Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně.
Co říct k makedonským horám v zimě? Je tam hóódně sněhu, tak jako na celém Balkáně. Naštěstí jsou pohoří v Makedonii nakloněna lidem, kteří mají rádi zimní radovánky. Dají se tu najít terény, které mají i mírnější sklon a dá se na nich pochodovat bez většího rizika lavin.
Navštívíme zde dvě pohoří. První je Šar Planina, které je v zimě velmi populární. Konkrétně ve středisku Popova Šapka, ze kterého budeme vycházet, nebude nouze jak o zábavu, tak možnosti dát si do těla. Cílem nebude nic menšího než vylézt druhou nejvyšší horu Makedonie Titův vrh a naučit se základy práce s lavinovou výbavou. Druhé pohoří, které navštívíš, je Jakubica. Tady je už turistů o poznání méně, zda-li vůbec nějací. Strávíme zde dvě noci v romantické planinárské chatě, jen za přítomnosti vařiče, karet a sněhu. Naším cílem bude zdolat nejvyšší vrchol pohoří - Solunska Glava 2540 m. Pokud chceš v sobě probudit dobrodružného ducha myslím, že máš o čem přemýšlet!
Pokud se chceš zúčastnit této výpravy, nesmí ti dělat problém chůze po horách s batohem na zádech. Předpokládáme, že už s tím máš nějaké předešlé zkušenosti. Rámcově se jedná o 15 km s patnáctikilovým batohem pár dní po sobě.
Největší objektivní nebezpečí představují laviny. Průvodce tě zaučí v lavinové problematice a naučí tě používat lavinovou výbavu, která je pro tuto akci povinná. Naše cesta vede hlavně po náhorních plošinách, takže pokud budeme obezřetní a neztratíme se, lavinové nebezpečí bude malé. Samozřejmě uvidíme až na místě dle aktuálních sněhových podmínek. Na přechod bude potřeba standardní lavinová výbava - pípák, sonda, lopata.
Pojedeme, jak už je naším dobrým zvykem, v malé skupince. Pro dopravu použijeme naše expediční vozidlo, které vyniká spolehlivostí a dá se použít na všechny sjízdné povrchy tohoto světa. Řídit bude většinou průvodce, ale po domluvě nebo v případě nutnosti možná také některý z účastníků. A dopravu na místě zařídí naše nožky :‐)
Nocleh je zařízen 1x v Popově Šapce, 1x na horské chatě, 2x na Planinarském domě Cheples. 1x budeme chtít zkusit zimní bivak. takže bude třeba mít spacák s komfortem pod bodem mrazu. A budou potřeba i stany! Noc venku v bivaku je možné nahradit spaním vevnitř, což ale není součástí programu.
Jídlo není v režii klubu a je na každém účastníkovi, jak si jej zajistí. Během cesty není problém zastavit na žádost v obchodech. Na místě půjdeme na těžko do sedla pod Titov vrh a pak 4 km k chatě Cheples. Zbytek půjdeme na lehko. Vařit budeme na plynových vařičích. Jakmile sejdeme z Šar Planiny, bez problému můžeme dokoupit jídlo nebo si zajít do restaurace.
Budeme se pohybovat jak ve městě, tak v horách. Vezmi si proto s sebou normální oblečení, ale i oblečení na hory. Seznam doporučené výbavy najdeš v tomto checklistu. Důležité části výbavy ti případně zdůrazní průvodce. Pokud ti něco chybí, můžeš si to půjčit ZDE. Nutností bude zimní vybavení na hory a lavinová výbava! Pípák, sonda, lopata. Dále pevné boty, sněžnice, návleky, teplý spacák atd.
1. den: Odjezd ve večerních hodinách z naší milované brněnské klubovny.
2. den: Dopoledne dojedeme do Skopje. Projdeme se městem, dáme si dobrou snídani a dokoupíme zásoby. Poté se pojedeme lanovkou podívat na Kříž milénia, odkud je krásný výhled na město a okolní hory. Pokud zbude čas, zamíříme do kaňonu Matka. Odpoledne přejedeme do Popovy Šapky (1740 m), kde se ubytujeme v jednoduchém ubytování v horském hotelu. Večer si řekneme vevnitř v teple základy lavinové problematiky a ukážeme si, jak s výbavou zacházet.
3. den: Vyjdeme brzo ráno a pokusíme se vyjít až na Titov vrh (2747 m), druhou nejvyšší horu Makedonie. Půjdeme zimní cestou, a proto vystoupáme i na vrcholy jako Bakardan (2704 m). Pak sejdeme kousek dolů do sedla a přespíme venku. Pokusíme si postavit zákop/bivak ve sněhu v zimních podmínkách. Kdyby bylo nejhůře, na Titově vrhu je nově zrekonstruovaná kamenná budova, ve které se dá při špatných podmínkách přespat, a proto lze celou výpravu přečkat bez spaní venku.
4. den: Ráno se vyhrabeme ze zákopu, a pokud to sněhové podmínky umožní, půjdeme jinou trasou zpět do Popovy Šapky. Pokud budou podmínky neuspokojivé, půjdeme stejnou, bezpečnou, zimní trasou zpět. Odpoledne přejedeme blíže k pohoří Jakubica do městečka Makedonski Brod.
5. den: Dopoledne si dáme klid a odpočinek na čerstvém vzduchu. Na oběd se stavíme do čtvrtého největšího makedonského města Prilep. Odpoledne dojedeme do vesnice Papradishte a jelikož přes hory nevede žádná cesta, budeme je muset objet přes Velež. Jedna cesta ale přeci jenom přes hory vede, a to železniční. Kdo chce, může jet přímo z Prilepu horským vláčkem 3 km dlouhým tunelem a my jej poté vyzvedneme na druhé straně hor :-) Z Papradishte se vydáme 4 km pěšky k planinarské chatě Cheplez (1450 m), kde strávíme uprostřed hor dvě noci.
6. den: Výstup na lehko až na vrchol Soluňska Glava (2540 m). Pokud budeme mít štěstí, uvidíme až do Soluně, odtud název hory! Výstup povedeme z jihu, kdy prvně vystoupáme lesem na náhorní plošinu a potom mírným terénem až na vrchol. Pokud vše půjde dle plánu, po obědě dosáhneme vrcholu a večer budeme zpět na planinarské chatě Cheplez. Zahrajeme si karty a povedeme debaty o nesmrtelnosti brouka.
7. den: Ráno sestoupíme z hor a kolem oběda vyrazíme zpět do ČR. Cestou se stavíme na teplé, dobré jídlo. Podle časových možností a štěstí na hranicích dorazíme do ČR kolem půlnoci.
Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.
Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky". Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.
Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.
Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).
Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.