14. 7. - 27. 7. 2017
12 490
více
14. 7. - 27. 7. 2017
Již proběhlo

Kyrgyzstán

Expedice #80
14 dnů14. 7. - 27. 7. 2017
Kyrgyzstán
8Účastníků

Úvodem

Kyrgyzstán. Země hor a tisíců jezer. Země pastevců. Země Ťan-Šanu. Země, jejíž 40% část leží v nadmořské výšce nad 3000 m n.m. Začnu nejdřív tím, proč je pro mě jednou z top destinací. Vždy mě fascinovaly hory, a  to především strmé dech beroucí skalní stěny. No a Kyrgyzstán je čistě náhodou takovýchto stěn a hor plný. Navíc je to země přeci jen trochu odlehlejší a nepatří mezi největší bašty světového horolezectví, proto spousta těchto stěn dosud nepocítila dotek lidské ruky, a tudíž ani na jejich vrcholu zatím ještě nikdo nestanul. Tento fakt jen umocňuje pocity, které jsem popsal výše. Je vzrušující objevovat nové a vydat se do míst, která nejsou pro každého!

Pokud by se mezi vámi našli jedinci podobného ražení jako já, budu rád. Jestli vás ale pohled na strmé horské štíty, několika set metrové skalní stěny a zaledněné sedmitisícové vrcholy nechává chladným, pak tato expedice pravděpodobně není nic pro vás. A pokud byste se zařadili někde mezi tyto dva extrémy, máte rádi trekování, chcete objevit dosud nezkažený kout země a panenskou přírodu a především máte rádi hory, jste samozřejmě také vítaní! Stačí si prohlédnout fotky, které nám laskavě poskytl Jan Miklín z Ostravské univerzity, a rozhodnutí by mělo být snadné...

Nebudeme samozřejmě lézt na žádnou stěnu. Hlavní cíl expedice je podniknout desetidenní trek až k patám nejvyšších vrcholů Ťan-Šanu. Poklonit se sedmitisícovým ledovým velikánům Chan Tengri a Pik Pobedy. Naše cesta povede z rozkvetlých travnatých strání a pastvin až po rozeklaný kamenitý ledovec Inylček v samotném srdci hor. Cestou překonáme nejednu překážku v podobě divokých ledovcových řek, strmých horských svahů a sedel, z nichž některé přesahují výšku 4000 m n.m. Poznáme drsnou i přívětivou tvář hor. Nebude to snadné, poneseme si veškerou výbavu na 12 dní s sebou a takřka po celou dobu nepotkáme civilizaci. Výzvy ovšem nikdy nejsou snadné. Odměnou nám bude odlehlost a samota tohoto místa, daleko od zástupů turistů cvakajících fotoaparáty a přeplněných horských magistrál. Těm, kteří se nezaleknou. Patříš i ty mezi ně?

Bezpečnost

Kyrgyzstán je divoká horská země. Jsou zde místa, která jsou opravdu odříznutá od civilizace, a případná pomoc je daleko. Tento fakt představuje asi největší riziko celé expedice. Během dvanáctidenního treku budeme v neobydlené oblasti a do většího města Karakol je to vzdušnou čarou v nejvzdálenějším bodě zhruba 140 km (pro představu to cca odpovídá vzdálenosti Brno-Ostrava). Dalším rizikem, které nelze opomenout, je pohyb ve vyšších nadmořských výškách. Nejvyšším bodem treku bude sedlo Tjuz (4001 m), případně přilehlý vrchol (4240 m). Výhodou však je, že během celého treku se postupně pomalu zvyšuje nadmořská výška, proto bychom v tomto bodě měli být již dobře aklimatizovaní. Další objektivní nebezpečí představuje pohyb po ledovci Inylček, ale není se čeho bát, trhliny jsou krásně vidět. Brodění ledovcových řek představuje také jisté riziko, avšak s použitím lana by to neměl být problém. Koryta řek navíc budeme překonávat většinou v ranních hodinách, kdy proud ještě není tak silný.

Sečteno a podtrženo, jistá rizika zde existují, ale nijak velká nejsou. Terén, kterým se budeme pohybovat, není příliš technicky náročný. V oblasti je navíc provozuschopný vrtulník, který je využíván zejména pro komerční účely, ale v případě nouze může být použit pro záchrannou akci. Pro navigaci máme k dispozici kromě mapy i GPS, a proto nás ani mlha nezastaví. Kdyby bylo nejhůře, máme s sebou SPOT - satelitní zařízení, které nám může ihned zavolat pomoc, popř. satelitní telefon.

Cíl cesty

Hlavním cílem výpravy do Kyrgyzstánu je podniknout desetidenní trek pod sedmitisícové vrcholy Ťan-Šanu, poznat krásu a ráz této hornaté země, seznámit se s povahou místních lidí, ochutnat zdejší speciality, ale především otestovat vlastní fyzičku a odhodlání při náročném horském treku. Pročistíme si hlavu od všech starostí, odložíme mobilní telefony a vydáme se vstříc intenzivním prožitkům, které nás zas a znovu lákají do hor. Seznámíme se samozřejmě i s kulturní stránkou země, navštívíme města Biškek, Karakol a další, avšak této stránce výpravy nebude věnována tak velká pozornost jako poznávání hor. Po absolvování treku navštívíme také oblast jezera Issyk-kul, kde si odpočineme. Druhým a neméně důležitým cílem je stát se partou, která bude táhnout za jeden provaz, a vytvořit přátelské prostředí, kde se budou moct zrodit kamarádství ověřená horami.


Ochutnávka

 Za fotky moc děkujeme Janu Miklínovi - http://www.janmiklin.cz/.

[img]

Náročnost

Vícedenní trek s těžkým batohem s pasážemi v nadmořských výškách nad 4000 m rozhodně prověří naši fyzickou kondici. Předpokladem je samozřejmě pozitivní přístup k turistice a horám, zdravá porce odhodlání, vůle a sebepřekonání. Odlehlost oblasti, do které půjdeme, výrazně zvyšuje náročnost. Nutné jsou zkušenosti s podobným typem výprav (přechody pohoří, horské treky, horské výstupy atd.). Akce je výběrová a bude jí předcházet osobní schůzka s průvodcem.

[narocnost4]


Průvodce

[pruvodce]

Doprava

Doprava na místo bude letecky, let Praha – Biškek. Z Biškeku nás čeká pozemní přesun do Karakolu, cca 6-7 hodin místní dopravou (maršrutka nebo taxík) a z Karakolu ranní maršrutkou cca 2 hodiny jízdy do Šacht Džergalanu, který bude výchozím bodem treku. Odtud už půjdeme po svých až na ledovec Inylček. Doprava zpět do Karakolu bude zajištěna terénním vozem z campu Džailoo.

Ubytovaní

Během treku budeme samozřejmě spát ve stanu. Nutné budou kvalitní spacáky do minusových teplot. Kolik stanů budeme brát a kdo konkrétně, se dohodne před odjezdem. Zbytek nocí strávíme v hostelech, případně u místních obyvatel. 

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Většinu jídla do hor si dovezeme s sebou z ČR. Vařit si budeme na vlastních vařičích, ke kterým není problém na místě dokoupit plynové bomby. Samozřejmě vyzkoušíme také místní speciality a pochutiny, ale například instantní potraviny vhodné pro rychlou přípravu v horách na vařiči se zde shánějí těžce. Během treku nebude možnost doplnění zásob, proto je dobré volit skladné a lehké potraviny. ideálně dehydrované pokrmy. S vodou problém není, je však dobré mít s sebou desinfekční tablety nebo jiný prostředek na čištění vody, z důvodu všudypřítomných stád ovcí, koní a jaků.

V informačním emailu posílám seznam jídla, co si běžně člověk bere na hory. Můžete se inspirovat :-)

Vybavení

Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Bude se jednat především o věci na hory. Už teď je ale jasné, že každý bude potřebovat kvalitní boty, spacák, odhodlání atp. 

Mimořádný členský příspěvek, termíny, cíle

12 490 Kč Mimořádný členský příspěvek
14. 07. - 25. 07. 2017Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Členský příspěvek zahrnuje
  • Veškeré ubytování v Kyrgyzstánu 
  • Veškerou dopravu na místě
  • Průvodce
  • Příspěvek na kurzy organizátorům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • GPS 
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, lano, šrouby, vařič atp.)
  • Pronájem satelitního zařízení SPOT, díky kterému budeme mít možnost online sledovat polohu výpravy, popř. satelitního telefonu
  • Pojištění na záchrannou akci pro celou skupinu do výše 100 000 USD
  • Součástí Mimořádného členského příspěvku je také příspěvek na chod spolku Expedition Club International z.s.
Členský příspěvek nezahrnuje
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • letenky do Kyrgyzstánu
  • Jakékoli případné vstupy

Co cestou uvidíš

 

1. den: 
Odlet z Prahy a přílet do Biškeku. Přesun maršrutkou do Karakolu (6-7 hod.), zde přenocování v hostelu.

2. – 11. den:
Ranní maršrutkou do Šacht Džergalanu, výchozího bodu pro trek k ledovci Inylček. Následující dny strávíme v horách. Trasa povede údolím Tjun a Čon Džanalač přes sedla Ašutor, Džanalač a do údolí Sarydžaz. Následně údolím řeky Tjuz (4001 m) a přes stejnojmenné sedlo do údolí Inylček. Na základě naší rychlosti a chuti si uděláme kratší výlet po ledovci Inylček směrem k polaně Merzbachera (téměř pod Chan Tengri - 7010 m) a zpět přes ledovec a údolím do kempu Džailoo. Odtud terénním vozem zpět do Karakolu, cca 3 hod.

12. den: 
Odpočinkový den u jezera Issyk-kul a v Karakolu, případně kratší výlet po okolí.

13. den:
Přesun zpět do Biškeku, prohlídka města. Prošmejdění místních trhů, nákup cetek, prohlídka památek, ochutnávka místních dobrot atd.

14. den: 
Odlet zpět do ČR, Biškek - Praha.


Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny.

Tvůj průvodceOndřej Švirák

Systematik
marketingový guru
orienťák
běžec

Skvělý sportovec a dobrodruh tělem i duší, který k životu bytostně potřebuje překonávat výzvy. Ondra je jeden z garantů výprav a zároveň tvůrce vizuálního a kreativního obsahu EC. Vedle březové kůry a zavíracího špendlíku má v Kápézetce taky svůj dron, se kterým dělá dechberoucí záběry ze všech koutů planety.  

Detail průvodce

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?