20. 3. - 25. 3. 2018
7 190
více
20. 3. - 25. 3. 2018
Již proběhlo

Bulharsko na sněžnicích - poslední 2 místa!

Expedice #170
6 dnů20. 3. - 25. 3. 2018
Bulharsko
8Účastníků

Úvodem

Hory na Balkánu jsou často divoké, nespoutané a málo navštěvované. Najdou se ale i výjimky. Tou je například pohoří Rila, kde se nachází nejvyšší hora celého Balkánu, Musala (2925 m). V létě je oblíbeným cílem horalů/turistů, ale v zimě zde budeme úplně sami (tak jako poslední dva roky). Podpora turismu v horách na Balkánu je zatím v plenkách, opravdu nečekejte luxusní dřevostavby či horské chaty jako v Alpách či Pyrenejích. Výjimka ale potvrzuje pravidlo, a tou je v tomto případě lyžařské středisko Borovec pod Musalou. Řekli jsme si - proč toho nevyužít? Naši cestu tedy začneme zde a vydáme se na čtyřdenní pochod po opuštěných hřebenech Rilského pohoří. Nejlepšími kámoši nechť nám jsou sněžnice a samota. Minulý rok básnil kamarád: „Marťas, ty zimní hory v Bulharsku, to prostě musíš! To je ráj!“ No a to tam byl „jen“ na lyžích na sjezdovce. Co teprve pěkně po svých nespoutanou přírodou! Na základě tohoto doporučení jsme se tam minulý rok vydali a musím říct - byla to pravda. Teď už jdeme na jistotu, každopádně přechod pohoří Rily je prostě pecka!

Malá ochutnávka

Díky moc za fotky od Martin Zavadil, který s námi prožil předloňskou výpravu :-)

[img]

Náročnost 

[narocnost4]

Bezpečnost

Největší objektivní nebezpečí představují laviny. Naše cesta vede po hřebeni, takže pokud se neztratíme, lavinové nebezpečí moc nehrozí. Minulý rok jsme zhodnotili, že rizikové bylo pouze jedno místo, které si pohlídáme. Samozřejmě, že se budeme rozhodovat až na místě dle aktuálních podmínek. Všichni účastníci budou nejprve zaškoleni, jak se v případě laviny chovat. Na přechod bude potřeba standardní lavinová výbava - pípák/sonda/lopata.

DOPORUČENÍ: Kdo chce, může se přihlásit na náš lavinový kurz a tím pádem se kvalitně vzdělat v lavinové problematice ZDE

Cíl naší cesty

Cílem naší výpravy je dát dohromady partu lidí, se kterými společně přejdeme pohoří Rila. Zdoláme nejvyšší horu Bulharska a celého Balkánu. Zlepšíme si techniku chůze na sněžnicích a řekneme si něco o lavinách a lavinovém nebezpečí. Ti, kteří na sněžnicích neumí, se naučí základům pohybu na těchto "prkénkách". Pročistíme si hlavu od všech starostí, odložíme mobilní telefony a vydáme se vstříc intenzivním horským prožitkům. Druhým a neméně důležitým cílem je stát se partou, která bude táhnout za jeden provaz a vytvoří přátelské prostředí, kde se budou moct zrodit kamarádství prověřená horami.

Průvodce

V roce 2016 tuto výpravu vedl Víťa a tento rok ji povede Marťas - jeho brácha. Takže žezlo zůstane v rodině :-)

[pruvodce]

Doprava

Pojedeme, jak už je naším dobrým zvykem, v malé skupince. Pro dopravu použijeme naše expediční vozidlo, které vyniká spolehlivostí a dá se použít na všechny sjízdné povrchy tohoto světa. Řídit bude většinou Martin,  ale po domluvě nebo v případě nutnosti možná také některý z účastníků. A dopravu na místě zařídí naše nožky :‐)

Ubytování

Nocleh je zařízen na chatách, které jsou v zimě opuštěné nebo je na nich jenom správce. Bude třeba spacák s komfortem 0, abychom nezmrzli. Na některých chatách se dá zatopit. Poslední noc budeme spát v Rilském klášteře. Stany tedy nepotřebujeme.

Stravování

Jídlo není v režii klubu a je na každém účastníkovi, jak si jej zajistí. Během cesty není problém zastavit na žádost v obchodech, ale na místě už si vše nesete na zádech. Půjdeme „na těžko“, takže i jídlo si poneseme s sebou. Vařit budeme na plynových vařičích. V informačním emailu běžně posíláme seznam jídla, které je vhodné vzít si na hory. Můžete se inspirovat :‐)

Výbava

Detailní seznam výbavy bude zaslán po podání přihlášky v informačním emailu. Nutností bude zimní vybavení na hory a lavinová výbava!! Pípák, sonda, lopata. Dále, pevné boty, sněžnice, spací pytel atd. Aktivní členi Expedition clubu mohou využít slevu v prodejnách Rock Point.

Půjčovna

Pokud ti něco z výbavy chybí, můžeš si ji půjčit u nás. Seznam výbavy, pravidla půjčovny a ceník nalezneš ZDE.

Legislativa

Jedná se o společnou akci členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o., jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny Slavia ZDE. Na tuto akci je aplikován zvláštní režim DPH

Víza a vstupní formality

Pouze občanský průkaz nebo pas. Bulharsko je v EU. 

Shrnutí

7 190 KčCena
20. - 25. 3. 2018Minimální počet lidí pro realizaci výpravy je 6
Cena zahrnuje 
  • Pronájem devítimístného expedičního auta, naftu, dálniční poplatky + všechny náklady s tím spojené
  • Zajištění zkušených organizátorů a jejich vybavení
  • Veškeré ubytování na chatách
  • Příspěvky na kurzy organizátorům
  • Mapové podklady jak v tištěné, tak elektronické formě
  • Práci mou a mých kolegů
  • Společné vybavení (expediční lékárnička, GPS, lano, sonda, vařič atp.
  • Pojištění proti úpadku
  • DPH
Cena nezahrnuje 
  • Jídlo
  • Individuální pojištění
  • Půjčení lavinového vybavení (pípák, sonda, lopata) a sněžnic
  • Jakékoli případné vstupy 

Co cestou uvidíš

1. den: Odjezd ve večerních hodinách z naší milované brněnské klubovny.

2. den: Dopoledne projedeme Sofií, popř. dokoupíme jídlo a přejedeme do lyžařského střediska Borovec, kde necháme auto. Poté vyrazíme vstříc chatě Musala ve výšce 2389 m. Cca 8 km, 1000 m stoupání. Večer či dopoledne si vysvětlíme základy lavinové problematiky a  zásady záchrany z laviny. Spaní v chatě.

3. den: Z chaty budeme stoupat cca 2,5 hod. na stejnojmenný vrchol, nejvyšší horu Bulharska a celého Balkánu ‐ Musalu (2925 m). Pod vrcholem je malý bivak, kde si můžeme zalézt. Dále cesta vede nahoru a dolů po hřebeni. Stoupání bude za celý den skoro 1500 m (nejnáročnější den z celého treku, vrcholy jdou ale podejít). Celkově cca 12 km. Večer dorazíme na chatu Grnčar. Spánek na chatě.

4. den: Z chaty vyrazíme brzo ráno. Budeme stoupat těsně pod vrchol Kovač (2600 m), pak následuje hřebenovka Dolni a Gorni Kuki až k vrcholu Vapa (2550 m). Dostaneme se na sedlo Knarski Preslap a pod sebou uvidíme jezero a chatu u Ribnich jezer. Spaní na chatě.

5. den: Brzy ráno se vydáme na poslední den treku. Podle sněhových podmínek a síly půjdeme buď po hřebeni, nebo údolím. Cca 14 km. Dojdeme k Rilskému klášteru. Úžasná stavba, která je v UNESCU. Spánek přímo v klášteře. Mezitím co si budete prohlížet klášter, Ondra objede hory a staví se pro auto. Večer veselice v hospodě.

6. den: Stavíme se na krátko na pískovcové věže a pak dojedeme do Sofie. Na hoďku skočíme do centra a dáme si oběd. Když zbude čas a chuť, cestou se zastavíme v Bělehradu či v Budapešti. Návrat kolem půlnoci. Možnost dospat v klubovně.

Plán akce je pouze orientační, je ovlivňován počasím, osudem a přáním samotné skupiny. 

Tvůj průvodceMartin Dubec

Požitkář
chovatel Husky
surfař
Lyžař

Marťas chodí po horách už od mala a má je tak říkajíc pod kůží. Tatry, Fatra a hlavně Beskydy, do kterých se nedávno přestěhoval, jsou jeho domovským hřištěm. V zimě pravidelně brázdí všechny možné (i nemožné) svahy na lyžích. Stačí, aby se ve vzduchu objevily první vločky...

Detail průvodce

Nejčastější otázky / FAQ

Legislativa

Jedná se o společný zájezd členů spolku Expedition Club International z.s., která je zajištěna podle platné legislativy cestovní kanceláří Expediční klub s.r.o , jež má platnou koncesi i pojištění proti úpadku u pojišťovny UNIQA ZDE. Jedná se o zájezd dle zákona č. 89/2012 Sb., část 4., HLAVA II., Díl 6. Na tuto výpravu je aplikován zvláštní režim DPH.

Přihláška

Po podání přihlášky Ti přijde obratem email "potvrzení o přijetí přihlášky".  Následně Tě osobně kontaktuje průvodce, který s tebou probere detaily výpravy, až poté Ti finálně schválí přihlášku.

Platba

Po schválení přihlášky průvodcem Ti přijde email o schválení přihlášky a budeme po Tobě požadovat zálohu, která činí 50% ceny výpravy. Doplatek po Tobě budeme chtít 47 či 37 dní před začátkem výpravy, dle typu výpravy. K oběma platbám Tě vyzveme emailem. Více v Části 4. smluvních podmínek.


Určitě není problém vystavit fakturu na zájezd dříve, přímo na tvého zaměstnavatele (např. proplacení z FKSP či jiné zaměstnanecké benefity).

Jak je to s řízením?

Řidičem bude po většinu času průvodce, ale kvůli bezpečnosti se po předchozí dohodě na dálnici vystřídá se zkušeným řidičem z Vašich řad. Ti kdo sedí na předních sedadlech nikdy nespí a mají za úkol konverzovat s řidičem a udržovat jej bdělého.

Ještě váháš?