských sedel. Ke konci dne dorazíme k Rusanovově chatě, která je krásně zařízená a lze v ní zatopit a nabrat další síly.

4.den: Z Rusanovy chaty přes záliv Coles Bukta. Prohlédneme si starou železnici, opuštěné důlní městečko a dojdeme k chatě na pobřeží, která je sice méně zařízená, ale je to střecha nad hlavou :-) Spaní v chatě. Zbude-li nám čas, můžeme ještě vyrazit na vršek některé ze stolových hor v okolí.

5. den: Z chaty dojdeme do Barentsburgu, můžeme si dát teplé jídlo v hotelu a rovnou se necháme (asi na skútrech) převézt zpět do Longyearbyenu. Spaní v Longyearbyenu.

6. den: Odpočinek v Longyearbyenu, přejdeme z kempu, dokoupíme jídlo, dáme pivko a odpoledne vyrazíme směrem do údolí Adventdalen po cestě vedoucí k poslednímu funkčnímu dolu. Večer dojdeme až k chatě Innerhytta.

7. den: Z Innerhytty do údolí Esskerdalen, 20 km, spaní ve stanu.

8. den: Dojdeme na Kapp Schultz. Zhodnocení ledu, zamrzlých fjordů atd. Spaní ve stanu.

9. den: Přechod dvou zamrzlých fjordů až na cíp Gassjoden, spaní ve stanu, cca 20 km. 

10. den: Podle stavu ledu projdeme kolem fjordu, případně rovnou do Pyramidy. Spaní ve stanu.

11. den: Dojdeme do Pyramidy, starého těžebního města, které zůstalo téměř ve stejném stavu, zakonzervované tak, jak ho ruští horníci narychlo opustili. Odtud se necháme odvézt skútry zpět do Longyearbyenu.

12. den: Rezerva. Odpočinek. Můžeme se podívat do Arktického muzea nebo Muzea výprav na severní pól, přeci jen odtud vyráželi borci jako Nansen a Admunsen. 

13. den: Odlet zpět a cesta do Brna.

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny. Díky neustálému světlu si také můžeme přizpůsobit dny, jak se nám zlíbí.

Tvůj průvodceTom Cimr

Srdcař
idealista
instruktor
horolezec

Největší srdcař, který do klubu vkládá to nejlepší ze sebe, za každou cenu. Expe je jeho denním chlebem, jeho vášní a občas i noční můrou. Tom patří do hor a rozhodl se jít jim v životě naproti. Jeho snem je stát se horským vůdcem UIAGM a od roku 2022 je tomuto snu o pořádný krok blíže - stal se oficiálně adeptem na horského vůdce!

Detail průvodce

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?