9. 11. - 22. 11. 2018
15 990
více
9. 11. - 22. 11. 2018
Již proběhlo

Expedice západním pobřežím Afriky - PLNO

Expedice #250
14 dnů9. 11. - 22. 11. 2018
Západní Sahara, Mauritánie, Senegal, Gambie, Maroko
8Účastníků

Na úvod

Ještě než se začteš do odstavce níže, měl bys vědět, že tohle nebude klasická výprava, kterou jsi už možná s námi zažil. Tohle nebude poznávací zájezd, ani výprava do hor, nebo pohodový road trip. Tohle bude cesta na jih napříč Saharou, přes nejdelší minové pole na světě, přes „No Man´s Land“ území nikoho, přes dvě divoké nespoutané země, kolem písečných dun i vln oceánu. Expedice v pravém slova smyslu a hlavně velké dobrodružství!

Rozhodli jsme se, že naše Borůvka (kdo neměl tu čest ji poznat, je to ta modrá kráska v sekci Team) si zaslouží víc než být rozprodaná na díly nebo sešrotovaná. Rozhodli jsme se jí vdechnout druhou mízu a zainvestovat do její opravy. Seženeme nový motor a holka bude zase spokojeně příst a na důchod ji vezmeme do Afriky. Teplo, sluníčko, absence dopravních předpisů, nezpevněné cesty a garáž s náhradními díly na každém rohu. Co víc si VW Transporter v důchodovém věku může přát?

Už tedy znáte motiv, takže můžeme přejít k samotné cestě. Je těžké rozepsat takový podnik do itineráře přesně den po dni, a proto to vezmu spíš rámcově. Start cesty bude buď v Rabatu, nebo v Marrakechi, kam auto dopravíme my, neboť cesta Evropou a trajekt do Afriky není žádné velké dobrodružství, ale spousta nudných hodin na dálnici a hodně kávy na benzínkách. V Maroku tedy oficiálně započne tato expedice, jejímž cílem je dojet až do Gambie. Trasa povede podél pobřeží Atlantiku přes Západní Saharu, Mauritánii a Senegal až do Gambie, kde najde Borůvka svůj nový domov (protože transport zpět do Evropy by byl velmi komplikovaný a nákladný). Nevynecháme také možnost občas zabrousit někam dál od pobřeží a vychutnat si tu pravou drsnou Saharu a podivně kouzelné scenérie měsíční krajiny a mrtvé země. Podíváme se samozřejmě i po stopách legendární rallye Paříž-Dakar, nicméně do přejezdu písečných dun a podobných kousků se s Borůvkou radši pouštět nebudeme. Pokud máš tedy srdce dobrodruha, láká tě zažít pouštní expedici a atmosféru legendární rallye, nabízím ti jedno z 8 míst na této výjimečné expedici.

Malá ochutnávka

[img]

Trasa

ZDE nalezneš mapu trasy, která je ovšem pouze orientační, drobné zajížďky a změny v plánu jistě nastanou. Jsme v kontaktu s lidmi, kteří se běžně v těchto končinách pohybují, takže budeme mít aktuální informace o bezpečnosti a sjízdnosti trasy. Trasa je plánovaná tak, aby co nejvíce kopírovala pobřeží Atlantiku. 

Bezpečnost

Západní Sahara

Je nutné si říct na rovinu, že oblast Západní Sahary a Mauritánie byla ohniskem sporů a bojů o území a nezávislost po několik desítek let a jako pozůstatek jsou zde statisíce protitankových min a dlouhý obranný val, který odděloval obě válčící strany, známý též jako Marocká zeď. Trasa, kterou jsme vytyčili, je z hlediska nebezpečí min stoprocentně bezpečná. Jezdí zde běžně spousta místních aut, konvoje i Evropané hledající dobrodružství. Minovým polem se projíždí pouze v oblasti hranic s Mauritánií, přičemž nejkritičtější místo je oblast nazvaná „No Man´s Land“, která se nachází mezi hranicemi obou států. I zde ale platí, že pokud se člověk drží na hlavní cestě, průjezd je bezpečný.  

Mauritánie

Hlavní spojnice mezi městy Nouadhibu a Nouakšot je asfaltová cesta, která sice často mizí pod konstantně se přesouvajícím pískem, nicméně většinou je sjízdná i pro normální vozy bez 4x4. Tato cesta je hlavní spojnice těchto dvou měst a je střežena policejními a armádními složkami. Podle informací MZV je aktuální situace v této oblasti stabilizovaná, nedoporučuje se cestovat do vnitrozemí a poblíž hranic s Mali a Alžírskem. Náš plán je držet se po celou dobu na západním pobřeží a vychutnávat atmosféru míst, kde se poušť potkává s oceánem a kde na sebe naráží tyto dva protichůdné světy. 

Cíl expedice

Cíl je jasný. Dojet do Gambie. Chceme ti nabídnout možnost doprovodit Borůvku na její poslední cestě pod vlajkou Expedition Clubu a zažít něco jedinečného a neopakovatelného, což tato cesta bezpochyby bude. Někdo by mohl namítnout, že to budou vlastně jen dlouhé hodiny strávené v autě a ještě k tomu v jednotvárné vyprahlé krajině. Důležité je však uvědomit si, že tato místa jsou tak izolovaná, že je ani jinak poznat nelze. Zvládnout 3700 km dlouhou cestu je velká výzva a jedinečná možnost poznat část pravé Afriky bez příkras. Je to zároveň příležitost zažít atmosféru pouštní expedice, kde dobrodružství číhá na každém rohu (no dobře, tak za každou dunou), a zažít pocity pravého odloučení. V tomto případě je to opravdu výprava do míst, která nejsou pro každého, a zcela přiléhavé je přísloví "I cesta může být cíl".

Na rovinu...

Chystáme se do míst, která mají problémy s chudobou, nízkou životní úrovní a nedostatkem zdrojů. Tyto problémy s sebou běžně nesou jeden nešvar - korupci. Není vůbec výjimkou, že si tu a tam policejní a hraniční oficíří řeknou o "little gift". Je to věc, proti které se nedá moc bojovat, a proto ji přijímáme tak, jak je, a budeme ji považovat za jakousi neoficiální taxu. Větší problém však nastává na hranici Mauritánie a Senegalu, kde je běžné, že si úředník řekne třeba o úplatek 400 EUR za to, že umožní vjezd staršího vozidla do Senegalu. Abyste rozuměli, pro vjezd na území Senegalu je potřeba získat tzv. Carnet du passage a řidič bez vozidla, kterým vjel, nemůže opustit zemi. Na případný úplatek se bude skupina skládat, protože jeho přesnou výši nejsme schopni odhadnout, proto nemůže být součástí nákladů akce.

Průvodce

[pruvodce]

Doprava

Oficiální start Expedice je v Marrakechi, kam se všichni účastníci dopraví letecky. Výhodné přímé lety jsou například z Polska. Průvodce bude s Borůvkou čekat na letišti v Marrakechi a celá expedice odstartuje následující den.

Ubytování 

Většinu času budeme spát ve stanech nebo pod širákem volně v poušti, abychom pořádně nasáli její atmosféru. Samozřejmě se budeme zdržovat tu a tam i ve větších městech, kde si dopřejeme ubytování v hotelu (tzv. riádu) a luxus v podobě sprchy. Ubytování v hotelu/hostelu bude minimálně 4x.

Stravování

V rámci výpravy není zajištěno občerstvení a stravování. Stravování je ponecháno individuálně na každém účastníkovi. Stravovat se budeme cestou převážně v místních podnicích a v neobydlených částech pouště samozřejmě z vlastních zásob, které budeme společně doplňovat na tržnicích. Klíčové bude dobře se zásobit na delší úseky hlavně vodou! 

Výbava

Na tuto výpravu nepotřebuješ nic extra. Pár stanů do skupiny, spacák, karimatku a nějaké věci na kempování. Plynovou bombu a vařič seženeme na místě. Seznam výbavy pro inspiraci zašleme účastníkům cca 2 měsíce před výpravou.

Vstupní formality, vízum a očkování

Pro vstup na území Mauritánie potřebují občané ČR cestovní pas a vízum. To lze pořídit buď na ambasádě Mauritánie v Rabatu, nebo přímo na hranici Západní Sahary a Mauritánie, kde vám víza vystaví na počkání. Cena víza se pohybuje kolem 50 EUR. 

Vstup do Maroka, Senegalu a Gambie je pro občany ČR bezvízový. Je nutný platný cestovní pas s minimální dobou platnosti šest měsíců. Doporučujeme udělat kopii cestovního pasu.

Také ti doporučujeme obstarat si očkování proti žloutence typu A a B a břišnímu tyfu. Očkování proti žluté zimnici je povinné! Zdraví máš jenom jedno a žlutá zimnice je na území Senegalu endemická. Bližší informace o očkování najdeš ZDE.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH.

Shrnutí

15 990 KčCena
9. 11. - 22. 11. 2018Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Cena zahrnuje
  • Náklady na pohonné hmoty
  • Expediční vůz - jeho přípravu na cestu a potřebné úpravy atd.
  • Dopravu auta do Maroka
  • Automobilové pojištění ve všech zemích
  • Zajištění průvodcovských služeb včetně příspěvků na kurzy průvodcům
  • Veškeré ubytování (min. 4x hotel/apartmán)
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička atp.)
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH
Cena nezahrnuje
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Leteckou dopravu
  • Vízum do Mauritánie
  • Vstupy do NP a rezervací
  • Případné úplatky


Program

Jak již bylo napsáno výše, u takovéto expedice nelze přesně rozepsat program den po dni, nicméně tady je alespoň nástřel toho, jak by to mohlo vypadat. Realita může dopadnout z mnoha důvodů dost jinak.

1. den: Přílet do Marrakeche, sraz s průvodcem na letišti a prohlídka centra města Marrakech, hlavně náměstí Djemaa El Fna a přilehlé nekonečné tržnice. Na proslulém náměstí v největším mumraji nad sklenkou pravého přeslazeného marockého čaje zahájíme expedici. Spaní v riádu v Medině.

2. den: Start expedice - nabalíme káru zásobami a vyrazíme na 3700 km dlouhou cestu na jih. Tedy nejprve na západ na pobřeží do města Essaouira, kde se na chvíli zastavíme, a odtud na jih podél pobřeží. Spaní v okolí rybářské vesnice Imsouane.

3. den: Projedeme surfařskou mekkou - vesnicí Taghazout, zajedeme se podívat do Paradise Valley a opláchneme se ve sladké vodě v kaňonu s kaskádami. Poté se vydáme dál na jih přes Agadir až do Tafraoute, kde strávíme noc mezi stovkami obrovských kamenů rozesetých v krajině, z nichž některé jsou obarveny křiklavými barvami, což je odkaz umělce z 80. let. 

4. den: Dopoledne prozkoumáme okolí Tafraoute a vylezeme na jednu z místních kamenných hor. Poté se vydáme zpět na západ k pobřeží. Projedeme přes město Tiznit až k vodám Atlantiku do Mirleftu a odsud po pobřeží do Legziry. Podíváme se na obrovské skalní oblouky na pláži, které jsou jedním z divů Maroka, okoupeme se v oceánu a poté budeme pokračovat až do města Sidi Ifni, které nese rysy španělských kolonizátorů a poněkud vybočuje z místních architektonických stereotypů. Zde také přenocujeme.

5. den: Na jih od Sidi Ifni začíná méně obydlené území a od tohoto bodu začneme razit denně delší vzdálenosti. Cesta se opět trochu odklání do vnitrozemí do města Buelmin, kde se pak stáčí k jihu a vede do Tantan - jednoho z nejjižnějších marockých měst. Odtud spěje cesta zpět k oceánu a na dlouhou dobu už ho neopustí. Zastavíme se v nejjižnějším národním parku Maroka - Khenifiss - který představuje největší marockou lagunu a je důležitým hnízdištěm migrujícího ptactva. Pak už je to jen kousek do Tarfaja, nejjižnějšího marockého města. Utáboříme se poblíž ikonického vraku trajektu Assalama.

6. den: Přejedeme neformální hranici Západní Sahary a od tohoto okamžiku si musíme dávat větší pozor a pohybovat se jen po dobře zmapovaných cestách, je zde totiž (i když velmi malé) riziko nášlapných min. Naše cesta povede přes města Al-ajun, kde doplníme zásoby, Boujdour směrem do Dakhly, hlavního města Západní Sahary. Je to docela dálka, proto se nejspíš utáboříme někde cestou v poušti. 

7. den: Dorazíme do Dakhly a dáme si odpočinkový den, prozkoumáme místní pláže, třeba si zasurfujeme, dáme si dobré jídlo a oddychneme si před následující etapou. Noc strávíme ve městě.

8. den: Vyrazíme do vnitrozemí prozkoumat území Západní Sahary a její neskutečnou měsíční krajinu. Pojedeme do vesnice Awsard a vylezeme na místní obří skalní monumenty. Noc strávená někde v pravé poušti v Západní Sahaře bude jistě velkým zážitkem.

9. den: Cílem tohoto dne je dorazit až na hranici s Mauritánií. Bude před námi slušná nálož kilometrů. Utáboříme se poblíž hranic.

10. den: Přejedeme přes "No Man´s Land" - území nikoho mezi hranicí Mauritánie a Západní Sahary - a jelikož se věci na hranicích mohou dost zkomplikovat a protáhnout, celý tento den bude vyhrazen na přechod hranice. Nocleh v mauritánském městě Nouadhibou.

11. den: Podíváme se na nejdelší vlak na světě a vyrazíme na rychlý průjezd další etapou cesty. Na tomto úseku se nebudeme moc zdržovat, jede se opravdu pustou pouštní krajinou a cestou budeme moct obdivovat písečné duny, které se neustále snaží zmocnit se cesty. Potkáme zde také spoustu policejních a armádních check pointů. Pojedeme po hlavní cestě z Nouadhibou do Nouakšot - hlavního města Mauritánie. Zde přenocujeme.

12. den: Vyrazíme vstříc senegalské hranici, kterou překročíme nejspíš ve vesnici Diama. Pokud půjde vše dobře, čeká nás večer pohodlný nocleh v Saint Louise a vychlazené pivo. 

13. den: Zajedeme se podívat do krásné ptačí rezervace poblíž Saint Louise a poté se přesuneme do Dakaru, který bude cílem naší expedice. Zde výpravu oficiálně zakončíme a kdo bude chtít, může se ještě neformálně, na vlastní náklady, přidat k průvodci, který následující den odveze Borůvku až do Gambie, kde ji předá do rukou nových majitelů.

14. - 16. den: Odlet zpět do ČR. 

Program je pouze orientační, časová náročnost jednotlivých úseků v něm bude hrát velkou roli (například průjezd hranic apod.) a bude se přizpůsobovat dané situaci.

Tvůj průvodceVít Dubec

Muzikant
multitalentovaný čávo
surfař
horolezec
Stejně jako nemůže být lezec bez lana, Expedition Club nemůže být bez Víti. Ti dva k sobě tak nějak patří a táhnou to spolu od úplného začátku. Víťa je všestranný sportovec a umělec a pokud někdo dokáže navodit pohodovou atmosféru na výpravě, tak je to právě on!

Detail průvodce

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?